materiały niebezpieczne

Wysyłka baterii

Baterie, różnego rodzaju, znajdują się w tak wielu urządzeniach, że możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Dlatego, jeśli Twoja firma zajmuje się importem lub eksportem towarów, w których takowe baterie się znajdują, to koniecznie przeczytaj poniższy tekst. Znajdziesz w nim konkretne informacje na temat międzynarodowego transportu baterii.

Baterie, przez materiał z jakich są wykonane i jakie zawierają, traktowane są w transporcie lotniczym jako środki niebezpieczne. Co ważne, tyczy się to zarówno przesyłek zawierających same baterie, jak i urządzeń elektronicznych, które napędzane są przez wspomniane akumulatorki.

Baterie dzielą się na dwa rodzaje: litowo-jonowe oraz litowo-metaliczne. Podstawowa różnica to taka, że litowo-jonowe są ładowalne. Używa się ich główne do telefonów, laptopów czy innych urządzeń, które podłączamy regularnie pod ładowarkę. Ich transport obliczany jest na podstawie watogodzin. Natomiast baterie litowo-metaliczne, to ich przeciwieństwo – nie da się ich naładować. Dobrym przykładem są jednorazowe „paluszki”. Do obliczeń w tym wypadku wykorzystujemy wagę w gramach. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w zależności od tego, jakie baterie przewozimy, odpowiednio naliczamy opłatę dostosowując się do konkretnej instrukcji pakowania.

Międzynarodowy transport baterii – transport drogą lądową

Transport baterii drogą lądową odbywa się na podstawie przepisu szczególnego 388 i 666. To dzięki temu pojazdy akumulatorowe, a właściwie baterie do nich, mogą być transportowane ulicami. W ten sposób dostarczamy akumulatory między innymi do hulajnóg, rowerów czy skuterów. Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę, to zapis w liście przewozowym – „Not restricted as per DS. S.P. 666”.

Pojazdy akumulatorowe, a właściwie baterie litowo-jonowe o zdolności magazynowania energii powyżej 100 Wh oraz baterie litowe metaliczne o zawartości litu metaliczne, powyżej 2 g, przewożone mogą być pod warunkiem, że ilość netto baterii litowych nie przekracza 333 kg na samochód. W ten sposób mogą być przewożone zarówno same baterie litowe obok urządzeń, jak i w urządzeniach bezpośrednio.

Transport baterii – szczegóły

Więcej szczegółów na temat wszelkich kroków, jakie należy podjąć w przypadku transportu baterii znajdziesz w przygotowanym na podstawie wytycznych IATA (International Air Travel Assosiation) poradniku. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim przed rozpoczęciem międzynarodowego transportu baterii – to na pewno ułatwi zadanie!