DHL Express przewiduje 70 proc. wzrost w e-handlu B2B
- Globalny lider rynku międzynarodowych przesyłek ekspresowych drogą lotniczą prognozuje, że do końca 2027 roku wartość rynku e-handlu pomiędzy firmami osiągnie wartość 20,9 bln USD. Dla porównania, pod koniec 2019 roku było to zaledwie 12,2 bln USD.
- Pandemia COVID-19, napędza transformację cyfrową i znacząco przyspiesza wzrost rynku e-commerce – zarówno konsumenckiego jak i biznesowego.
- Globalny, wolumen e-handlu B2C przeprocesowany przez sieć logistyczną DHL Express wzrósł w 2020 roku o 40 proc. w porównaniu z rokiem 2019.
- DHL Express zamknął ubiegły rok budżetowy najlepszym wynikiem finansowym w swojej historii z zyskiem operacyjnym (EBIT) o wartości 2,7 mld EUR, co stanowi wzrost 34,9 proc. rok do roku.
DHL Express, wiodący dostawca międzynarodowych przesyłek ekspresowych drogą lotniczą, opublikował raport „Kompleksowy przewodnik B2B E-commerce: Zmierzch handlu tradycyjnego. Online przejmuje prym”. Wynika z niego, że w najbliższych latach zaobserwujemy silny wzrost e-handlu B2B. Do 2025 roku 80 proc. wszystkich interakcji sprzedażowych pomiędzy firmami będzie się odbywać online. Gwałtowny rozwój globalnego sektora e-commerce wynika przede wszystkim z wpływu pandemii COVID-19 na tempo cyfryzacji świata oraz zmieniających się zachowań zakupowych Millennialsów, wynikających z ich przyzwyczajenia do technologii. To w długofalowej perspektywie pociąga za sobą również rozwój segmentu online w B2B, ponieważ przedstawiciele tego pokolenia coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w firmach. Przewidywane kierunki rozwoju sektora B2B były już dawno widoczne w miarę rośnięcia konsumenckiego e-handlu przez ostatnie miesiące. Już w ostatnich latach DHL Express odnotowywał rekordowe wyniki w obrotach e-handlu konsumenckiego, szczególnie w szczytowych okresach zakupowych (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie) oraz podczas świąt zakupowych (np. Black Friday, Cyber Monday). Globalny, wolumen e-handlu B2C przeprocesowany przez sieć logistyczną DHL Express wzrósł w 2020 roku o około 40 proc. w porównaniu z rokiem 2019.
Rozwój e-commerce znajduje również odzwierciedlenie w wynikach finansowych DHL Express za rok 2020. Całkowite przychody osiągnęły wartość 19,1 mld EUR (+11,9 proc. r/r), natomiast zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 2,7 mld EUR (+34,9 proc.).
Nawet w okresie światowych przestojów globalizacja dowiodła swojej odporności napędzonej cyfryzacją i siłą globalnego handlu – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska. Trendy te sprawiły, że coraz większa liczba konsumentów przeniosła swoje zakupy do Internetu. To wpłynęło na gwałtowny wzrost liczby firm sprzedających swoje towary na międzynarodowych rynkach. Handel elektroniczny i globalna logistyka miały kluczową rolę w odblokowaniu lokalnych przestojów, podtrzymaniu gospodarek i złagodzeniu wpływu Covid-19 na wielu naszych klientów. Podobne zjawiska do opisanych w raporcie obserwujemy również w gronie naszych polskich klientów”
Rozwój e-commerce dzięki COVID-19
Nie tylko konsumenci coraz częściej zaglądali do sieci w poszukiwaniu interesujących ich rzeczy. Już w 2019 roku wartość globalnej sprzedaży B2B w segmencie e-commerce wzrosła o 18,2 proc. Osiągając kwotę 12,2 biliona USD[1]. To tempo rozwoju szybsze niż rynku B2C w tym samym okresie.
Pandemia, przyczyniła się między innymi do ekspresowego rozwoju e-handlu, który w zaledwie kilka miesięcy osiągnął poziom prognozowany na kilka kolejnych lat. – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express. Szacuje się, że przyspieszenie cyfryzacji wynikające z pandemii rozwinie globalny handel elektronicznego B2B do 20,9 bln USD do 2027 r.[2]– Nowym rosnącym trendem w handlu e-commerce są zakupy międzynarodowe i wynikający z nich rozwój międzynawowych ekspresowych przesyłek lotniczych.
Millennialsi podstawą potencjału e-commerce B2B
Raport opracowany przez DHL Express prezentuje czynniki, które wpływają na rozwój globalnego rynku e-commerce B2B. Oprócz tak oczywistych trendów jak globalizacja czy cyfryzacja, ważna jest również rosnąca obecność millenialsów. To oni odpowiadają już za 73 proc. wszystkich decyzji zakupowych w handlu business-to-business. A ponieważ są przyzwyczajonymi do udogodnień znanych im z codziennych e-zakupów, oczekują tego samego podczas dokonywania transakcji B2B.
DHL Express inwestuje, aby sprostać wysokim wymaganiom klientów
W 2020 roku DHL Express dostarczył w sumie 484 miliony przesyłek B2C i B2B na całym świecie, czyli około 9 proc. więcej dziennie niż w 2019 roku. Nieustanny rozwój sieci logistycznej wymaga systematycznych inwestycji. DHL Express przeznacza rocznie ponad 1 mld EUR na budowę nowych obiektów na całym świecie w celu zwiększenia możliwości sortowania i procesowania przesyłek (to wzrost nakładów o 65 proc. od 2013 r.). Co roku zatrudnia ponad 10 tys. nowych pracowników i dodaje nowe samoloty towarowe do swojej floty (ok. 20 jednostek rocznie). W tym kontekście DHL Express ogłosił niedawno zakup kolejnych ośmiu szerokokadłubowych frachtowców Boeing B777 oraz partnerstwo ze SmartLynx Malta, dzięki któremu do floty firmy dołączą dwa Airbusy A321. Dzięki tym działaniom DHL Express gwarantuje klientom na całym świecie możliwość czerpania korzyści z globalnego boomu na handel online.