E-commerce

10 reguł e-commerce

Rośnie rola e-commerce i podmiotów zaangażowanych w handel internetowy. Klienta najłatwiej przyciągnąć atrakcyjną ceną. Jednak ta strategia może nie wystarczyć, żeby zdobyć przewagę nad konkurencyjnymi e-sklepami. Na co warto zwrócić uwagę?

Zadbaj o dostępność i szybkość strony internetowej

Pierwsze wrażenie liczy się nie tylko podczas rozmowy o pracę. Również w e-biznesie. Strona internetowa ładująca się dłużej niż 3 sekundy skutecznie ogranicza liczbę potencjalnych klientów. Część osób rezygnuje z zakupów w tym e-sklepie, nigdy już do niego nie powróci i nikomu go nie poleci.
Trudno też o sukces, jeśli zawartość witryny nie dostosowuje się do rozdzielczości konkretnego urządzenia. Kupujący najczęściej korzystają z komputerów stacjonarnych i laptopów. Jednak rośnie udział zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfonów.

Prosta nawigacja – krok ku większej efektywności

Poruszanie się po e-sklepie wpływa na komfort robienia zakupów. Im dłużej klient poszukuje danego produktu, tym szybciej maleje prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Posegregowanie towarów w różnych kategoriach i podkategoriach nie wyklucza krążenia po podstronach. Usprawnieniem jest łatwo dostępna i szybko działająca wyszukiwarka. Jej rola rośnie wraz z ofertą produktów dostępnych w e-sklepie. Wartość koszyka zwiększają mechanizmy, które sugerują propozycje towarów dla klienta.

Jak dobre są zdjęcia Twoich produktów?

Tak jak ekspozycja towaru ma znaczenie w sklepie stacjonarnym, tak zdjęcie sprzedaje w e-sklepie. Profesjonalne fotografie, przedstawiające różne ujęcia produktu, zwiększają szanse na sprzedaż.
Znaczenie odgrywają takie elementy jak odpowiednie oświetlenie, ostrość, wysoka rozdzielczość oraz wierne oddanie kolorystyki.
Dla klienta ważne są detale, więc możliwość skorzystania z zoomu ułatwi mu podjęcie decyzji. Inną opcją na zaprezentowanie szczegółów jest fotografia 360, która wiąże się już z większymi kosztami. Na wyobraźnię kupującego działa przedstawienie produktu w danym kontekście oraz w różnych wariantach (np. kolorystycznych czy rozmiarowych)

Opis – przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek

Ten sam produkt może być dostępny w różnych e-sklepach. W jaki sposób wyróżnić się na tle konkurencji? Stworzyć unikalny i wartościowy opis. Dzięki niemu klient dowie się więcej niż w innych miejscach. Istotne jest uwypuklenie korzyści dla potencjalnego nabywcy, ale bez wyolbrzymiania i przesadnego zachwalania. Wiarygodna informacja buduje wizerunek rzetelnego sprzedawcy. Unikalny opis ma dodatkową zaletę, pomaga w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach.

Komunikacja z klientem

Może znacznie zwiększyć wskaźniki zwrotu z inwestycji oraz konwersji. Zwłaszcza dzięki e-mail marketingowi, który uchodzi za jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspierających e-commerce. Pomocne w budowaniu i utrzymywaniu relacji z klientami jest cykliczne i regularne wysyłanie newslettera. E-sklepy stawiają też na kampanie mailingowe, w których informują np. o promocjach czy wyprzedażach. Część działań jest odpowiedzią na rosnącą rolę zakupów okazjonalnych.

Wiele opcji dostawy i zwroty

Klienci są wymagający i wygodni. Chcą mieć towar przede wszystkim jak najtaniej i jak najszybciej. Ważna dla nich jest również możliwość łatwego zwrotu. Im więcej w ofercie e-sklepu produktów dostępnych w ciągu 24 godzin, tym lepiej dla prowadzonego e-biznesu. W handlu internetowym gromadzenie wielu towarów w magazynie nie musi być jedyną opcją. Alternatywą pozostaje przeniesienie procesu wysyłki produktów na dostawcę (dropshipping).

Rejestracja – czy zawsze jest konieczna?

Żeby dokończyć zakupy, dokonaj rejestracji – to często spotykany wymóg w e-sklepach. Jednak sprawia on, że część klientów rezygnuje z finalizacji transakcji. Dzieje się tak głównie ze względu na sporadyczne zakupy w danym sklepie, niewygodne wypełnianie formularzy, niewielkie litery czy niedostosowanie strony do danych urządzeń.
W wielu e-sklepach istnieje możliwość zrobienia zakupów bez konieczności rejestracji. Zaakcentowanie tej informacji na stronie głównej ułatwi osiąganie celów sprzedażowych.

Przyjazny interfejs i informacje o zamówieniu

Intuicyjna ścieżka zakupowa wpływa na ocenę e-sklepu. Dla klientów ważne są też informacje o czasie i kosztach dostawy. Powinny one być łatwo dostępne, a nie dopiero na etapie składania zamówienia. Kupujący oczekuje potwierdzenia transakcji oraz informacji dotyczących jego przesyłki. Bezosobowe komunikaty, wysyłane według jednego schematu, nie sprzyjają budowaniu relacji z klientem. Zupełnie inaczej odbierane są spersonalizowane wiadomości od konkretnego nadawcy.

Kilka metod płatności

To dla klienta najmniej przyjemny etap procesu zakupowego. Rolą e-sklepu jest zapewnienie komfortowych warunków związanych z finalizacją transakcji. Im mniej wymogów na drodze do wirtualnej kasy, tym większe szanse na rosnące zyski. Istnieją rozwiązania, które nie wymagają podawania za każdym razem danych kupującego. Wystarczy, że wpisze je raz, podczas rejestracji. Klient lubi mieć wybór form płatności. Skorzystanie z nich nie powinno być problemem na różnych urządzeniach.

Czy Twój sklep jest bezpieczny?

Strata pieniędzy i/lub danych osobowych – to najczęstsze obawy związane z dokonywaniem zakupów internetowych. E-sklep musi zadbać o swoją wiarygodność i zapewnić poczucie bezpieczeństwa kupującemu na każdym etapie. Do osiągnięcia celu nie wystarczy zagwarantowanie zwrotu towaru i pieniędzy.
Klient przekazuje istotne dane podczas procesu rejestracji lub finalizacji transakcji. Prawdopodobnie zrezygnuje z zakupów, jeśli e-sklep nie szyfruje połączenia. Chce też mieć pewność, że dane osobowe są bezpiecznie przechowywane.