Wiadomości od DHL Express otrzymasz z adresu poland@dhl-news.com. Dodaj nas do książki adresowej.
Trendy w logistyce 2022
Na początku 2020 roku świat stanął w obliczu najgorszej pandemii od stulecia. Pomimo tego, DHL Global Connectedness Index wykazał, że „handel towarami wzrósł znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii, nawet pomimo wyzwań związanych z przepustowością i utrzymujących się napięć handlowych.”
A zatem, w czasach rozkwitu globalnego handlu elektronicznego i rosnących oczekiwań konsumentów na szybsze i tańsze zamówienia, jakie innowacje w zakresie logistyki i dostaw pojawiają się, aby sprostać temu zapotrzebowaniu? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się, jakie trendy według nas będą kształtować branżę w 2022 roku.
Sprawne łańcuchy dostaw i rozwiązania logistyczne 5PL
Pojawienie się pandemii wywarło bezprecedensową presję na globalne łańcuchy dostaw, które z trudem odbijają się od dna. W tym roku niedobór kontenerów transportowych, pracowników i surowców, a także zaostrzone kontrole graniczne i globalna inflacja spowodowały ogromne zakłócenia w handlu światowym. Spowodowało to zaległości i opóźnienia w kluczowych portach tranzytowych na całym świecie.
Zła wiadomość jest taka, że te tarcia będą się utrzymywać w 2022 roku.
W ubiegłym miesiącu amerykańska Sekretarz Handlu Gina Raimondo ostrzegła, że w przyszłym roku ustabilizowanie się amerykańskich łańcuchów dostaw zajmie „kilka miesięcy”, przy czym „poprawa będzie następować w sposób ciągły, ale powolny i myślę, że minie dużo czasu, zanim wszystko wróci do normy „. Takie prognozy dotyczą rynków na całym świecie.
Oznacza to, że potrzeba prowadzenia przez firmy zwinnych i elastycznych łańcuchów dostaw, które mogą dostosowywać się do zakłóceń na rynku w czasie rzeczywistym, nigdy nie była tak istotna. Zwłaszcza w przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym. W końcu ich klientów nie obchodzą szersze kwestie związane z łańcuchem dostaw; chcą oni po prostu, aby ich zamówienia były realizowane na czas i niechętnie wracają do marek, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań.
Właśnie dlatego outsourcing logistyki do partnera Fifth-Party Logistics (5PL) – takiego jak DHL – może być nieocenioną decyzją dla firm z branży e-commerce. Ponieważ łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone, model 5PL powstał, aby sprostać wymaganiom. Partner 5PL zajmuje się wszystkimi potrzebami logistycznymi klienta. Najpierw identyfikując jego dokładne wymagania, a następnie planując, realizując i zarządzając całym rozwiązaniem. Partnerzy 5PL dysponują odpowiednim rozmiarem i doświadczeniem, aby pozyskiwać i zarządzać innymi dostawcami w całym łańcuchu dostaw. Wykorzystują najnowsze technologie, aby zapewnić optymalizację każdego punktu styku. Krótko mówiąc, 5PL to rozwiązanie typu „wszystko w jednym”, które jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby logistyczne i zapewnić terminowość dostaw. W 2022 roku, kiedy łańcuchy dostaw będą musiały stawić czoła ciągłym zakłóceniom, rola 5PL będzie ważniejsza niż kiedykolwiek.
Elastyczna logistyka i AI
E-handel to przede wszystkim popyt i podaż. Nowy trend konsumencki, który sprawi, że dany produkt zniknie z półek (internetowych), może sprawić, że firmy zostaną przytłoczone. W takich sytuacjach cenna okazuje się elastyczna logistyka. Szybko rozszerza się lub kurczyć w celu zaspokojenia potrzeb w łańcuchu dostaw.
Elastyczna logistyka jest możliwa dzięki sztucznej inteligencji (AI) i analityce. Potrafią one przewidzieć nadchodzące skoki popytu konsumenckiego, a następnie określić, gdzie łańcuch dostaw musi się rozciągnąć lub skurczyć. W magazynie, technologia sztucznej inteligencji automatyzuje kluczowe procesy kompletacji, pakowania i inwentaryzacji. Skraca tym samym czas realizacji, przyspieszając wysyłkę i umożliwiając firmom e-commerce usuwanie produktów z pola widzenia klientów, jeśli zapasy są zbyt niskie.
Zasadniczo elastyczna logistyka umożliwia przedsiębiorstwom podejmowanie decyzji związanych z dostawami, co z kolei pozwala zaoszczędzić koszty i ograniczyć marnotrawstwo w całym łańcuchu dostaw. Przy tak dużej konkurencji w sektorze handlu elektronicznego ten model logistyczny zostanie prawdopodobnie przyjęty w przyszłości przez coraz większą liczbę przedsiębiorstw.
Pojazdy autonomiczne
Niedobór kierowców na całym świecie osiąga rekordowe poziomy, a w przyszłym roku sytuacja będzie się tylko pogarszać. American Trucking Association szacuje, że w 2022 r. w USA zabraknie 90 000 kierowców. W Europie sytuacja jest równie ponura – według prognoz Transport Intelligence na kontynencie brakuje obecnie około 400 000 kierowców.
Takie warunki sprzyjają rozwojowi branży pojazdów samojezdnych. W pierwszej połowie 2021 r. inwestycje w firmy zajmujące się autonomicznymi ciężarówkami osiągnęły wartość 5,6 mld USD. Dlatego w przyszłym roku należy spodziewać się znaczących zmian w tym sektorze.
E-commerce
Ostatni boom w handlu elektronicznym będzie kontynuowany z dużą prędkością w 2022 roku. Przewiduje się, że sprzedaż detaliczna e-commerce na całym świecie osiągnie wartość 5,4 biliona USD. To bardzo, bardzo dużo zakupów online.
W przestrzeni e-commerce należy zwrócić uwagę na następujące trendy:
Social commerce: wiele platform social media posiada zintegrowane funkcjonalności, które pozwalają klientom i markom e-commerce na lepsze wzajemne zaangażowanie. Oczekuj, że streaming na żywo stanie się bardziej powszechny: YouTube niedawno rozpoczął testowanie filmów shoppable, dołączając do takich jak Facebook i TikTok, które pozwalają twórcom na interakcję z widzami i sprzedaż w czasie rzeczywistym.
Personalizacja: powinna być centralnym elementem strategii sprzedaży każdej firmy e-commerce. Biorąc pod uwagę, że 80% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu od marki, która oferuje spersonalizowane treści i promocje. Firmy mogą gromadzić dane o klientach z różnych punktów sprzedaży, aby stworzyć bardziej szczegółowe profile klientów. Na tej podstawie mogą dostarczać spersonalizowaną komunikację marketingową i wysyłać klientom dostosowane do ich potrzeb rekomendacje produktów na podstawie ich wcześniejszych wyszukiwani. AR & VR: klienci internetowi lubią wiedzieć dokładnie, co kupują, a w tym celu technologia rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości odgrywa ważną rolę. W rzeczywistości 71% klientów twierdzi, że będzie częściej kupować od marek, które korzystają z VR. Aby zmniejszyć wysoki wskaźnik zwrotów, wiele marek odzieżowych inwestuje w takie technologie, aby umożliwić klientom wirtualne „przymierzanie” ubrań przed zakupem.
Robotyka i automatyzacja
W magazynach wykorzystanie autonomicznych i zautomatyzowanych rozwiązań robotycznych będzie nadal rosło, co pozwoli firmom zaoszczędzić czas i pieniądze. W rzeczywistości oczekuje się, że do 2025 roku globalny rynek robotyki autonomicznych magazynów wzrośnie prawie dwukrotnie, osiągając wartość 27,2 mld USD.
W łańcuchach dostaw w handlu elektronicznym, gdzie szybkość ma fundamentalne znaczenie, zautomatyzowane systemy magazynowania i pobierania mogoę być wykorzystywane do szybszego wyszukiwania, kompletowania i przenoszenia zapasów. Pomagając tym samym firmom dotrzymać napiętych terminów dostaw do klientów.
Na początku tego roku DHL ogłosił, że planuje przyjąć 2 000 nowych robotów magazynowych do 2022 roku, aby sprostać rosnącym wymaganiom handlu elektronicznego. Dostawca usług logistycznych nawiązał współpracę z Locus Robotics w celu zintegrowania autonomicznych robotów kompletujących. Wykorzystują one wizję maszynową do strategicznego wybierania i umieszczania elementów na linii produkcyjnej. „Szczególnie ważna jest dla nas możliwość konsekwentnej optymalizacji naszych łańcuchów dostaw” – wyjaśnia Markus Voss, Global CIO & COO DHL Supply Chain. „Ogólny potencjał robotów do wspomaganej kompletacji w naszych magazynach DHL jest znacznie większy, dlatego jesteśmy pewni, że osiągniemy cele, które sobie wyznaczyliśmy”.
Automatyzacja odgrywa również ważną rolę w dostawach ostatniej mili (lat mile). Po latach badań i rozwoju, branże zdają sobie sprawę z wartości ekonomicznej wykorzystania zrobotyzowanych dostaw. Na przykład Amazon testuje „Amazon Scout”, w pełni elektryczny system dostawczy o wielkości małej lodówki.
„Rok 2022 będzie rokiem, w którym dostawy robotów wreszcie nabiorą rozpędu” – mówi profesor Robin R. Murphy z Texas A&M University. „Nasza analiza wykazała, że w pierwszym roku pandemii drony były wykorzystywane do zastosowań medycznych w miastach. Dostarczały one próbki i odczynniki ze szpitali do laboratoriów szybciej niż pojazdy mogłyby przejechać przez miasto.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój był kluczowym hasłem w naszych prognozach dotyczących trendów w logistyce i dostawach na rok 2021. W roku 2022 również będzie się na niego kładło duży nacisk. Konsumenci coraz częściej oczekują od marek działań odpowiedzialnych ekologicznie – od ekologicznych opakowań po emisje – a firmy zaczynają dostrzegać korzyści finansowe płynące z ograniczenia marnotrawstwa w ich łańcuchach dostaw.
Jednym z największych sprawców emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw handlu elektronicznego jest transport: według Boston Consulting Group, działania związane z transportem odpowiadają za 17% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Aby temu przeciwdziałać, coraz powszechniejsze staje się stosowanie pojazdów ekologicznych. Bank inwestycyjny UBS szacuje, że do 2025 r. 20 % wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na świecie będzie miało napęd elektryczny. Do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 40%, a do 2040 r. osiągnie niemal 100%, co świadczy o tempie rozwoju tego sektora.
DHL zamierza zelektryfikować 60% swoich dostaw na ostatniej mili i mieć 80 000 e-pojazdów na drogach do 2030 roku. Celem całej firmy jest redukcja wszystkich emisje logistycznych do zera netto do 2050 roku. Ponadto, w sierpniu 2021 r. firma przeszła do historii lotnictwa, zamawiając 12 w pełni elektrycznych samolotów Alice eCargo u producenta samolotów Eviation.