E-commerce

Mobvoi – biznes oparty na sztucznej inteligencji

Rozmawiamy Jasonem Zhengiem z Mobvoi, marki która właśnie zaczyna wkraczać na drogę globalnej rozpoznawalności. Nie bez dumy słuchamy, jaką rolę odgrywa DHL w zapewnieniu klientom Mobvoi dopełnienia obietnicy złożonej przez firmę.

W momencie kiedy powstaje ten tekst historia Mobvoi ma dopiero sześć lat. „Zaczynaliśmy jako firma zajmująca się rozpoznawaniem głosu przez sztuczną inteligencję. Pracowaliśmy nad aplikacją, która skupiała się na języku mandaryńskim w Chinach. Firma rozwinęła się w spółkę dostarczającą rozwiązań B2B i tym głównie się obecnie zajmujemy. W 2016 TicWatch 2 był naszym pierwszym produktem, z którym wystartowaliśmy poza Chinami. Dodatkowo był on ufundowany dzięki Kickstarterowi. Dzięki naszej wizji interakcji ludzi i maszyn mogliśmy też liczyć na strategiczne inwestycje ze strony Google i Volkswagena”

CEO i założycielem MOBVOI jest Zhifel Li. Jego kariera rozpoczęła się od pracy doktoranckiej związanej z językiem sztucznej inteligencji na The John Hopkins Univeristy, w Stanach Zjednoczonych, które są światowym liderem w tej dziedzinie. Następnie został badaczem w Google, pracującym przy Google Translate. Ostatecznie jednak wrócił do Chin, gdzie od zera zbudował Mobvoi.

Historia jego przyprawiającego o zawrót głowy sukcesu sprowadza się do jednej, prostej idei: „Istotą naszej misji jest zdefiniowanie przyszłości interakcji pomiędzy ludźmi, a maszynami za pomocą sztucznej inteligencji. Jest to częścią tego jak postrzegamy związaną z głosem sztuczną inteligencję, jako główny środek kontrolowania maszyn w przyszłości”

Globalne plany wymagają mikroskopijnej dokładności

Jason skupia się na każdym, najmniejszym detalu.

„Patrząc z szerszej perspektywy na cały proces, zaczynając od PR-u, przez logistykę, po opiekę posprzedażową, DHL odgrywa kluczową rolę w doświadczeniu klienta.

Jason kontynuuje: „Jeśli na którymkolwiek z etapów popełnisz błąd, zaleją cię skargi klientów. Klienta nie interesuje, czy problem powstał na linii produkcyjnej, czy to wina firmy, czy operatora logistycznego. Jedyne co go interesuje, to że nie dostał swojego produktu, albo że był on do niego niewłaściwie dostarczony. Dlatego właśnie diabeł tkwi w szczegółach. Niewłaściwy partner logistyczny może zaprzepaścić cały kapitał marki, który zbudujesz.”

Crowdfunding może być reklamą

Czasami grupa docelowa, do której kierujesz swoją zbiórkę jest też Twoją grupą zakupową. „Crowdfunding dał nam dużego kopa. To na nim pojawiły się przyszłościowo myślące osoby, które chciały być liderami w swoich dziedzinach. To byli ludzie, którzy mówią: ‘Wiem więcej o technologii niż Ty. Mam rzeczy, o których nawet nie słyszałeś.’ Historia Mobvoi, to jedna z wielu zwykłych historii o znalezieniu swojej niszy. Historia o znalezieniu kolejnej grupy osób, które pozwolą nam się rozwijać. Mieliśmy szczęście otrzymując strategiczne inwestycje, które przyspieszyły nasz rozwój.” Mówi Jason. Dodaje:

„Myślę, że w przyszłości będzie chodziło o znalezienie właściwych miejsc, w których opowie się właściwe historie.”

Jak pojawić się znikąd

Zespół Mobvoi nie tylko tworzy znakomitą linię produktów. Dodatkowo, chce odnieść sukces bez wielkiej kampanii marketingowej. „Przeszliśmy drogę od crawdfoundingu do jednego z największych sprzedawców smartwatchy na świecie. Kiedy wchodziliśmy do tej branży zaczęła powstawać pierwsza fala smartwatchy, a firmy pojawiały się i znikały. Możliwość uczestniczenia w tym była czymś niesamowitym. Po części dlatego, że pomagamy ludziom uzyskać dostęp do technologii, która pozwala im być połączonymi ze sobą, ale jednocześnie nie zatracać się w tej technologii.”

Technologia, która pozwala używać mniej technologii

Jason wkłada dużo pasji w dostarczanie obietnicy marki: „Bądź połączony, ale nie zatracaj się w połączeniu. Nasze produkty pozwalają ludziom nie być przykutymi do telefonów, pozwalają oderwać się od aplikacji, od których mogą być w jakimś stopniu uzależnieni.” Jak udaje się to osiągnąć? „Dla przykładu większość funkcji kontrolowania dźwięku umieszczamy bezpośrednio na naszych słuchawkach TicPods Free. Wierzymy też, że w trakcie interakcji międzyludzkich głównym urządzeniem, z którego korzystasz nie powinien być telefon, a nasz TicWatch. Tworzymy też inteligentne głośniki domowe, które pozwalają Ci kontrolować ich działanie głosem, bez wyciągania swojego telefonu.”

Zmiany zachowań

„Relacja, jaką mamy z naszymi telefonami może się poprawić. Chociaż nieustannie chcemy korzystać z tego co może nam zaoferować technologia, możemy poprawić sposób w jaki z tych możliwości korzystamy. Widok ludzi chodzących ze spuszczonym głowami, którzy mają wzrok utkwiony w swoich telefonach, w trakcie interakcji międzyludzkich jest przykładem tego jak straciliśmy kontrolę nad tym jak wygląda ta relacja. Mobvoi jest w forpoczcie tych, którzy chcą odzyskać trochę czasu dla ludzi. „Chociaż nie każdy w Chinach musi zawsze mieć w kieszeni telefon, konsumenci z USA, czy UK będą przewracać oczami, kiedy zobaczą telefon na stole obiadowym. Także w sytuacji, kiedy widzimy ludzi w parkach wpatrzonych w ekrany telefonów, zamiast bawiących się ze swoimi dziećmi dochodzimy do wniosku, że przydałby im się smartwatch .”

„Mamy w ofercie słuchawki douszne, które pozwalają kontrolować nie tylko głośność. Dzięki temu Twój telefon dłużej może pozostać w kieszeni, albo plecaku. Przemieszczając się nie musisz ryzykować uszkodzeniem telefonu, albo przeciążeniem swojego kręgosłupa patrzeniem na ekran.” Jason z radością wymienia korzyści zdrowotne płynące z redukcji korzystania z telefonu. „W zeszłym tygodniu byłem w Tajlandii. W metrze znajdowały się informacje na jak wielki wysiłek narażasz swój kręgosłup chodząc ze spuszczoną głową. Myślę, że w USA i UK jest to już wiedza powszechna.”

Rusza sterowanie głosowe

Rzeczą od dawna oczywistą dla osób związanych z sterowaniem głosowym, było jej powiązanie z branżą samochodową. Od 2017 roku Jason mógł być zadowolony ze współpracy z gigantem samochodowym – Volkswagenem. „Wierzymy, że głos będzie odgrywał bardzo ważną rolę interakcjach między ludźmi i maszynami.” Wielu podziela ten pogląd. „Współpracujemy z Volskwagenem jako ich partner zajmujący się kontrolą głosową przy ich samochodach. Na początku 2019 roku stworzyliśmy samochód, który został wyprodukowany w ramach joint-venture z Volkswagenem. Korzysta on z naszej technologii. Myślę, że w przyszłości Mobvoi będzie obecny w samochodach Volskwagena przeznaczonych na chiński rynek, które są na tyle inteligentne, żeby korzystać z głosu”

Prawdziwie globalna marka

DHL jest ważnym partnerem dla Mobvoi, jeśli chodzi o dostarczanie ich produktu do klienta. Jakie kanały sprzedaży okazały się w przypadku tej marki najbardziej efektywne? „Świetnie sprawdził się Amazon. Zaczynaliśmy na tej platformie z pozycji zwykłego sprzedawcy, ale zostaliśmy zaproszeni do korzystania z promocji, które tworzą. Z modelem TiWatchPro wystartowaliśmy wyłącznie na Amazonie. Mobvoi jest globalnym biznesem. Nasza kwatera główna znajduje się w Pekinie, ale nasze placówki znajdują się też w San Francisco i Seattle, a nasze produkty trafiają do naszych partnerów w ponad 30 krajach. Myślę, że jesteśmy najbardziej międzynarodowym detalicznym sprzedawcą sztucznej inteligencji w Chinach, a także najbardziej skupionym na kliencie. Bycie globalną firmą jest dla nas ważne.”

Komunikuj się z ludźmi, nie urządzeniami

Mobvoi nie jest więc marką przeznaczoną tylko na szczególne okazje. Chce być częścią Twojego każdego dnia. Od momentu kiedy się obudzisz, do momentu kiedy kładziesz się spać. „Wierzymy, że możemy Ci towarzyszyć każdego dnia, jako partner w łączeniu się z ludźmi, czy pozostawaniu w formie. Nasze słuchawki będą Ci służyć w trakcie podróży, kiedy jesteś w drodze i ruchu. Nasze inteligentne głośniki domowe (mamy nawet mobilną wersję dla dzieci), mogą zostać w Twoim domu, ale mogą też towarzyszyć Ci w drodze.”

DHL DLA BIZNESU

Możemy pomóc w wyzwaniach transportowych i logistycznych  w Twojej firmie.

  • zyskaj kompleksową obsługę
  • szybki, bezpieczny transport przesyłek międzynarodowych
  • sprawną odprawę celną
  • łatwy kontakt