e-commerce

Czym są programy afiliacyjne?

Programy afiliacyjne generują 16% wszystkich zamówień online. To wielki biznes. Ale czym są i jak można je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży w e-commerce? Poniżej znajdziesz nasz przewodnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez świat programów afiliacyjnych.

Jak przyciągnąć klientów do swojej strony internetowej? Jeśli jesteś właścicielem firmy e-commerce, prawdopodobnie szukanie odpowiedzi na to pytanie zajmuje Ci większą część każdego dnia.

Twoja strategia marketingowa prawdopodobnie obejmuje jeden, a w najlepszym przypadku połączenie kilku oczywistych kanałów marketingowych. Na pewno są wśród nich płatne reklamy, media społecznościowe i optymalizacja SEO, które mają wspólnie przyciągnąć klientów. Ale jest jedna opcja marketingowa, w której nic nie tracisz, bo nie musisz za nic płacić z góry. Ponosisz koszty, tylko w przypadku sfinalizowania sprzedaży. Witaj w świecie programów afiliacyjnych.

Czym są programy afiliacyjne?

Program afiliacyjny obejmuje współpracę z bardziej znaną marką lub platformą e-commerce, która przyciąga typ klientów, których szukasz. Jej zadaniem jest promowanie Twojego produktu lub usługi wśród ich odbiorców i zachęcenie ich do skorzystania z Twojej oferty. W zamian za to, dajesz im pewien procent dochodu z każdej sprzedaży, którą generują, w ramach prowizji.

Powiedzmy, że na przykład, masz stronę e-commerce sprzedającą luksusowe okulary przeciwsłoneczne. Kontaktujesz się z skierowanym do zamożnych blogiem lifestylowym i oferujesz włączenie swojego produktu do materiału o „10 rzeczach, które musisz kupić na wakacje”, który powstaje na blogu dodając do niego link „Kup” odsyłający do Twojej strony . Twój produkt dotrze do szerszego grona odbiorców, w tym do Twojego rynku docelowego. Zwiększy to Twoje szanse na sprzedaż, a właściciel bloga otrzyma prowizję za każdą sprzedaną parę okularów słonecznych. Wszyscy na tym korzystają.

Pięć zalet programów afiliacyjnych

  • Niskie ryzyko finansowe – prowizję wypłacasz partnerowi biznesowemu, dopiero po sfinalizowaniu sprzedaży.
  • Jako mała firma możesz dotrzeć do dużej grupy odbiorców ponosząc znacznie niższe koszty.
  • Jeśli sprzedajesz produkt niszowy, współpraca z wyspecjalizowanym partnerem biznesowym może pomóc w dotarciu do grupy docelowej.
  • Konsumenci są bardziej skłonni do zakupu produktu od Ciebie, jeśli został on polecony przez zaufaną stronę internetową lub kogoś, kogo cenią: prawie połowa kupujących przed dokonaniem zakupu online bierze pod uwagę poglądy blogerów i stron zawierających treści.
  • Program partnerski może podnieść ranking SEO Twojej strony internetowej, ponieważ skorzysta z linków zwrotnych z blogów afiliowanych, stron społecznościowych i stron internetowych.

Nic więc dziwnego, że 80% marek w pewnym momencie skorzystało z marketingu afiliacyjnego!

Jak zacząć?

1. Znajdź idealnego partnera biznesowego

Twoim pierwszym krokiem w poszukiwaniu partnera biznesowego powinna być sieć partnerska. Pomyśl o niej jako o pośredniku, który połączy Cię („program afiliacyjny”) z tysiącami twórców treści („wydawców”), którzy będą mogli promować Twój produkt. Wszyscy od blogerów, przez wpływowych przedstawicieli mediów społecznościowych, po dedykowane strony zniżkowe będą mogli zostać Twoimi partnerami.

Sieci partnerskie funkcjonują jako rozwiązanie typu „wszystko w jednym”, które zapewnia wsparcie techniczne w celu skonfigurowania programu afiliacyjnego, śledzenia generowanej sprzedaży, obsługi płatności prowizyjnych dla wydawców i dzielenia się z nimi analizami wydajności (takimi jak zaangażowanie klientów i analizy sektorowe). Dołączając do sieci partnerskiej, nie musisz inwestować w żadne dodatkowe rozwiązania w zakresie monitorowania swoich partnerów biznesowych.

Uważaj jednak, sieci partnerskie pobierają opłaty za swoje usługi, więc rozejrzyj się, aby znaleźć taką, która pasuje do Twojego budżetu. Jeśli jesteś małą firmą, sieć partnerska z opłatami prowizyjnymi może Ci odpowiadać lepiej niż sieć z opłatami miesięcznymi. W tej pierwszej musisz płacić tylko wtedy, gdy dokonujesz sprzedaży.

Producent odzieży sportowej Gymshark jest doskonałym przykładem marki wykorzystującej sieć partnerską do stymulowania rozwoju. Współpracuje ona z wiodącą siecią Awin w zakresie dostępu do platform kuponowych, stron studenckich i blogów używanych przez jej docelowy rynek osób w wieku 18-25 lat. Marka inwestuje czas i pieniądze, aby pielęgnować swoje relacje z tymi wydawcami w celu zapewnienia, że produkowane treści są najwyższej jakości, pasujące do marki, a także zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Sieć ta, ma nawet uczelnię, która wspiera młode talenty. Wydawcy są wynagradzani w oparciu o ich wyniki, gdzie Gymshark może bezpośrednio przypisać im sprzedaż.

Założony w 2012 roku przez brytyjskiego studenta Ben Francisa, Gymshark zawsze działał innowacyjnie, aby zapewnić maksymalne zyski ze swojego budżetu marketingowego. Od samego początku marka wykorzystywała do promocji siłę mediów społecznościowych, wysyłając darmowe ubrania do influencerów fitness z dużą liczbą obserwujących, w nadziei, że będą je nosić i publikować materiały o ich produktach.

„Media społecznościowe zawsze były organicznym i naturalnym procesem [w marketingu], ponieważ dzięki nim możemy się łączyć z przyjaciółmi i śledzić naszych bohaterów. To był zupełnie naturalny sposób prezentowania produktów, marek i społeczności, które staraliśmy się tworzyć w sieci”. – Ben Francis, założyciel Gymshark

Programy partnerskie i współpraca z influencerami pomogły Gymsharkowi zbudować w internecie aktywną społeczność pasjonatów. Udało się to osiągnąć przy znacznie mniejszych kosztach niż w przypadku płatnej reklamy.

Oczywiście można pominąć sieci partnerskie i samodzielnie skontaktować się z wydawcami. Być może udało Ci się znaleźć konkretną stronę internetową, o której wiesz, że idealnie pasuje do Twojego produktu. A może odkryłeś blogera, który regularnie recenzuje produkty z Twojego sektora rynku? Nie zastanawiaj się i kontaktuj się z nim bezpośrednio. Tak czy inaczej, pamiętaj, aby przeprowadzić dogłębną analizę ich platformy, aby sprawdzić ich odbiorców i to czy pasują do profilu Twoich pożądanych klientów. Narzędzia takie jak SimilarWeb mogą pomóc w identyfikacji ilości odwiedzających witrynę, współczynnika odrzuceń, działań podejmowanych przez konsumentów i ich profilu demograficznego.

2. Ustal wysokość prowizji

Po wybraniu partnera biznesowego, należy uzgodnić wysokość prowizji. Im bardziej jesteś hojny, tym bardziej wydawca będzie miał motywację, aby naprawdę promować Twój produkt w najlepszy możliwy sposób. Pamiętaj, że zwrot z inwestycji (ROI), który możesz uzyskać, wykracza poza samą sprzedaż. Zyskujesz dostęp do nowych klientów, którym możesz zaoferować swój produkt jeszcze wiele razy.

3. Nie zapomnij o zachęcie

Dobrym sposobem na zachęcenie klientów do zakupów jest oferowanie im ekskluzywnych ofert lub rabatów. Będą oni bardziej skłonni kliknąć na link do Twojego produktu, jeśli dołączony jest do niego kod promocyjny lub jest to limitowana oferta. Dobrze się więc zastanów, co możesz zrobić, aby przyciągnąć klienta.

4. Śledź swoje postępy

Jak wspominaliśmy w kroku 1, jeśli uruchamiasz swój program afiliacyjny poprzez sieć partnerską, otrzymasz już kilka podstawowych narzędzi do śledzenia, które pomogą Ci monitorować generowaną sprzedaż. Ale jeśli wolisz sam znaleźć wydawcę do programu partnerskiego, możesz uruchomić program monitorujący w domu, używając oprogramowania do zarządzania programami afiliacyjnymi.

Rozwiązania w zakresie oprogramowania do monitorowania afiliantów zapewniają interfejs i infrastrukturę niezbędną do zarządzania programem partnerskim, umożliwiając tworzenie zasad i polityk, dodawanie produktów i kreacji, śledzenie leadów i sprzedaży, komunikację z afiliantami, zarządzanie płatnościami i wiele innych.

Oczywiście, wszystko to ma swoją cenę – albo jednorazową opłatę, albo subskrypcję – jednak w dłuższej perspektywie czasowej może okazać się bardziej opłacalne w porównaniu z płaceniem prowizji dla sieci partnerskiej.

Trzy sieci afiliacyjne na dobry początek

PeerFly twierdzi, że jest najszybciej rozwijającą się siecią partnerską na świecie, posiadającą 75 000 aktywnych wydawców w 165 krajach, którzy do tej pory wygenerowali ponad 8 milionów leadów i sprzedaży.

Awin współpracuje z ponad 13 000 aktywnymi reklamodawcami i 100 000 Wydawców, głównie w Europie, chociaż i ich amerykańska sieć szybko się rozwija. Działa we wszystkich gałęziach rynku, ale jest najmocniej zorientowana na produkty finansowe, modę, sport, kosmetyki, dom i ogród oraz produkty turystyczne.

ShareASale jest jedną z największych sieci afiliacyjnych na świecie i oferuje handlowcom imponujące funkcje, w tym takie jak, śledzenie w czasie rzeczywistym kliknięć bannerowych i dokonanych sprzedaży, narzędzia do segmentacji i grupowania afiliacyjntów oraz webinarów szkoleniowych, które mogą pomóc im zwiększyć ich wydajność.

Myśl przyszłościowo

Ostatni – i ważny – punkt do rozważenia przy wyborze partnera wydawniczego: pamiętaj o spojrzeniu na szerszą perspektywę. Jeśli dokonasz starannego wyboru i zainwestujesz w partnera biznesowego na dłuższą metę, możesz zbudować silną społeczność ambasadorów marki, których promocja Twojego produktu będzie wydawać się bardziej autentyczna. Drogę przetarł tu Gymshark.

„[Jeśli chodzi o] sportowców, z którymi współpracujemy, chcemy stworzyć prawdziwą, silną drużynę, która będzie przemawiać do naszych wartości. Pracujemy z nimi przez długi, nieprzerwany okres czasu”, wyjaśnia będący założycielem firmy Ben.

Programy partnerskie powinny być tylko jednym z elementów strategii rozwoju Twojej marki. Porozmawiaj z ekspertem DHL już dziś, aby odkryć inne sposoby na globalny rozwój Twojej firmy.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami