Odprawa celna krok po kroku
dla firm

Poznaj proces celny w DHL, dzięki temu odprawa celna Twoich przesyłek zagranicznych będzie przebiegała sprawnie.

Z tej strony dowiesz się:

Jak wygląda proces celny w DHL Express?

Poprawne i kompletne dokumenty są najważniejsze dla sprawnej odprawy celnej. Komplet informacji pozwala na przeprowadzenie odprawy bez kontaktowania się z Tobą. W niektórych przypadkach będziemy potrzebowali uzupełnić informację – wtedy skontaktujemy się z Tobą.

Upoważnienie dla DHL Express

Twoja przesyłka zgodnie z obowiązującymi przepisami wymaga odprawy celnej. Abyśmy mogli zrealizować odprawę celną Twoja firma musi upoważnić do tego DHL.

Co należy zrobić?

Pobierz i wypełnij dokument dostępny poniżej, a następnie prześlij go nam. Jeśli masz wątpliwości jak poprawnie wypełnić upoważnienie, przygotowaliśmy wzór, który pokazuje jak to zrobić.

Jak przesłać nam upoważnienie?

Możesz go samodzielnie wysłać do nas pocztą lub zamówić kuriera DHL Express.

Faktura i lista kontrolna

Poniżej widzisz wzór faktury, która najczęściej towarzyszy przesyłce i pozwala przeprowadzić odprawę celną. Przejdź przez poniższą listę, klikając w numery punktów. Wyświetli się informacja jakie informacje powinny być umieszczone na fakturze.

faktura
1

Nazwa dokumentu

Nazwa wynika z charakteru transakcji handlowej

  • w przypadku transakcji kupna sprzedaży dokument powinien nosić nazwę: faktura handlowa / commercial invoice / invoice
  • w przypadku, jeśli zamówiony towar to próbki lub prezenty, dokument powinienem nosić nazwę: faktura proforma / proforma invoice / non commercial invoice
2

Dane sprzedającego

Dane sprzedającego / nadawcy 

Pole o nazwie „Nadawca” powinno zawierać poprawne dane eksportera lub nadawcy.

3

Numer faktury

Dokument powinien posiadać swój unikalny numer.

4

Dane kupującego /płatnika

Dane kupującego / odbiorcy

Czyli dane takie jak nazwę firmy oraz adres, numer EORI.

5

Pełne dane odbiorcy

Pełne dane odbiorcy (mogą być takie same jak płatnika)

6

Szczegółowy opis towaru

Opis towaru / Tłumaczenie

Prześlij nam opis towaru w języku polskim. Możesz to zrobić odpowiadając na maila awizacyjnego.
Opis towaru powinien zawierać poniższe informacje:

  • Co to jest? Co to za towar?
  • Z czego jest wykonany?
  • Do czego służy?

Może zawierać numer seryjny lub inne oznaczenia/identyfikatory.

Przykład tłumaczenia:

  • T-shirt 100% bawełna,
  • tarcze hamulcowe, 100 % stal, do samochodu osobowego,
  • tokarka do drewna SN:128741, stal
7

Kod towaru wg HS

Kod towaru wg HS (Systemu Harmonizowanego)

Jest pomocny określeniu taryfy celnej dla danego towaru.

Co to jest kod towaru wg HS?

8

Ilość towaru

Potrzebujemy wiedzieć jaka ilość towaru znajduje się w przesyłce. Tu niezbędne jest oznaczenie odpowiedniej jednostki miary. Na przykład:

  • 100 szt.

 

  • 25 kg

 

  • 10 m2

 

9

Cena jednostkowa towaru

10

Całkowita wartość towaru

Zweryfikuj czy wszystkie pozycje na fakturze zostały prawidłowo podliczone (cena x ilość).

11

Koszt transportu

Faktura powinna wyszczególnia koszt transportu lub warunki handlowe (INCOTERMS) wskazywać płatnika za transport.

Kiedy:

  • transport przesyłki został opłacony podczas zakupów, ta informacja powinna być na dokumencie.

 

  • nie znasz wartości kosztów transportu, te zostaną przyjęte wg. stawek statystycznych IATA. W takiej sytuacji:
    • nie musisz podejmować żadnych działań, jeśli akceptujesz koszty
    • prześlij nam fakturę z wyszczególnionymi i poprawnymi kosztami transportu, jeśli nie akceptujesz kosztów
    •  

       

 

Koszt transportu do celów odprawy celnej nigdy nie może wynosić „0”.

12

Całkowita wartość faktury oraz kod waluty

To suma wartości towaru oraz kosztów transportu.

Istotny jest trzy literowy kod waluty w jakiej dokonałeś transakcji (np. USD, GBP, NOK, CHF, EUR, PLN)

13

Incoterms

Incoterms 2020

Międzynarodowe warunki handlowe Incoterms 2020

(warunek + miejsce) np. DAP WARSZAWA, EXW LONDYN

14

Kraj pochodzenia

Pochodzenie towarów jest to niejako „narodowość” danego towaru. Więcej szczegółów.

15

Rodzaj transakcji handlowej

16

Preferencje

Jeżeli towar podlega regułom preferencyjnego pochodzenia, wymany jest dowód aby zastosować preferencyjne stawki.  Więcej szczegółów.

Nazwa wynika z charakteru transakcji handlowej

  • w przypadku transakcji kupna sprzedaży dokument powinien nosić nazwę: faktura handlowa / commercial invoice / invoice
  • w przypadku, jeśli zamówiony towar to próbki lub prezenty, dokument powinienem nosić nazwę: faktura proforma / proforma invoice / non commercial invoice

Dane sprzedającego / nadawcy 

Pole o nazwie „Nadawca” powinno zawierać poprawne dane eksportera lub nadawcy.

Dokument powinien posiadać swój unikalny numer.

Dane kupującego / odbiorcy

Czyli dane takie jak nazwę firmy oraz adres, numer EORI.

Pełne dane odbiorcy (mogą być takie same jak płatnika)

Opis towaru / Tłumaczenie

Prześlij nam opis towaru w języku polskim. Możesz to zrobić odpowiadając na maila awizacyjnego.
Opis towaru powinien zawierać poniższe informacje:

  • Co to jest? Co to za towar?
  • Z czego jest wykonany?
  • Do czego służy?

Może zawierać numer seryjny lub inne oznaczenia/identyfikatory.

Przykład tłumaczenia:

  • T-shirt 100% bawełna,
  • tarcze hamulcowe, 100 % stal, do samochodu osobowego,
  • tokarka do drewna SN:128741, stal

Kod towaru wg HS (Systemu Harmonizowanego)

Jest pomocny określeniu taryfy celnej dla danego towaru.

Co to jest kod towaru wg HS?

Potrzebujemy wiedzieć jaka ilość towaru znajduje się w przesyłce. Tu niezbędne jest oznaczenie odpowiedniej jednostki miary. Na przykład:

  • 100 szt.

 

  • 25 kg

 

  • 10 m2

 

Zweryfikuj czy wszystkie pozycje na fakturze zostały prawidłowo podliczone (cena x ilość).

Faktura powinna wyszczególnia koszt transportu lub warunki handlowe (INCOTERMS) wskazywać płatnika za transport.

Kiedy:

  • transport przesyłki został opłacony podczas zakupów, ta informacja powinna być na dokumencie.

 

  • nie znasz wartości kosztów transportu, te zostaną przyjęte wg. stawek statystycznych IATA. W takiej sytuacji:
    • nie musisz podejmować żadnych działań, jeśli akceptujesz koszty
    • prześlij nam fakturę z wyszczególnionymi i poprawnymi kosztami transportu, jeśli nie akceptujesz kosztów
    •  

       

 

Koszt transportu do celów odprawy celnej nigdy nie może wynosić „0”.

To suma wartości towaru oraz kosztów transportu.

Istotny jest trzy literowy kod waluty w jakiej dokonałeś transakcji (np. USD, GBP, NOK, CHF, EUR, PLN)

Incoterms 2020

Międzynarodowe warunki handlowe Incoterms 2020

(warunek + miejsce) np. DAP WARSZAWA, EXW LONDYN

Pochodzenie towarów jest to niejako „narodowość” danego towaru. Więcej szczegółów.

Jeżeli towar podlega regułom preferencyjnego pochodzenia, wymany jest dowód aby zastosować preferencyjne stawki.  Więcej szczegółów.