Kraje i kierunki

Import z USA krok po kroku – co warto wiedzieć?

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub planujesz założenie firmy, która będzie realizować import z USA, przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się z niego jak wygląda import z USA krok po kroku – od czego zacząć, co sprowadzać, z jakimi dokumentami i kosztami trzeba się liczyć. Zaproponujemy Ci też import towarów za pośrednictwem polskiej firmy kurierskiej, aby cały proces przebiegał bezpiecznie i zgodnie z szacowanym terminem.

Import z USA – co i jakim środkiem warto sprowadzać do Polski?

Import ze Stanów Zjednoczonych może przebiegać transportem morskim lub lotniczym. Ten pierwszy trwa krócej, jeżeli realizowany jest ze wschodniego wybrzeża (ok. 3-4 tygodnie), a dłużej z zachodniego – ok. 4-6 tygodni. Transport morski poleca się przy większych i hurtowych zamówieniach. Przesyłki lotnicze wykorzystywane są najczęściej do produktów drobnych, wyróżniających się dużą wartością lub krótkim terminem ważności. Przykładowe bezpośrednie połączenia lotnicze występują na linii Warszawa-Nowy Jork, Rzeszów-Nowy Jork, Warszawa-Los Angeles oraz Kraków-Chicago.

Co sprowadzać z USA? Największą popularnością cieszą się maszyny elektryczne, urządzenia mechaniczne, części eksploatacyjne, samochody osobowe, samoloty, śmigłowce, statki, produkty przemysłu chemicznego, ropa naftowa, przyrządy medyczne i przyrządy weterynaryjne, żywność i napoje.

Jak zacząć import z USA?

Z importem wiążą się formalności, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa importu i uporządkowanie finansów przedsiębiorstwa. Firma, która planuje import z USA, musi zarejestrować się w systemie EORI, co zajmuje średnio 3 dni robocze. Najłatwiej zrobić to online na stronie finanse.mf.gov.pl. Aby importować towary ze Stanów Zjednoczonych, musisz mieć komplet dokumentów, takich jak:

  • faktura handlowa przygotowana przez eksportera,
  • Packing List (P/L),
  • świadectwo pochodzenia towarów dostarczone przez eksportera,
  • list przewozowy AWB (ang. Air Waybill), jeżeli decydujesz się na spedycję lotniczą,
  • konosament od firmy przewozowej, jeżeli decydujesz się na transport morski,
  • deklaracja wartości celnej,
  • SAD (ang. Single Administrative Document), czyli Jednolity Dokument Administracyjny, potrzebny przy odprawie celnej.

Wśród dodatkowych dokumentów, które wymagane są w zależności od rodzaju towarów, mogą znaleźć się na przykład: certyfikat fumigacji wystawiany przez władze sanitarne lub celne, świadectwo CITES (potrzebne m.in. w przypadku importu fauny lub flory), certyfikat zgodności CE i deklarację zgodności, jeśli towar podlega pod tzw. Dyrektywy Nowego Podejścia, a także licencje i inne dokumenty.

Stawki celne i VAT na towary z USA

Wysokość stawki celnej na poszczególne kategorie towarów można sprawdzić w jednym z dwóch systemów taryfowych:

  • TARIC (Zintegrowanej Taryfie Wspólnot Europejskich)
  • polskim ISZTAR – Informacyjnym Systemie Zintegrowanej Taryfy Celnej.

Ten drugi będzie bardziej pomocny w przypadku importu do Polski. W przypadku przesyłek do osób prywatnych o wartości do 150 EUR cło nie jest naliczane. Naliczony będzie natomiast podatek VAT.

Wysokość cła i podatku zależy od wartości towaru podanej na fakturze handlowej, a także kosztów transportu. Opcjonalnie na koszt może wpłynąć również ubezpieczenie transportowe. Warto, aby importerzy skontaktowali się z pracownikami serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorców na portalu biznes.gov.pl i uzyskali szczegółowe informacje o tym jak importować towar z USA.

Import towarów z USA za pośrednictwem firmy kurierskiej

Każdy importer chce podpisać umowę z wiarygodnym dostawcą i otrzymywać produkty na czas, w doskonałym stanie. Jako międzynarodowy kurier DHL Express dbamy o odpowiedni przebieg transportu codziennie – i to nie tylko na linii Polska-USA. Mamy własną, rozbudowaną sieć połączeń lotniczych i opracowaną logistykę, która sprawia, że każdego dnia organizujemy przesyłki międzynarodowe z USA do Polski i z Polski do USA. Nadawcy mogą korzystać z funkcji śledzenie przesyłek zagranicznych na stronie internetowej lub w aplikacji MyDHL+ i w ten sposób kontrolować transport. Zanim jednak to zrobią, swobodnie planują swój budżet przy wykorzystaniu narzędzi online. Planowanie umożliwia cennik paczek zagranicznych umieszczony na naszej stronie internetowej. Wszystkie pytania i wątpliwości dotyczące transportu za granicę, warto skonsultować na naszej infolinii. Zadzwoń i wyjaśnij nurtujące Cię kwestie, uporządkuj informację, a potem działaj!

Podsumowanie

Import towarów z USA jest znaczącą pozycją w bilansie handlowym Polski. Towary te to zarówno dobra konsumpcyjne, jak i maszyny, urządzenia czy sprzęt wykorzystywany przez przedsiębiorstwa. Dla wielu działalności to niezbędne narzędzia do konkurowania na rynku. Firma, która dystrybuuje towar dostarczony z Ameryki lub wykorzystuje sprzęt czy technologię, korzysta z doświadczenia zdobytego na większym rynku. Import zagraniczny wymaga jednak zachowania ostrożności przy podpisywaniu umów, kompletowaniu dokumentów i organizacji transportu. W przypadku tego ostatniego zakresu warto współpracować z kurierem międzynarodowym, który wyróżnia się doświadczeniem i rozbudowaną ofertą. W DHL Express przygotowaliśmy ofertę na import z USA dla firm.