E-commerce

Szczyt paczkowy – jak się do niego przygotować?

Przed nami 2 ostatnie miesiące roku. Co to oznacza? Wielkimi krokami zbliża się tak zwany „szczyt paczkowy”. Jest to okres, kiedy Twoja dzienna liczba nadawanych przesyłek może wzrosnąć nawet o 41% w stosunku do przeciętnego wolumenu w trzecim kwartale roku. Ten czas wzmożonej aktywności potrwa do końca Świąt Bożego Narodzenia, a zacznie się już w drugim tygodniu listopada. Wzrost dziennej ilości zamówień w sklepach internetowych potrafi wynieść aż 40%.

Black Friday

25 listopada to wielki dzień, więc przygotowania w Twojej firmie powinny być już na zaawansowanym etapie. Jeśli jednak tak nie jest, nie wpadaj w panikę, ponieważ mamy dla Ciebie kilka ważnych wskazówek.

Black Friday jest zazwyczaj dniem największej sprzedaży dla wielu firm. Jednak w tym roku, w związku z globalnym kryzysem energetycznym i powszechną inflacją wpływającą na wydatki konsumentów, obchody tego zakupowego święta mogą być nieco skromniejsze. W badaniu przeprowadzonym przez DHL na początku tego roku 26% MŚP z siedzibą w USA stwierdziło, że ich sprzedaż międzynarodowa już spadła w wyniku inflacji.

Jednak wciąż istnieją powody do optymizmu. Oto dane statystyczne, które powinny Cię ucieszyć: 79% konsumentów zazwyczaj odkrywa nowy sklep internetowy w Black Friday. Co możesz zrobić, aby mieć pewność, że odkryją właśnie Twój? Według Criteo, główną motywacją do wypróbowania nowej marki w tym dniu są: wspaniałe okazje (54% konsumentów), darmowa wysyłka (48%) oraz zniżki na produkty, które nie są przecenione w innych miejscach (37%). Jak więc przygotować swój biznes na ten gorący okres?

Upewnij się, że Twoje oferty są konkurencyjne

W obliczu bardzo dużej inflacji na świecie wydaje się, że jedynym słusznym rozwiązaniem jest zajęcie się w pierwszej kolejności kwestią zmieniających się budżetów konsumentów. Sondaż przeprowadzony na zlecenie CNBC wykazał, że 52% kupujących stwierdziło, że w tym roku będzie im trudniej pozwolić sobie na świąteczne zakupy niż w roku 2021. W związku z tym łowcy okazji związanych z Black Friday spędzą więcej czasu na szukaniu i porównywaniu ofert.

Sprawdź, w jakich przedziałach cenowych sprzedają swoje produkty Twoi konkurenci – czy możesz zejść niżej? A może dorzucić kilka gratisów lub próbek, aby nadać swojej ofercie przewagę? Pamiętaj, aby umieścić swoje najlepsze oferty na czołowym miejscu na swojej stronie internetowej i kanałach w mediach społecznościowych.

Bądź elastyczny na wypadek zakłóceń w łańcuchu dostaw

To nadal trudny czas dla globalnych łańcuchów dostaw – ale z innych powodów niż w zeszłym roku. Wojna w Ukrainie spowodowała gwałtowny wzrost cen ropy i gazu, co znacząco wpływa na firmy w wielu częściach świata, zwłaszcza tam, gdzie w grę wchodzi transport i logistyka. I chociaż główny problem ubiegłego roku, COVID, przestał mieć tak duży wpływ w wielu krajach, w Chinach, jednym z głównych krajów zajmujących się produkcją, nadal obowiązują surowe przepisy dotyczące testów i kwarantanny, co spowalnia transport towarów na eksport.

Jeśli Twoje produkty są wytwarzane w Chinach lub w innym kraju, radzimy poważnie zastanowić się nad dywersyfikacją dostawców – pozwoli to ograniczyć tzw. wąskie gardła, jeśli coś pójdzie nie tak. Należy utrzymywać regularną komunikację z dostawcami, aby móc szybko reagować na ewentualne problemy.

Planuj i zarządzaj zapasami

Czy warto zamawiać z wyprzedzeniem dodatkowy towar? Nie chcesz przecież zawieść klientów. Z drugiej strony nie chcesz zostać z mnóstwem niesprzedanych artykułów. Jak więc przewidzieć, co będzie się dobrze sprzedawać w tym roku?

Istnieje kilka metod, które można połączyć, aby uzyskać odpowiednie informacje: sprawdzenie, co sprzedawało się dobrze w ostatni Black Friday; przegląd minionego roku i wyłapanie wszelkich niesezonowych trendów zakupowych; oraz sprawdzenie, co ostatnio sprzedaje się dobrze.

Zadbaj o zadowolenie nowych klientów i pamiętaj, aby nagradzać tych lojalnych

Oprócz planowania z wyprzedzeniem, należy uważnie obserwować swoje zapasy w tym ważnym dniu. Jeśli coś się wyprzeda, możesz szybko przestawić się na sprzedaż innych produktów. A jeśli coś sprzedaje się wolniej niż zakładałeś, bądź gotowy do udzielenia rabatu lub wyrównania cen z konkurencją.

Przyciągnięcie nowych klientów do swoich sklepów internetowych w Czarny Piątek jest kluczowe, ale tak samo ważne jest zapewnienie, że będą oni wracać wielokrotnie. Criteo zapytało konsumentów: „Co sprawiłoby, że powróciłbyś do marki lub sprzedawcy, którego odkryłeś w Czarny Piątek?” Najczęstsze odpowiedzi? Oprócz oczywistych „wspaniałych ofert”, wysoko oceniono darmową i szybką wysyłkę. Zastanów się, czy możesz pokryć koszty darmowej wysyłki w innym miejscu swojej działalności – będzie warto, jeśli zapewni Ci to dodatkową sprzedaż. Jeśli chodzi o szybką wysyłkę, lider, DHL Express zapewni Ci wsparcie!

Swoim dotychczasowym klientom wyślij e-mail z dodatkowym kodem rabatowym na Czarny Piątek. Wykorzystaj interesujący tekst, aby podziękować im za wspieranie Twojego biznesu – docenią osobisty akcent. Pamiętaj tylko, aby w temacie maila użyć frazy „Black Friday” – maile zawierające tę frazę mają współczynnik klikalności na poziomie +64%.

Zoptymalizuj swoją stronę internetową i nie zapomnij o smartfonach!

Przed okresem wzmożonego ruchu nadszedł czas, aby dokonać szybkiej oceny stanu strony internetowej i upewnić się, że spełni ona oczekiwania klientów. Czy jest ona w stanie poradzić sobie z gwałtownym wzrostem ruchu bez spowolnienia szybkości ładowania strony? Czy jest przyjazna dla użytkowników i posiada rozbudowany pasek wyszukiwania, który pomoże klientom znaleźć to, czego szukają? Czy lista produktów ma dużo zdjęć w wysokiej rozdzielczości?

Handel elektroniczny jest bardzo konkurencyjny, a klienci mogą przejść na stronę konkurencji za pomocą kilku kliknięć, więc nie trać ich z powodu czegoś tak łatwego do naprawienia, jak mało atrakcyjna strona internetowa.

Wraz z rozwojem handlu mobilnego istnieje duża szansa, że większość Twoich klientów będzie dokonywać zakupów w Twoim sklepie za pośrednictwem smartfonów, dlatego sprawdź, czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem małego ekranu.

Możesz pójść o krok dalej i zainwestować w dedykowaną mobilną aplikację zakupową dla swojej firmy. 85% konsumentów internetowych twierdzi, że woli dokonywać zakupów za pomocą aplikacji mobilnych niż stron internetowych, a współczynnik konwersji dzięki aplikacjom mobilnym jest o 130% wyższy niż w przypadku stron internetowych typu mobile-first – to się opłaca!

Upewnij się, że Twoje produkty zostaną znalezione

Rywalizacja o klienta będzie zacięta, więc warto rozważyć sprzedaż na rynku online, aby dotrzeć do większej liczby klientów – zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w USA więcej wyszukiwań produktów rozpoczyna się na Amazonie niż w Google. Wiele z wiodących platform handlowych organizuje własne wydarzenia związane z Black Friday, aby zmaksymalizować szansę na nawiązanie kontaktu z milionami kupujących z całego świata.

Rozpowszechniaj informacje o swoich zniżkach

Prowadzisz wyprzedaż z okazji Czarnego Piątku? Świetnie! Teraz musisz tylko powiadomić o tym wszystkich swoich klientów. Rozpowszechniaj informacje w mediach społecznościowych, za pomocą SMS-ów i poczty elektronicznej. Mów jednak tylko o prawdziwych zniżkach. Podczas gdy w ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż w Black Friday i Cyber Monday generalnie rosła, liczba kupujących w rzeczywistości spadła. Jednym z ważnych powodów jest to, że nie wierzą, że w te dni dostępne są najlepsze ceny!

W badaniu przeprowadzonym wśród 1000 brytyjskich kupujących, 62% stwierdziło, że nie uważa, aby ceny w Black Friday były korzystniejsze niż w pozostałej części roku. I okazało się, że mieli rację. W badaniu z 2019 roku zaledwie 5% sprzedawanych w Black Friday produktów miało niższą cenę niż ta, która była dostępna w pozostałej części roku. Jeśli więc chcesz budować zaufanie swoich klientów w dłuższej perspektywie, upewnij się, że Twoje rabaty są autentyczne.

Zamień polubienia w sprzedaż  

Łowcy okazji będą przeglądać media społecznościowe w dniach poprzedzających Black Friday, więc w tym czasie zachęcaj do korzystania z rabatów na swoich kanałach. Stwórz dedykowany hashtag, aby zachęcić klientów do zamieszczania własnych treści dotyczących Twojej marki: konsumenci uważają recenzje od rodziny i przyjaciół za bardziej autentyczne niż te od influencerów.

Rozpocznij sprzedaż międzynarodową

Obecnie, spośród 195 krajów świata, szacuje się, że około 50-60% obchodzi Black Friday w takiej czy innej formie. To idealny moment, aby pomyśleć o sprzedaży i wysyłce międzynarodowej – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. DHL Express może pomóc Twojej firmie w sprzedaży transgranicznej, zajmując się wszystkimi kłopotami związanymi z przepisami celnymi, cłami i podatkami, tak aby Twoi klienci otrzymali swoje zamówienia bez opóźnień – gdziekolwiek się znajdują.  

Wykorzystaj opakowanie jako narzędzie marketingowe

Czarny Piątek może kojarzyć się z jednorazowymi rabatami, ale możesz wykorzystać opakowanie, aby rozpocząć budowanie długoterminowej relacji z nowym klientem. Starannie dobrane opakowanie może prezentować wizerunek Twojej marki i odróżniać ją od konkurencji, a spersonalizowane komunikaty lub storytelling mogą wywrzeć wrażenie na odbiorcach w momencie rozpakowywania. Możesz również umieścić w nim zachętę do zapisania się na listę mailingową, dzięki czemu będziesz mógł w przyszłości wysyłać do nich informacje o nowych produktach lub ofertach. Oczywiście branding to nie tylko eleganckie opakowanie.

Bądź gotowy na zwroty

Wskaźnik zwrotów w handlu elektronicznym wynosi około 30% na całym świecie13, więc prawdopodobnie będziesz miał ich trochę, niezależnie od tego, jak świetny jest Twój produkt. Opracuj dobrą politykę zwrotów i przedstaw ją wyraźnie na swojej stronie internetowej – 67% kupujących sprawdza politykę zwrotów firmy przed dokonaniem zakupu14.

Musisz również zdecydować, czy usługa zwrotów będzie bezpłatna. Choć klienci z pewnością uwielbiają ten przywilej, rosnące ceny paliwa jeszcze bardziej podniosą koszty dla firm, więc wiele firm zaczyna pobierać opłaty.

Jeśli zdecydujesz się na oferowanie bezpłatnych zwrotów, pomyśl o umożliwieniu klientom zwrotu do paczkomatów, dzięki czemu Twój partner logistyczny będzie mógł odebrać większą ich liczbę z jednego miejsca. W ten sposób nie tylko obniżysz koszty, ale także zmniejszysz emisję dwutlenku węgla. Jeśli masz sklep stacjonarny, umożliwienie klientom dokonywania zwrotów w tym miejscu zmniejszy koszty Twojej firmy. Jako bonus, klient może nawet dokonać kilku nieplanowanych zakupów podczas pobytu w sklepie. Jest to obopólna korzyść!

 

Pamiętaj, że zabawa nie kończy się po Black Friday – jest jeszcze Cyber Monday i Boże Narodzenie, o których warto pomyśleć z wyprzedzeniem!

* źródło artykułu: How to prepare your business for Black Friday | Discover DHL