Business Intelligence – usprawnij swój biznes

Współczesne firmy działając na wielu polach gromadzą olbrzymią ilością danych, liczb i zestawień. Jak je skutecznie analizować i wyciągać z nich trafne wnioski? Pomogą w tym technologie Business Intelligence.

Kto ma wiedzę, ten wygrywa – to banalna biznesowa prawda, a w obecnych czasach także bardzo wymierna. Dlaczego? Bo dzisiejszy świat znajduje się w stale rosnącym cieniu tzw. Big data, czyli pęczniejącego z minuty na minutę zbioru danych, które gromadzone są na serwerach na całym świecie. Business Intelligence jest obecnie niezbędnym narzędziem do optymalizacji działań biznesowych i wykorzystywania zbieranych danych do podejmowania decyzji, automatyzacji procesów, czy personalizacji komunikacji.

Business intelligence (BI) to, w wielkim uproszczeniu, rodzaj systemów informatycznych, które plątaninę surowych danych przekształcają w uporządkowany i czytelny zbiór informacji. Z nich, z kolei można czerpać wiedzę, która pozwoli skutecznie zarządzać firmą. Aplikacje BI pozwalają na strukturyzację i optymalizację milionów informacji pod konkretne potrzeby managera.

Historia

Termin business intelligence został użyty po raz pierwszy już w 1958 roku w artykule w IBM Journal. Jednak sprecyzowano go dopiero w 1989 roku, kiedy w przedsiębiorstwach i gospodarce na szeroką skalę zaczęto wykorzystywać systemy komputerowe. Aktualna, opracowana przez firmę Gartner definicja BI mówi, że jest to: „Zorientowany na użytkownika proces zbierania, eksploracji, interpretacji i analizy danych, który prowadzi do usprawnienia i zracjonalizowania procesu podejmowania decyzji. Systemy te wspierają kadrę menadżerską w podejmowaniu decyzji biznesowych w celu kreowania wzrostu wartości przedsiębiorstwa.”

Działanie

Business intelligence wymaga zinformatyzowania wszystkich działów firmy. Technologie BI łączą dane ze wszystkich źródeł i zamieniają je w przejrzyste raporty, które pozwalają podejmować odpowiednie decyzje biznesowe.

Każdy system business intelligence jest dedykowany dla konkretnej firmy. Nie stosuje się uniwersalnych schematów czy algorytmów, z tego względu, że każda firma jest inna i wymaga osobnego podejścia. Proces uzbrojenia firmy w technologie BI zaczyna się od poznania przez inżynierów IT biznesu firmy i przebiegających w niej procesów. Analiza polega na określeniu jakiego typu informacje mają zasilać bazę danych (zwaną też hurtownią danych), oraz jakiego typu informacje są najbardziej przydatne managerom i pracownikom firmy.

Jakie perspektywy daje użycie nowoczesnych technologi możesz przeczytać w artykule o internecie rzeczy.

Rodzaje aplikacji BI

Zastosowanie BI

Kiedy cele te są już ustalone, można wdrażać w informatyczny krwioobieg firmy aplikacje Business Intelligence. Systemy BI ze względu na przeznaczenie i sposób działania można klasyfikować m.in.:

– DSS – systemy wspierające decyzje (Decision Support Systems)

– MIS – system zarządzania informacją (Management Information Systems)

– OLAP – wielowymiarowe analizy danych (Online Analytical Processing)

– CRM – system zarządzania relacjami z klientem (Customer Relationship Management)

Obszary zastosowań

Technologie oparte na BI można stosować w wielu obszarach biznesowych. Oto kilka z nich:

  • Zrównoważona Karta Wyników [ZKW] (ang. balanced scorecard [BSC]). Bodaj najważniejszy element systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Do zadań ZKW należy ocena realizacji celów firmy i ich ewentualna korekta. Karta opiera się na strategicznych obszarach i najważniejszych wskaźnikach. Definiuje sposoby realizacji strategii.
  • Analizy finansowe. Stosowanie systemów BI w tym obszarze umożliwia menadżerom szybką ocenę efektywności firmy i pozwala na budowanie długookresowych prognoz. Przekazuje informacje potrzebne do podejmowania decyzji inwestycyjnych i optymalizacyjnych.
  • Analizy marketingowe. Dzięki narzędziom BI możemy poznać trendy rynkowe czy wyszukać kluczowe grupy klientów (tzw. segmentacja). Business Intelligence pozwala również oceniać skuteczność kampanii marketingowych.

Korzyści wynikające ze stosowania narzędzi Business Intelligence

Jest ich wiele. Oto te najbardziej podstawowe:

– wiarygodne i spójne informacje ze wszystkich obszarów biznesowych

– sprawne tworzenie prognoz dla firmy

– szybka reakcja na trendy rynkowe, wykrywanie szans w obszarze prowadzonej działalności

– bieżące śledzenie odchyleń budżetu

– mniej osób zaangażowanych w procesy decyzyjne

Zastosowanie technologii Business Intelligence w logistyce i transporcie.

Transport i logistyka z charakterystycznym dla siebie łańcuchem dostaw jest branżą, o której jak o żadnej innej, można mówić jako o zespole naczyń połączonych. Dzięki temu, w transporcie narzędzia BI mogą zostać naprawdę skutecznie wykorzystane. Dwa obszary branży transportowej, gdzie technologie BI mogą się niezwykle przydać to choćby magazynowanie i trasy kurierskie.

Zobacz jak szybko DHL Express może dostarczyć przesyłkę do wybranej przez Ciebie lokacji.

Business Intelligence w inteligentnej sortowni

Magazyn

W oparciu o szereg danych można wskazać, które magazyny mają „przestoje”, a które nie nadążają z wysyłką towarów. Analizując zamówienia, geograficzne położenie magazynów, liczbę obsługujących ich kurierów, tempo pracy magazynierów czy rodzaj towarów na magazynowych półkach, można również zdobyć wiedzę, o powodach zaistniałego stanu rzeczy i następnie zoptymalizować pracę, ilość i rodzaj przechowywanych towarów. Dzięki temu jedne magazyny nie będą nadmiernie obciążone pracą, a drugie nie będą świeciły w tym czasie pustkami.

Trasy kurierskie

Przetwarzając dane o setkach, czy tysiącach dróg ze względu na ich obłożenie, występujące natężenie ruchu, bliskość aglomeracji miejskich, bądź zakładów pracy czy liczbę odbywających się i planowanych remontów, można tak zaprojektować kurierskie trasy, aby przesyłki w możliwie najkrótszym czasie docierały do klientów.

DHL Resilience360 – zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw

DHL oferuje rozwiązanie chmurowe, które wspomaga przewidywanie, ocenę potencjalnych zagrożeń w łańcuchu dostaw. Rozwiązanie dedykowane jest szczególnie dla złożonych łańcuchów dostaw. Pozwala na monitoring i wizualizację łańcucha dostaw, redukcję nieprzewidzianych kosztów czy też umożliwia odzyskiwanie utraconych danych.

Poznaj DHL Resilience360

Przy dzisiejszym tempie informatyzacji pracy, stale poszerzanej oferty usług i rosnącej autonomizacji firmowych działów wprowadzenie technologii BI wydaje się koniecznością. Dla branży transportowej, której efektywność zależy od wielu, pozornie niezwiązanych ze sobą elementów, narzędzia BI są idealną technologią do zarządzania firmą i narzędziem pozwalającym podejmować przemyślane decyzje biznesowe

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami