Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.
Ta strona poświęcona jest AIS PLUS, czyli zmianom systemów do obsługi celnej eksportu i tranzytu, które będą miały wpływ na wszystkie przesyłki wymagające odprawy celnej. Pozwoli Ci zapoznać się z najnowszymi informacjami i przygotować się do nadchodzących zmian.
Zachęcamy też do obejrzenia webinaru, w którym eksperci DHL Express szczegółowo omawiają powyższe zmiany.
Od 01 maja 2025r. proces odprawy celnej importowej (przywóz) ulegnie zmianie, co jest związane z decyzją Unii Europejskiej i dotyczy wszystkich krajów członkowskich. Wdrożony zostanie nowy system do obsługi celnej Importu (AIS PLUS).
Zmienią się nazwy komunikatów odsyłanych po wykonaniu odprawy celnej. Zmianie ulegnie identyfikacja danych podmiotu Importera/ Kupującego.
Pozostanie w użyciu procedura uproszczona (wpis do rejestru) gwarantująca odprawę celną przesyłki w ciągu 30 minut.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami i uwzględnienia ich w planowanych na ten czas operacjach importowych. Zalecamy również śledzenie oficjalnych komunikatów Służby Celnej udostępnianych na platformie PUESC, w sekcji Aktualności
SPRAWDŹ
Proces przywozu oraz awizacji przesyłek pozostaje bez zmian.
Przed datą wprowadzenia nowego systemu warto zweryfikować aktualność danych firmy w bazie EORI, w szczególności jeśli nastąpiła zmiana siedziby lub formy organizacyjnej.
Zaleca się, aby o zmianach wykorzystywanych dokumentach celnych poinformować z wyprzedzeniem wszystkie komórki wewnątrz organizacji firmy, które mają z nimi styczność.
Zmiany systemów celnych wynikają z regulacji unijnego kodeksu celnego. Celem jest ujednolicenie wszystkich systemów do jednego, wspólnego formatu danych.
Techniczne wprowadzenie zmian może spowodować zakłócenia. Zalecamy obserwację komunikatów przekazywanych przez KAS.
W przypadku niedostępności lub spowolnienia systemów celnych po stronie urzędu celno-skarbowego będziemy wdrażać wszystkie możliwe rozwiązania, aby zminimalizować ewentualne opóźnienia.
Zapewniamy, że usługi przewozowe, jak i formalności celne będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami w celu zachowania pełnej zgodności z przepisami.
Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.
Jeżeli posiadamy aktualne upoważnienie, nie ma konieczności jego zmiany. Jednakże w przypadku gdy posiadamy jeden rodzaj upoważnienia (np. tylko pośrednie), widzimy potrzebę uzyskania również upoważnienia bezpośredniego. W takich sytuacjach Agencja celna DHL będzie kontaktowała się z wybranymi klientami.
Opóźnienia, szczególnie w początkowym okresie są prawdopodobne szczególnie jeśli po stronie Ministerstwa Finansów wdrożenie systemów spowoduje przerwę techniczną w działaniu lub będą działały niestabilne.
Trudno przewidzieć też skutek likwidacji „procedury w miejscu”. Dotychczas, korzystając z procedury uproszczonej (w eksporcie), mieliśmy zagwarantowany czas odprawy 30 min, w nowym systemie bez tej możliwości, ostateczny czas obsługi zgłoszeń nie jest gwarantowany.
DHL jako firma kurierska będzie aktywnie korzystała z formy zgłoszenia celnego dla wielu przesyłek o wartości do 1000 EUR każda. Więcej informacji na temat tego rodzaju odprawy znajdziesz na naszej stronie Słownik eksportowy – DHL Express, w słowniku eksportowym, sekcja „Odprawa kurierska”.
Dla przypomnienia zgłoszeniem kurierskim nie mogą być obejmowane tylko towary podlegające reglamentacjom np.: towary akcyzowe, towary na wywóz, których wymagane jest pozwolenie.
W celu aktualizacji należy wypełnić i wysłać formularz WPR0002. Czynność te musi wykonać osoba, która jest zarejestrowana w PUESC jako „reprezentant firmy”.
Jeśli nie ma takiej osoby, w pierwszej kolejności należy zarejestrować nowe pełnomocnictwo dla pracownika firmy, a następnie zaktualizować dane firmy.
Rejestracja nowej osoby -> wniosek WRR0001.
Jeśli jest osoba upoważniona, ale nie może wysłać wniosku o aktualizacje, to konieczna jest: rejestracja w SZPROT -> WPE0001
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem webinaru o zmianie systemów celnych od 31.10.2024.
Numer TC to numer identyfikacji podatkowej nadany w kraju trzecim – rubryka jest przeznaczona dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza UE a rejestrujących się do potrzeb celnych w bazie EORI. Jeśli Państwa firma jest zarejestrowana w Polsce i siedzibę posiada w kraju, to pole można pominąć.
Numer REX – to numer rejestracji w bazie jako eksporter potwierdzający preferencyjne pochodzenie towarów. Więcej o tym narzędziu można poznać tu: System zarejestrowanych eksporterów (REX).
W przypadku zmiany danych firmy należy niezwłocznie o tym fakcie powiadomić DHL Express.
W tym celu zachęcamy do zapoznania się z informacjami w słowniku eksportowym, sekcja „Aktualizacja danych firmy”.
Formalnie nie, niemniej ze względu na manualną obsługę zgłoszenia celnego, prosimy o zweryfikowanie dołączonych do przesyłki dokumentów i potwierdzenie wyczerpujących opisów towarów w języku polskim.
Proces zamawiania kuriera oraz nadawania przesyłki w aplikacji MyDHL+ pozostaje bez zmian.
Podmioty posiadające status AEO korzystają z wielu przywilejów, jego posiadanie może mieć wpływ na szybkość realizacji odprawy celnej oraz częstotliwość kontroli.
Nie ma wymogu, aby osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej) ubiegały się o nadanie numeru EORI. Wyjątkowym przypadkiem, kiedy taka aplikacja będzie wymagana, dotyczy twórców występujących o ochronę ich własności intelektualnej do służby celnej.
Taryfa celna jest narzędziem dynamicznym, aktualizowanym w sposób ciągły, w szczególności, w przypadku narzędzi taryfowych, pozataryfowych oraz podatkowych. Zmiany dotyczące nomenklatury kodów są przeprowadzane 1 stycznia każdego roku. Służba celna w przeglądarce ISZTAR publikuje tablice korelacji. Zmiany taryfy celnej oraz wdrożenie systemów PLUS nie są ze sobą bezpośrednio powiązane.
Nie ma potrzeby zmiany formularza zlecenia eksportowego. Zlecenia złożone w formie stałej nadal zachowują swoja ważność. Formularze do pobrania znajdują się w słowniku eksportowym, sekcja „Zlecenie odprawy eksportowej”.