Biznes

Przyszłość logistyki

Kiedy myślisz 'przyszłość logistyki’, co sobie wyobrażasz? Wszechobecne roboty? Latające samochody? Teleportację? W branży logistycznej ta przyszłość jest bliżej niż myślisz!

Roboty

Logistyka się bez nich nie obędzie! Jeżeli utrzymają się obecne trendy wzrostu rynku e-commerce będziemy ich potrzebowali więcej i więcej. Jednak wbrew pesymistom, którzy twierdzą, że automatyzacja pracy pozbawi miliony ludzi źródła utrzymania, roboty nie tyle zastąpią ludzi, co zajmą wakaty, a w głównej mierze będą wsparciem dla człowieka.

Według ostrożnych szacunków, tylko w USA, do 2030 będzie brakowało 25 milionów pracowników. Giganci zdają sobie z tego sprawę i już czynią przymiarki do wprowadzania robotów w swoje szeregi. Roboty mają wykonywać prace magazynowe. Na razie jako wsparcie dla człowieka.

Zdaniem Matthias Heutger, wiceprezesa strategii, marketingu i innowacji w DHL, zastąpienie ludzkiej pracy przez roboty w magazynach nie będzie zadaniem łatwym.

Największym wyzwaniem jest symulacja ludzkiej ręki, zwłaszcza, kiedy masz do czynienia z paczkami o różnym kształcie, różnej wadze, różnej fakturze – twierdzi Heutger.

Ale technologia idzie cały czas naprzód. Co to teraz jest przeszkodą nie do przeskoczenia, za kilka lat może być oczywistością. Weźmy dla przykładu Baxtera z Rethink

Autonomiczne samochody i dorony

Nie tylko w pracy w magazynie technologia może być dużym wsparciem. Takie firmy jak Google, Volvo, Tesla czy polski Solaris sprawią, że już niedługo samochody bez kierowcy staną się rzeczywistością. Na krótką metę technologia pozwoli kierowcom odpocząć podczas długiej trasy, a jego miejsce w tym czasie zajmie autopilot. W dalszej perspektywie, być może, kierowca w ogóle będzie zbędny, a całą odpowiedzialność za bezpieczne dowiezienie przesyłki pod drzwi klienta przejmie system komputerowy sterujący pojazdem.

W powietrzu biznes transportowy stawia na drony. Najnowsze drony mogą już podnieść ładunek ze skyportu i przewieźć je do odbiorców. Parcelcopter „to dronowe” dziecko DHL. W 2017 roku kolejne udane loty odbył w Niemczech, w trudnych warunkach geograficznych. W określonych warunkach drony są najlepszym środkiem transportu – jeżeli chcemy pogodzić efektywność kosztową, niedostępność terenu i czas transportu zwycięzcą będzie dron. Tak to jest przyszłość logistyki.

W 2017 wykorzystywano również drony z powodzeniem i na dużą skalę (kilkadziesiąt lotów!) w Szwajcarii. Użyto ich tam do transportu środków medycznych.

Drony to właściwie nie przyszłość, to teraźniejszość.

Internet Rzeczy

Kolejną koncepcją, z którą logistyka wiąże bardzo duże nadzieje, jest Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT), w którym węzłami sieci będą urządzenia komunikujące się pomiędzy sobą, bez udziału człowieka. Do 2020 roku więcej niż 50 miliardów urządzeń będzie połączona z internetem. Wszystkie będą mogły przesyłać informacje. Ta komunikacja sterowana przez sztuczną inteligencję może kompletnie zmienić nasze pojęcie o transporcie.

Na przykład lodówka połączona z Internetem Rzeczy może zamówić ci mleko zanim w ogóle zauważysz, że się skończyło. Naszpikowane elektroniką magazyny mogą zamówić towary, będące na wyczerpaniu i w ten sposób klient nigdy nie znajdzie na stronie internetowej informacji „brak towaru w magazynie”. Amazon poszedł nawet dalej i opatentował algorytm, który przewiduje przyszłe zakupy klienta. Trochę straszne, czy po prostu sprytny sposób na zaoszczędzenie czasu?

A więcej i więcej danych da możliwość przy podejmowania dobrych decyzji na globalną skalę. To ważne w dzisiejszym, coraz bardziej niestabilnym, świecie, gdzie konflikty, katastrofy naturalne czy polityczne zmiany mogą załamać globalny handel.

Sharing economy

Sharing economy czyli „gospodarka dzielenia się” to model gospodarczy oparty na dzieleniu się nieużywanymi lub nie w pełni wykorzystanymi zasobami i usługami – za opłatą lub za darmo. Jego upowszechnienie datujemy od kryzysu ekonomicznego z 2008 roku. Jak ten trend wpisuje siew przyszłość logistyki?

Do 2019 roku 90% ludzkiej populacji będzie miała dostęp do szybkiego mobilnego internetu. To pozwoli rozwinąć skrzydła właśnie sharing economy, gdzie użytkownicy sieci będą mogli handlować dobrami, usługami bądź umiejętnościami za pomocą platform internetowych.

BlaBlaCar to przykład sharing economy. Czy przyszłość logistyki będzie wyglądała jak Uber? W niektórych obszarach to już się dzieje.

Takie firmy jak Uber czy BlaBlaCar są najlepszym dowodem, że sharing economy to model gospodarki, na którym można zarobić krocie.

Logistyka również skorzysta na tym trendzie. Aplikacje podzielą się informacjami o niewykorzystanej przestrzeni magazynowej albo wolnym miejscu w samochodzie czy ciężarówce oferując usługi za odpowiednią cenę.

Druk 3d

A gdyby tak w ogóle nie dostarczać przesyłek, tylko teleportować je, za pomocą naciśnięcia guzika? Tego typu schemat logistyczny jest możliwy dzięki drukarkom 3D.

Mimo, że technologia jest w powijakach wiele poważnych firm, jak Mercedes-Benz na przykład, inwestuje duże pieniądze w drukarki 3D, aby wyprodukować np. swoje części zapasowe. Większość części zapasowych leży bezużytecznie w magazynach. Drukarki 3D są bardziej efektywne, wytwarzając produkty, tylko wtedy, kiedy są one naprawdę potrzebne.

Światowy rynek druku 3D rozwija się z prędkością światła, z rocznym, ok. 30-proc. wzrostem. Eksperci szacują, że w 2020 roku przewozy handlowe na trasie Azja – Europa zmaleją o 2 – 5 proc. Ale to co, na pierwszy rzut oka, wygląda jak hiobowa wieść dla branży transportowej, może być sprężyną jej rozwoju! Bo przecież firmy z branży logistycznej mogą w tym wypadku dostarczyć niezbędną infrastrukturę, globalną sieć drukarek 3D, które podłączone do Internetu Rzeczy, mogą w każdej chwili wydrukować potrzebne produkty w każdym zakątku globu.

Rola firm logistycznych może się zmienić z dostarczyciela gotowych produktów na administratora sieci drukarek 3D. Na tę chwilę koszty to największe wyzwanie, ale jakość produktów z drukarek 3D cały czas się podnosi. Nawiasem mówiąc produkty z drukarek 3D mogą być bardziej przyjazne dla naszej planety.

Roboty już wspomagają pracę w wielu centrach logistycznych, Na latające samochody i teleportację musimy jeszcze poczekać. Z Baxterami, Parcelcopterami i drukarkami 3D przyszłość logistyki jest łatwiejsza.