Odprawa celna krok po kroku
dla firm

Poznaj proces celny w DHL, dzięki temu odprawa celna Twoich przesyłek zagranicznych będzie przebiegała sprawnie.

Z tej strony dowiesz się:

  1. Jak wygląda proces celny importowy w DHL Express
  2. Jakich dokumentów potrzebujemy od Ciebie, aby zrealizować odprawę celną
  3. Jak zweryfikować czy faktura załączona do przesyłki jest idealnie przygotowana?

Jak wygląda proces celny importowy w DHL Express?

Poprawne i kompletne dokumenty są kluczowe dla sprawnej odprawy celnej.

W niektórych przypadkach, gdy będziemy potrzebowali uzupełnić informację – skontaktujemy się z Tobą.

Jakich dokumentów potrzebujemy?

Każda przesyłka przesyłana spoza obszaru Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wymaga odprawy celnej. Zajmiemy się wszystkimi formalnościami, jednak w niektórych sytuacjach potrzebujemy od Ciebie dodatkowych dokumentów.

Jakich? To zależy od rodzaju odprawy i stosowanej procedury.
Co jest potrzebne i w jakich sytuacjach, dowiesz się z naszego słownika importowego. Sprawdź tutaj.

Upoważnienie dla DHL Express

Jest ono wymagane do odprawy celnej  – jeśli dotychczas nie przekazałeś nam upoważnienia  do reprezentacji przed organem celno-skarbowym – sprawdź jakie to proste.

Wszystkie informacje na temat upoważnienia, druki oraz wzory wypełnienia znajdziesz tutaj

Jak przekazać nam wypełnione i podpisane upoważnienie?

Dokładną instrukcję znajdziesz na pierwszej stronie druku upoważnienia.

Jak zweryfikować czy faktura załączona do przesyłki jest idealnie przygotowana?

Jeśli chcesz zweryfikować, czy faktura załączona do przesyłki jest idealna, skorzystaj z narzędzia poniżej. Przejdź przez poniższą listę i zapoznaj się ze wszystkimi punktami. W każdym znajdziesz wskazówki, co powinno znajdować się w danej sekcji.

faktura
1

Nazwa dokumentu

Nazwa powinna sugerować charakter transakcji.

  • w przypadku transakcji kupna/sprzedaży dokument powinien nosić nazwę: faktura handlowa/commercial invoice/invoice
  • w innych przypadkach dopuszczalne jest: faktura proforma/proforma invoice/non commercial invoice
2

Dane sprzedającego

Dane sprzedającego / nadawcy 

Pole o nazwie „Nadawca” powinno zawierać poprawne dane eksportera lub nadawcy.

3

Numer faktury

Dokument powinien posiadać swój unikalny numer.

4

Dane kupującego/płatnika/importera

Czyli dane takie jak nazwa firmy, adres oraz numer EORI, który jest najbardziej precyzyjnym identyfikatorem dla potrzeb odprawy celnej.

5

Dane odbiorcy (wskazujące adres dostawy)

Pole opcjonalne, wymagane w przypadku gdy odbiorca nie jest jednocześnie importerem.

6

Szczegółowy opis towaru

Opis towaru / Tłumaczenie

Prześlij nam opis towaru w języku polskim. Możesz to zrobić odpowiadając na maila awizacyjnego.
Opis towaru powinien zawierać poniższe informacje:

  • Co to jest? Co to za towar?
  • Z czego jest wykonany?
  • Do czego służy?

Może zawierać numer seryjny lub inne oznaczenia/identyfikatory.

Przykład tłumaczenia:

  • T-shirt 100% bawełna,
  • tarcze hamulcowe, 100 % stal, do samochodu osobowego,
  • tokarka do drewna SN:128741, stal
7

Kod towaru wg HS

Kod towaru wg HS (Systemu Zharmonizowanego)
Kod taryfy celnej ułatwi nam prawidłowe zgłoszenie przesyłki do Urzędu Celnego.
Czym jest kod taryfy celnej? Sprawdzisz tutaj.

8

Ilość towaru

Wymagane jest podanie ilości towaru, która znajduje się w przesyłce. W zależności od rodzaju mogą być użyte różne jednostki miary.

Przykład:

  • 100 szt.
  • 25 kg
  • 10 m2

 

9

Cena jednostkowa towaru

10

Całkowita wartość towaru

Zweryfikuj czy wszystkie pozycje na fakturze zostały prawidłowo podliczone (cena x ilość).

11

Koszt transportu

To, czy koszt transportu został wliczony w cenę towaru, określają warunki Incoterms lub pozycje z faktury.

W przypadku gdy transport jest wliczony, potrzebujemy znać jego wartość.

Koszt transportu do celów odprawy celnej nigdy nie może wynosić „0”.

Przykład:

Jeśli nadawca opłacił transport (np.: Incoterms: DAP), ale nie podał kwoty transportu lub wpisał „0” w pozycji „transport”, do celów odprawy celnej mogą zostać doliczone statystyczne koszty frachtowe DHL lub z taryfy IATA.

12

Całkowita wartość faktury oraz kod waluty

To suma wartości towaru oraz kosztów transportu.

Istotny jest trzy literowy kod waluty w jakiej dokonałeś transakcji (np. USD, GBP, NOK, CHF, EUR, PLN)

13

Incoterms 2020

Międzynarodowe warunki handlowe Incoterms (najnowsza wersja 2020) lub jeśli użyto innych, wskaż jakie.

Przykład poprawnie wskazanych warunków Incoterms: DAP WARSZAWA, EXW LONDYN (warunek + miejsce)

14

Kraj pochodzenia

Informacja o kraju pochodzenia towaru jest jednym z wymaganych pól w zgłoszeniu celnym.

15

Rodzaj transakcji

Opis transakcji powinien jednoznacznie wskazywać na końcowe przeznaczenie towaru w kraju importu.

  • Przykłady opisów dla transakcji handlowych (najczęściej kupno/sprzedaż): Sale/ Permanent import/Distance sale
  • Przykłady opisów stosowanych w przypadku importu towarów w celu naprawy lub czasowego przywozu (najczęściej na targi lub wystawy): Goods for repair/Temporary import – goods for exhibitions
  • Przykłady opisów dla transakcji  umożliwiających zastosowanie zwolnienia z należności celno-podatkowych wraz z przykładami znajdziesz tutaj
16

Preferencje

Pole opcjonalne, wypełniane w przypadku gdy towar posiada preferencyjne pochodzenie.

W takim przypadku eksporter może umieścić na fakturze (lub innym dokumencie handlowym) deklarację potwierdzającą ten status.

Nazwa powinna sugerować charakter transakcji.

  • w przypadku transakcji kupna/sprzedaży dokument powinien nosić nazwę: faktura handlowa/commercial invoice/invoice
  • w innych przypadkach dopuszczalne jest: faktura proforma/proforma invoice/non commercial invoice

Dane sprzedającego / nadawcy 

Pole o nazwie „Nadawca” powinno zawierać poprawne dane eksportera lub nadawcy.

Dokument powinien posiadać swój unikalny numer.

Czyli dane takie jak nazwa firmy, adres oraz numer EORI, który jest najbardziej precyzyjnym identyfikatorem dla potrzeb odprawy celnej.

Pole opcjonalne, wymagane w przypadku gdy odbiorca nie jest jednocześnie importerem.

Opis towaru / Tłumaczenie

Prześlij nam opis towaru w języku polskim. Możesz to zrobić odpowiadając na maila awizacyjnego.
Opis towaru powinien zawierać poniższe informacje:

  • Co to jest? Co to za towar?
  • Z czego jest wykonany?
  • Do czego służy?

Może zawierać numer seryjny lub inne oznaczenia/identyfikatory.

Przykład tłumaczenia:

  • T-shirt 100% bawełna,
  • tarcze hamulcowe, 100 % stal, do samochodu osobowego,
  • tokarka do drewna SN:128741, stal

Kod towaru wg HS (Systemu Zharmonizowanego)
Kod taryfy celnej ułatwi nam prawidłowe zgłoszenie przesyłki do Urzędu Celnego.
Czym jest kod taryfy celnej? Sprawdzisz tutaj.

Wymagane jest podanie ilości towaru, która znajduje się w przesyłce. W zależności od rodzaju mogą być użyte różne jednostki miary.

Przykład:

  • 100 szt.
  • 25 kg
  • 10 m2

 

Zweryfikuj czy wszystkie pozycje na fakturze zostały prawidłowo podliczone (cena x ilość).

To, czy koszt transportu został wliczony w cenę towaru, określają warunki Incoterms lub pozycje z faktury.

W przypadku gdy transport jest wliczony, potrzebujemy znać jego wartość.

Koszt transportu do celów odprawy celnej nigdy nie może wynosić „0”.

Przykład:

Jeśli nadawca opłacił transport (np.: Incoterms: DAP), ale nie podał kwoty transportu lub wpisał „0” w pozycji „transport”, do celów odprawy celnej mogą zostać doliczone statystyczne koszty frachtowe DHL lub z taryfy IATA.

To suma wartości towaru oraz kosztów transportu.

Istotny jest trzy literowy kod waluty w jakiej dokonałeś transakcji (np. USD, GBP, NOK, CHF, EUR, PLN)

Międzynarodowe warunki handlowe Incoterms (najnowsza wersja 2020) lub jeśli użyto innych, wskaż jakie.

Przykład poprawnie wskazanych warunków Incoterms: DAP WARSZAWA, EXW LONDYN (warunek + miejsce)

Informacja o kraju pochodzenia towaru jest jednym z wymaganych pól w zgłoszeniu celnym.

Opis transakcji powinien jednoznacznie wskazywać na końcowe przeznaczenie towaru w kraju importu.

  • Przykłady opisów dla transakcji handlowych (najczęściej kupno/sprzedaż): Sale/ Permanent import/Distance sale
  • Przykłady opisów stosowanych w przypadku importu towarów w celu naprawy lub czasowego przywozu (najczęściej na targi lub wystawy): Goods for repair/Temporary import – goods for exhibitions
  • Przykłady opisów dla transakcji  umożliwiających zastosowanie zwolnienia z należności celno-podatkowych wraz z przykładami znajdziesz tutaj

Pole opcjonalne, wypełniane w przypadku gdy towar posiada preferencyjne pochodzenie.

W takim przypadku eksporter może umieścić na fakturze (lub innym dokumencie handlowym) deklarację potwierdzającą ten status.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA


Co do zasady, do odprawy celnej wymagane jest upoważnienie dla agencji celnej. Dokument ten umożliwia nam reprezentowanie importera (lub eksportera) w procesie realizacji formalności celnych.

Upoważnienie jest niezbędne, abyśmy mogli działać w imieniu Twojej firmy przed organami celnymi i załatwiać wszelkie formalności związane z odprawą celną. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Zgłoszenia celne realizowane są w formie elektronicznej, a przebieg odprawy polega na wymianie komunikatów pomiędzy Agencją Celną a Urzędem Celno-Skarbowym.
W wyniku tego procesu Urząd Celno-Skarbowy generuje komunikaty potwierdzające zakończenie odprawy celnej.

W zależności od stosowanej procedury otrzymasz:

  • w przypadku odprawy celnej realizowanej w procedurze uproszczonej, po zwolnieniu towaru otrzymasz wpis do rejestru w formacie pdf oraz komunikat PW229 (w systemie AIS PLUS PW429), dodatkowo po wygenerowaniu zgłoszenia uzupełniającego zostanie przesłany komunikat ZC299 (w systemie AIS PLUS ZC429)
  • w przypadku gdy nie zastosowaliśmy odprawy w procedurze uproszczonej a odprawę zwykłą, wówczas jedynym komunikatem, który otrzymasz po zakończeniu odprawy celnej będzie ZC299 (w systemie AIS PLUS ZC429)
  • w przypadku realizacji odprawy przesyłki o równowartości nieprzekraczającej 150 EUR (system AIS/e-COMMERCE) po zwolnieniu towaru do procedury dopuszczenia do obrotu otrzymasz komunikat ZC299H7

W określonych przypadkach możesz również otrzymać komunikat POD ZC291 – powiadomienie o długu celnym (w systemie AIS PLUS odpowiednikiem będzie ZCX91)

Po zakończonej odprawie komunikaty przesyłane są automatycznie na adresy wskazane w upoważnieniu.

Jeśli wcześniej podane adresy są już nieaktualne, prześlij nam formularz aktualizacji danych.

Komunikaty generowane są w formacie xml, jest to jedyna forma dopuszczalna przez prawo.

Pamiętaj, aby je trwale zarchiwizować.

Opłaty importowe zazwyczaj obejmują cło oraz podatek VAT, a podstawą ich wyliczenia jest wartość celna.

Wartość celna jest kluczowa dla prawidłowego obliczenia należności celnych i ustalenia podstawy opodatkowania towarów importowanych. Zasady jej ustalania określone zostały w Unijnym Kodeksie Celnym.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Odprawę realizujemy zgodnie z przekazanymi przez nadawcę dokumentami. Jeżeli natomiast do przesyłki została załączona np.: inna faktura niż spodziewał się odbiorca, a odprawa celna została już zakończona, poinformuj nas o tym. Na Twoje życzenie przygotujemy korektę zgłoszenia celnego. Jest to usługa dodatkowo płatna zgodnie z naszym Cennikiem Usług Międzynarodowych .

Aby zlecić nam korektę, napisz nam wiadomość na adres mailowy:  PCM@dhl.com podając numer przesyłki oraz załączając prawidłowe dokumenty lub skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem telefonu 42 63 45 100

W pewnych przypadkach, zwłaszcza gdy opis na fakturze jest niewystarczający, skontaktujemy się z Tobą i poprosimy o dostarczenie szczegółowego opisu zawartości przesyłki. Jest to niezbędne do ustalenia prawidłowej klasyfikacji towaru.

 

Użycie terminu „próbki” lub zapis „sample” jest zbyt ogólne i niewystarczające. Ustawodawca nie przewiduje zwolnienia z należności celno-podatkowych dla „próbek”.

Aby prawidłowo zakwalifikować Twój towar, opis towaru oraz jego przeznaczenie (cel importu produktu) musi jednoznacznie wskazywać na podstawę zwolnienia.

W sekcji „Kryteria stosowania zwolnienia z należności celno-podatkowych” w słowniku importowym, znajdziesz przykładowe kategorie oraz wymagania, które należy spełnić, aby móc skorzystać ze zwolnienia z opłat importowych.

Warto podkreślić, że w przypadku braku kwalifikacji do całkowitego zwolnienia, towar do równowartości 150 EUR jest zwolniony z cła (z mocy prawa), a do opłaty pozostaje tylko podatek VAT.

Podstawowym parametrem do zastosowania zwolnienia jest prawidłowo wypełniona faktura z jasno wskazanym celem importu. Prosimy o sprawdzenie dokumentów, które załączył nadawca przesyłki oraz weryfikację czy opis towaru i jego przeznaczenie (cel importu produktu) został jasno wskazany, co umożliwiało jednoznaczne określenie podstawy zwolnienia.

Więcej informacji na ww. temat znajdziesz w sekcji: „Kryteria stosowania zwolnienia z należności celno-podatkowych” w słowniku importowym. Wskazane są tam przykładowe kategorie oraz wymagania, które należy spełnić, aby móc skorzystać ze zwolnienia z opłat importowych.

Warto podkreślić, że w przypadku braku kwalifikacji do całkowitego zwolnienia, towar do równowartości 150 EUR jest zwolniony z cła (z mocy prawa) i pozostaje do opłaty tylko podatek VAT.