Influencer marketing – jak może odmienić Twój biznes
Influencer marketing- jak zacząć?
Na przestrzeni ostatnich 15 lat rozwój platform społecznościowych zdemokratyzował krajobraz mediów. Teraz każdy ma narzędzia do tworzenia i dystrybucji własnych treści. Produktem ubocznym mediów społecznościowych jest influencer marketing, albo inaczej wsparcie blogerów. Jest on elementem potężnej i efektywnej gałęzi reklamy znanej od lat – reklamy celebryckiej. Dziś, marki zabijają się o to, żeby influencerzy z mediów społecznościowych promowali ich produkty. Ale kim w ogóle są influencerzy i czy to skuteczna metoda?
Dlaczego influencer marketing działa?
W swojej klasycznej książce o wywieraniu wpływu, psycholog i ekspert od marketingu Robert Cialdini zaznacza „autorytet” jako jeden z filarów perswazji. Kiedy widzimy, jak nasi bohaterowie używają produktu albo usługi, łatwiej nas przekonać – w sposób racjonalny, albo podświadomy – że muszą one być coś warte. Nawet pomimo tego, że wiemy iż jest to płatna promocja wspomnianych towarów, albo usług. Jesteś sceptyczny? To naprawdę działa. Badanie przeprowadzone przez Tapinfluence dowiodło, że influencer marketing dostarcza ROI o jedenaście razy większe niż tradycyjne metody marketingu elektronicznego.
Agencja influencerów Social Chain pozwoliła osiągnąć wielu dużym klientom kusząco wyglądające wyniki ROI. Jak mówi Angharad Carlton, Menadżer Zarządzania Talentami w znajdującej się w UK agencji: „Ostatnia kampania influencerska w skali micro, w której użyliśmy ponad 100 influencerów dla jednego z naszych klientów o światowym zasięgu, zajmującego się modą, pozwoliła zwiększyć 10 razy przychody ze sprzedaży”.
W dobie internetu, definicja „celebryty” nie tyle zmieniła swoje znaczenie, co je rozszerzyła. Na Youtube, Instagramie, Twitterze, Facebooku i innych platformach nowy rodzaj celebrytów – influencerów – przyciąga wzrok wielu obserwatorów, wśród publiczności skupionej wokół wszelakich nisz. Jak mówi bloger i konsultant marketingowy Elena Shamis: „Na przestrzeni ostatnich kliku lat zarejestrowaliśmy ogromny rozwój w infeuncer marketingu. Zapewnił sobie on miejsce w planach marketingowych niemal wszystkich marek”.
Jak dotrzeć ze swoim produktem na rynek światowy, kiedy uzyska już rozpoznawalność dzięki influencerom?
Adwokaci czy celebryci? Dobierz odpowiednie osoby do celów, które chcesz osiągnąć.
Tak, jest różnica miedzy influencerami. , a rzecznikami. Istnieje wiele klasyfikacji infuencerów, które pomogą dobrać odpowiednie osoby do współpracy. Pierwsza klasyfikacja – liczba obserwujących – pozwoli zaplanować zasięgi oraz co istotne zaangażowanie odbiorców treści, w których pojawi się Twój produkt.
Wyróżnia się następujący podział uwzględniający liczbę obserowujących:
- mikroinfluencerów (od 1000 do 100 000 followersów, niekiedy do 10 000),
- marko influencerów (od 100 000 do 1 000 000 followersów),
- mega influencerów (ponad 1 000 000 followersów).
Duże zasięgi mega i makro influencerów pomogą w zdobyciu uwagi i budowaniu pożądania. Followersi mikroinfuencerów, często promotorów lub ambasadorów promowanych usług czy produktów, są generalnie bardziej zaangażowani co daje największe szanse na przekonywanie do zakupu czy konwersje.
Chcesz w internecie uniknąć faux pas? Wiele osób, zarówno wśród influencerów, jak i rzeczników woli określenie „twórca treści”. Ma ono szersze zastosowanie i może się odnosić do każdej z tych grup. Jeśli nie masz pewności, kto jest influencerem, a kto rzecznikiem są narzędzia, które pozwolą Ci ich rozróżnić. Sprawdź plik PDF, żeby dowiedzieć się więcej.
Fałszywi obserwujący
Nie wszyscy influencerzy i marki są szczere. Wielu z nich „kupuje” obserwujących. Tymi ostatnimi są często fałszywe konta, które oznaczają zerowe zaangażowanie i nieprawidłowe dane. Aby nie stracić zaufania wśród konsumentów, globalny gigant Unliever podjął działania przeciwko tej praktyce. Zdecydowali się oni zrywać kontakty, z każdym, kto stosuje takie praktyki. To doskonały przykład na stawianie jakości obserwujących nad ich ilością. Nie wszystkie marki to rozumieją. Jeśli zrobisz wszystko jak należy i stworzysz silną strategię opartą na influencer marketingu jest wielce prawdopodobne, że zauważysz świetne rezultaty. Żeby pomóc Ci w Twojej podróży do ziemi obiecanej influencer marketingu poprosiliśmy o pomoc dwoje ekspertów z każdej ze stron.
Najpierw oddajmy głos blogerce podróżniczej, konsultantce marketingowej i instagramerce Elenie Shamis, żeby poznać perspektywę influncera. „Praca z influencerami” – mówi Elena – różni się od zwykłego zakupu miejsca reklamowego. Nie wszystkie marki to rozumieją. Ze strony marek mamy Gabriela Cabrala, marketing managera marki odzieżowej dla mężczyzn OHME. Mające siedzibę w Wielkiej Brytanii OHME korzysta z usług wielu influencerów i przedstawicieli. Pomagają oni dotrzeć do ludzi informacjom o etycznie wykonanej odzieży do jogi dla mężczyzn. „Marki mają ogromną szansę na dotarcie do publiczności zgromadzonej przez infuencerów jeśli dotrze się do nich w autentyczny i efektywny sposób”. Wnioski są jednoznaczne na co więc jeszcze czekasz?