e-commerce

Jak sprawnie przejść odprawę celną kosmetyków w 5 krokach?

COVID-19 zmienił zwyczaje zakupowe konsumentów i w konsekwencji to jak swój biznes prowadzi wiele firm. W przypadku przemysłu kosmetycznego priorytetami stały się higiena i ochrona zdrowia.

Nie musimy daleko zresztą szukać, żeby stwierdzić, że sytuacja miała wpływ nie tylko na branże kosmetyczną. W Polsce takie firmy jak: Lotos, KGHM, czy Orlen, nie kojarzone zazwyczaj z kosmetykami i dostarczaniem produktów pielęgnacyjnych rozpoczęły produkcję płynów do dezynfekcji rąk.

Wiele z tych produktów, w związku z ograniczeniami w przemieszczaniu się i zaleceniami zachowania dystansu społecznego była dystrybuowana w internecie. Dotyczy to zresztą nie tylko branży kosmetycznej. Według najnowszego raportu PMR, rynek e-commerce może spodziewać się w 2020 roku największego wzrostu od lat i wynieść nawet 26%.

Sytuacja związana z pandemią miała też wpływ na powstanie opóźnień w dostawie. Czasami miały one swoje źródło w niepewności wywołanej złożonymi i zmieniającymi się wymogami celnymi, jak i powtarzającymi się problemami z dokumentacją przygotowaną do odprawy transportu.

Błędne rozumienie skomplikowanych i ciągle zmieniających się wymogów celnych i dokumentacji celne przy imporcie i eksporcie kosmetyków może prowadzić do opóźnień w ich dostawie. Poniżej przedstawiamy 5 wskazówek jak sprawnie poruszać się w tym obszarze.

1. Nie wysyłaj „w ciemno”

Przed nadaniem przesyłki, postaraj się zrozumieć zasady i regulacje jakie obowiązują w kraju docelowym. W przeciwnym razie możesz natrafić na niespodziewane koszty celne, opóźnienia przesyłek, a nawet przesyłka może być do Ciebie zawrócona z granicy.

Na przykład środowisko konsumenckie i regulacyjne dla sprzedaży kosmetyków przez internet w Chinach jest zupełnie inne, niż to, które obowiązuje w handlu detalicznym.

Chińskie Ministerstwo Handlu stworzyło szereg wytycznych dla „Transgranicznego e-commerce” (CBEC), które określają kategorie produktów kosmetycznych, które mogą być importowane do Chin.

Produkty te mogą trafić do handlu na lokalnych platformach sprzedażowych e-commerce takich jak Tmall Global, Kaola, czy JD Worldwide. Jeśli są one sprzedawane zgodnie z wspomnianymi wytycznymi rozumiane są wtedy jako dobra osobiste i są traktowane priorytetowo w odprawie celnej oraz są wyłączone z wymagań jakie stawiane są przed produktami przeznaczonymi na handel, jakie muszą być spełnione, zanim produkt trafi na rynek.

Dlatego, zanim zaczniesz oferować wysyłkę swoich produktów do jakiegoś kraju, upewnij się, że wiesz jak i czy może być on w nim sprzedawany.

2. Pozwól, żeby lokalne władze celne Ci pomogły

Wiele krajów oferuje darmowe porady celne ze strony instytucji rządowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, które borykają się ze skomplikowanymi regulacjami.

Nawet kiedy produkt trafi już na rynek może zostać sprawdzony przez lokalne władze pod kątem zgodności z różnego rodzaju regulacjami. Korzystając z darmowej porady lokalnych instytucji możesz pozostawać w zgodzie z obowiązującymi przepisami i nie tracić kontaktu z o wiele większymi od Ciebie firmami na danym rynku.

3. Korzystaj z kompleksowych usług logistycznych w eksporcie B2B

W większości krajów w przypadku eksportu bezpośrednio do klientów małe i średnie przedsiębiorstwa korzystają z modelu znanego jako „Duty and Tax Paid on Import”.

Znaczy to, że firma, a nie konsument odpowiadają za to, żeby przesyłka spełniała wszystkie wymogi celne kraju, do którego prowadzi eksport.

Praca z jednym operatorem, który zapewnia obsługę do drzwi do drzwi ułatwia proces i pokonywanie wyzwań, które mogą się pojawić na każdym etapie drogi przesyłki.

4. Rozważ model sprzedaży B2B

Wielu z niedogodności związanych z modelem sprzedaży B2C można uniknąć eksportując towar do lokalnych dystrybutorów. Takie rozwiązanie może pomóc Ci zwiększyć ilość nadawanych przesyłek i udział w rynku.

Dystrybutorzy mogą służyć bardziej szczegółową wiedzą z zakresu gałęzi rynku, która Cię interesuje, niż na przykład władze danego kraju. Mogą oni też pomóc Ci wykorzystać istniejące procesy, aby przyspieszyć Twoje wejście na nowy rynek.

Może to oznaczać mniejsze zyski, ale pozwala na pewne przesyłanie większej ilości przesyłek i budowanie lepszej pozycji na rynku, która pozwoli Ci zwiększyć w nim swoje udziały.

5. Nie bój się swojego wzrostu

Mając praktyczną wiedzę na temat regulacji i przepisów celnych, które dotyczą ich produktów małe i średnie firmy mogą, dzięki nowym rynkom, rozwijać się szybciej niż kiedykolwiek.

Dowiedz się czego będą od Ciebie wymagały służby celne, współpracuj ze swoim dostawcą usług logistycznych i upewnij się, że proces działa jak należy, zanim zaczniesz składać obietnice swoim klientom.

Zasady te są uniwersalne i możesz je stosować w stosunku do wszystkich krajów i produktów. Dzięki nim lokalna i globalna ekspansja dla małych i średnich przedsiębiorstw staje się zaskakująco szybka i łatwa.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami