DHL Express, jako wiarygodny partner, od miesięcy przygotowuje się

do nadchodzących zmian systemów celnych, aby były jak najmniej

odczuwalne dla naszych klientów.

Ta strona poświęcona jest AIS PLUS, czyli zmianom systemów do obsługi celnej eksportu i tranzytu, które będą miały wpływ na wszystkie przesyłki wymagające odprawy celnej. Pozwoli Ci zapoznać się z najnowszymi informacjami i przygotować się do nadchodzących zmian.

Zachęcamy też do obejrzenia webinaru, w którym eksperci DHL Express szczegółowo omawiają powyższe zmiany.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Od 01 maja 2025r. proces odprawy celnej importowej (przywóz) ulegnie zmianie, co jest związane z decyzją Unii Europejskiej i dotyczy wszystkich krajów członkowskich. Wdrożony zostanie nowy system do obsługi celnej Importu (AIS PLUS).

Co to oznacza?

Zmienią się nazwy komunikatów odsyłanych po wykonaniu odprawy celnej. Zmianie ulegnie identyfikacja danych podmiotu Importera/ Kupującego. ​

Pozostanie w użyciu procedura uproszczona (wpis do rejestru) gwarantująca odprawę celną przesyłki w ciągu 30 minut.

WEJŚCIE ZMIAN W ŻYCIE
KALENDARZ AKTUALNY NA DZIEŃ 24.09.2024

icon box

01.05.2025
CZWARTEK

Ustawowo dzień wolny od pracy. Od godziny 8:00 wdrożenie systemu celnego AIS PLUS

icon box

02.05.2025
PIĄTEK

Ze względu na dzień wolny 01.05.25, spodziewana jest zwiększona liczba przesyłek importowych.

icon box

03.05 – 04.05.2025 SOBOTA, NIEDZIELA

Agencja celna aktywnie reaguje na działania KAS związane z wdrożeniem systemu AIS Plus.

icon box

05.05.2025 PONIEDZIAŁEK

Monitorujemy sprawność systemów celnych i śledzimy komunikaty generowane przez KAS.

Komentarz eksperta

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami i uwzględnienia ich w planowanych na ten czas operacjach importowych. Zalecamy również śledzenie oficjalnych komunikatów Służby Celnej  udostępnianych na platformie PUESC, w sekcji Aktualności

SPRAWDŹ

IMPORT – SYSTEM AIS+ (WDROŻENIE SYSTEMU 01.05.2025)


CO POZOSTAJE BEZ ZMIAN?



Procedura uproszczona realizowana w formie wpisu do rejestru

  • Wpis do rejestru zgłaszającego​
  • Zgłoszenie uzupełniające​
  • Gwarantowany czas odprawy celnej ​

  • Zwolnienie towaru ​i wydanie przesyłki do doręczenia

    Wszystkie aktualnie wykorzystywane kanały do awizacji przesyłek są dostępne dla naszych klientów. Zachęcamy do korzystania z systemów elektronicznych takich jak MyDHL+.

    Obsługa komunikatów w agencji celnej

  • Wiadomości e-mail wysyłane ​ po zwolnieniu towaru do deklarowanej procedury​ ​
  • Dokumenty wysyłane w ​ formie wpisu do rejestru i/lub komunikatu PZC (xml, html) ​ ​
  • Załączniki zgłoszenia celnego ​

  • Komponent AIS/E-COMMERCE

    Komponent AIS/E-COMMERCE działa jako samodzielny system do składania zgłoszeń celnych i dotyczy zgłoszeń przesyłek zwolnionych z cła o wartości do 150 euro dla których generowany jest komunikat ZC299H7​.

    CO SIĘ ZMIENIA?



    Wycofanie „procedury uproszczonej w miejscu”

    Zrezygnowanie z „procedury uproszczonej w miejscu” oznacza, że odprawy wywozowe będą realizowane zgodnie z procedurą standardową, co wiąże się z koniecznością obsługi zgłoszeń przez Krajową Administrację Skarbową.

    Nazwy komunikatów i dokumentów

    Po wprowadzeniu nowych systemów do obsługi celnej eksportu zmienią się komunikaty IE529/IE599. Zostaną zastąpione przez CC529C oraz CC599C lub CD599C.

    Struktura numerów zgłoszeń celnych

    Przykładowy numer zgłoszenia celnego 24PL443020E1234567 ulegnie zmianie na 24PL4430200007YPB2. Ta informacja jest istotna dla firm, które korzystają z własnych mechanizmów automatyzacji pracy z danymi.

    Dane podmiotów w dokumentach celnych:

    W dokumentach celnych identyfikacja podmiotów będzie opierała się wyłącznie na numerze EORI (NIP, REGON). Wymagana jest weryfikacja oraz ewentualna aktualizacja danych w PUESC/EORI.

    Komentarz eksperta

    Proces przywozu oraz awizacji przesyłek pozostaje bez zmian.

    Przed datą wprowadzenia nowego systemu warto zweryfikować aktualność danych firmy w bazie EORI, w szczególności jeśli nastąpiła zmiana siedziby lub formy organizacyjnej.

    Zaleca się, aby o zmianach wykorzystywanych dokumentach celnych poinformować z wyprzedzeniem wszystkie komórki wewnątrz organizacji firmy, które mają z nimi styczność. ​

    PODSUMOWANIE ZMIANY SYSTEMU CELNEGO AIS+


    Zmiany systemów celnych wynikają z regulacji unijnego kodeksu celnego. Celem jest ujednolicenie wszystkich systemów do jednego, wspólnego formatu danych.

    Techniczne wprowadzenie zmian może spowodować zakłócenia. Zalecamy obserwację komunikatów przekazywanych przez KAS.

    W przypadku niedostępności lub spowolnienia systemów celnych po stronie urzędu celno-skarbowego będziemy wdrażać wszystkie możliwe rozwiązania, aby zminimalizować ewentualne opóźnienia.

    Zapewniamy, że usługi przewozowe, jak i formalności celne będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami w celu zachowania pełnej zgodności z przepisami.

    ŹRÓDŁA INFORMACJI I AKTUALNOŚCI

    icon box

    Aktualności

    icon box

    Informacje dotyczące
    wdrożenia AIS Plus

    icon box

    Potwierdzenie wdrożenia
    systemów PLUS

    icon box

    Weryfikacja numeru EORI

    icon box

    Zmiana danych firmy w PUESC

    icon box

    Powiązanie reprezentanta z firmą

    icon box

    Obsługa i proces celny

    icon box

    Słownik importowy DHL Express

    icon box

    Instrukcja wypełniania
    zgłoszeń celnych

    NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

    Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.

    Jeżeli posiadamy aktualne upoważnienie, nie ma konieczności jego zmiany. Jednakże w przypadku gdy posiadamy jeden rodzaj upoważnienia (np. tylko pośrednie), widzimy potrzebę uzyskania również upoważnienia bezpośredniego. W takich sytuacjach Agencja celna DHL będzie kontaktowała się z wybranymi klientami.

    Opóźnienia, szczególnie w początkowym okresie są prawdopodobne szczególnie jeśli po stronie Ministerstwa Finansów wdrożenie systemów spowoduje przerwę techniczną w działaniu lub będą działały niestabilne.

    Trudno przewidzieć też skutek likwidacji „procedury w miejscu”. Dotychczas, korzystając z procedury uproszczonej (w eksporcie), mieliśmy zagwarantowany czas odprawy 30 min, w nowym systemie bez tej możliwości, ostateczny czas obsługi zgłoszeń nie jest gwarantowany.

    DHL jako firma kurierska będzie aktywnie korzystała z formy zgłoszenia celnego dla wielu przesyłek o wartości do 1000 EUR każda. Więcej informacji na temat tego rodzaju odprawy znajdziesz na naszej stronie Słownik eksportowy – DHL Express, w słowniku eksportowym, sekcja „Odprawa kurierska”.

    Dla przypomnienia zgłoszeniem kurierskim nie mogą być obejmowane tylko towary podlegające reglamentacjom np.: towary akcyzowe, towary na wywóz, których wymagane jest pozwolenie.

    W celu aktualizacji należy wypełnić i wysłać formularz WPR0002. Czynność te musi wykonać osoba, która jest zarejestrowana w PUESC jako „reprezentant firmy”.
    Jeśli nie ma takiej osoby, w pierwszej kolejności należy zarejestrować nowe pełnomocnictwo dla pracownika firmy, a następnie zaktualizować dane firmy.
    Rejestracja nowej osoby -> wniosek WRR0001.
    Jeśli jest osoba upoważniona, ale nie może wysłać wniosku o aktualizacje, to konieczna jest: rejestracja w SZPROT -> WPE0001
    Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem webinaru o zmianie systemów celnych od 31.10.2024.

    Numer TC to numer identyfikacji podatkowej nadany w kraju trzecim – rubryka jest przeznaczona dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza UE a rejestrujących się do potrzeb celnych w bazie EORI. Jeśli Państwa firma jest zarejestrowana w Polsce i siedzibę posiada w kraju, to pole można pominąć.

    Numer REX – to numer rejestracji w bazie jako eksporter potwierdzający preferencyjne pochodzenie towarów. Więcej o tym narzędziu można poznać tu: System zarejestrowanych eksporterów (REX).

    W przypadku zmiany danych firmy należy niezwłocznie o tym fakcie powiadomić DHL Express.
    W tym celu zachęcamy do zapoznania się z informacjami w słowniku eksportowym, sekcja „Aktualizacja danych firmy”.

    Formalnie nie, niemniej ze względu na manualną obsługę zgłoszenia celnego, prosimy o zweryfikowanie dołączonych do przesyłki dokumentów i potwierdzenie wyczerpujących opisów towarów w języku polskim.

    Proces zamawiania kuriera oraz nadawania przesyłki w aplikacji MyDHL+ pozostaje bez zmian.

    Podmioty posiadające status AEO korzystają z wielu przywilejów, jego posiadanie może mieć wpływ na szybkość realizacji odprawy celnej oraz częstotliwość kontroli.

    Nie ma wymogu, aby osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej) ubiegały się o nadanie numeru EORI. Wyjątkowym przypadkiem, kiedy taka aplikacja będzie wymagana, dotyczy twórców występujących o ochronę ich własności intelektualnej do służby celnej.

    Taryfa celna jest narzędziem dynamicznym, aktualizowanym w sposób ciągły, w szczególności, w przypadku narzędzi taryfowych, pozataryfowych oraz podatkowych. Zmiany dotyczące nomenklatury kodów są przeprowadzane 1 stycznia każdego roku. Służba celna w przeglądarce ISZTAR publikuje tablice korelacji.  Zmiany taryfy celnej oraz wdrożenie systemów PLUS nie są ze sobą bezpośrednio powiązane.

    Nie ma potrzeby zmiany formularza zlecenia eksportowego. Zlecenia złożone w formie stałej nadal zachowują swoja ważność. Formularze do pobrania znajdują się w słowniku eksportowym, sekcja „Zlecenie odprawy eksportowej”.

    #th_b .th_modal_close { position: absolute; top: 0; right: 0; z-index: 2; display: flex; align-items: center; justify-content: center; width: 33px; height: 33px; color: #fff; cursor: pointer; background-color: transparent; } #th_b .th_modal_close::after { content: ”; position: absolute; height: 2px; width: 50%; top: 50%; left: 8px; margin-top: -1px; background: #000; transform: rotate(-45deg); } #th_b .th_modal_close::before { content: ”; position: absolute; height: 2px; width: 50%; top: 50%; left: 8px; margin-top: -1px; background: #000; transform: rotate(45deg); } #th_b .rem-none { display: none; } #th_b img { display: block; max-width: 100%; } #th_b .th_logo { margin: 0 auto; } #th_b #th_modal { flex-direction: row; flex-wrap: wrap; justify-content: center; align-content: stretch; align-items: center; height: 100%; position: fixed; z-index: 1050; top: 0; left: 0; right: 0; bottom: 0; } #th_b .th_modal_wrap { top: 0; left: 0; z-index: 1000; display: flex; align-items: center; justify-content: center; max-width: 100%; position: relative; margin: 20px; } #th_b .th_modal_content { max-width: 700px; z-index: 1; opacity: 1; position: relative; } #th_b .th_modal_hide { display: none; } #th_b .th_modal_show { overflow: auto; display: flex; background: rgba(0, 0, 0, .2); z-index: 999999; }