DHL Express, jako wiarygodny partner, od miesięcy przygotowuje się

do nadchodzących zmian systemów celnych, aby były jak najmniej

odczuwalne dla naszych klientów.

Ta strona poświęcona jest AES PLUS/NCTS PLUS, czyli zmianom systemów do obsługi celnej eksportu i tranzytu, które będą miały wpływ na wszystkie przesyłki wymagające odprawy celnej. Pozwoli Ci zapoznać się z najnowszymi informacjami i przygotować się do nadchodzących zmian.

Zachęcamy też do obejrzenia webinaru, w którym eksperci DHL Express szczegółowo omawiają powyższe zmiany.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Od 31 października 2024 r. proces odprawy celnej, wysyłania przesyłek poza kraje Unii Europejskiej ulegnie zmianie, co jest związane z decyzją Unii Europejskiej i dotyczy wszystkich krajów członkowskich. Wdrożone zostaną nowe wersje systemów do obsługi celnej Eksportu (AES PLUS) i Tranzytu (NCTS PLUS).

Co to oznacza?

Największą zmianę odczujemy w procesie eksportowym. Obecnie służba celna upoważnia DHL Express jako agencję celną, do realizacji samoobsługi celnej i stosowania tzw. odprawy uproszczonej w miejscu. Umożliwia to DHL Express samodzielną kwalifikację przesyłki klienta do wywozu, co w efekcie powoduje automatyczne zwalnianie zgłoszeń w ciągu 30 minut. To znacząco usprawnia cały proces celny.

Od dnia wdrożenia nowych systemów co do zasady składane zgłoszenia celne będą podlegały każdorazowo ocenie funkcjonariusza organu celno-skarbowego. Urząd celny będzie podejmować decyzje, czy potrzebuje dodatkowych wyjaśnień od przedsiębiorcy, by stwierdzić, czy przesyłka zostanie zwolniona do wywozu, co w efekcie może doprowadzić do opóźnień w transporcie.

WEJŚCIE ZMIAN W ŻYCIE
KALENDARZ AKTUALNY NA DZIEŃ 24.09.2024

icon box

31.10.2024
CZWARTEK

Od godziny 8:00 łączne wdrożenie systemów celnych: NCTS + TRANZYT i AES + EKSPORT

icon box

01.11.2024
PIĄTEK

W Polsce dzień wolny od pracy. Implementujemy zmiany procesowe i systemowe na bazie doświadczeń po 31.10

icon box

02.11 – 03.11.2024, SOBOTA, NIEDZIELA

Agencja Celna reaguje aktywnie na wszelkie aktywności KAS w zakresie nowych systemów AES PLUS i NCTS PLUS

icon box

04.11.2024, PONIEDZIAŁEK

Monitorujemy sprawność systemów celnych i śledzimy komunikaty generowane przez KAS.

Komentarz eksperta

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami i uwzględnienia ich w planowanych na ten czas operacjach wywozowych. Zalecamy również śledzenie oficjalnych komunikatów Służby Celnej  udostępnianych na platformie PUESC, w sekcji Aktualności

SPRAWDŹ

TRANZYT – SYSTEM NCTS+ (WDROŻENIE SYSTEMU 31.10.2024)


CO POZOSTAJE BEZ ZMIAN?



Procedura zamykania operacji tranzytowej

Aby zapewnić prawidłowe zakończenie operacji tranzytowej, konieczne jest zamknięcie w określonym czasie i podjęcie kolejnej procedury lub czasowego składowania towaru.

Zostaje zachowana procedura uproszczona

DHL Express posiada status upoważnionego nadawcy, co oznacza, że gwarantujemy czas obsługi zgłoszenia zgodnie z ustalonymi standardami.

Obsługa komunikatów od strony agencji celnej DHL

Po zwolnieniu towaru do deklarowanej procedury, wysyłamy wiadomości e-mail na wskazane adresy. Mail zawiera dokument tranzytowy TDT (pdf) oraz załączniki zgłoszenia.

Tranzytowy dokument towarzyszący TDT

Tranzytowy dokument towarzyszący TDT jest generowany w systemie NCTS i stanowi niezbędny dokument w procesie tranzytu towaru.

CO SIĘ ZMIENIA?



Nowe dane: kodu taryfy celnej

W zgłoszeniu tranzytowym konieczne jest podanie kodu taryfy celnej. Jest to wymagane w celu obliczenia i zabezpieczenia ewentualnego długu celnego podczas przemieszczania towaru.

Nazwy komunikatów XML

Podczas odprawy tranzytowej, generowane są specjalne komunikaty w formacie XML. Te komunikaty mają swoje unikalne kody, takie jak IE029 i IE045. Kody IE029 i IE045 zmieniają się odpowiednio na IE029PL i IE045PL.

Struktura numerów zgłoszeń celnych

Przykładowy numer zgłoszenia celnego 24PL443020NU6VQXX9 może zostać zmieniony na 24PL443020NU0274J7. Ta informacja jest istotna dla firm, które korzystają z własnych mechanizmów automatyzacji pracy z danymi.

Dokument tranzytowy TDT – wizualizacja

Dokument tranzytowy TDT zostanie opracowany w formie formularza składającego się z dwóch kart. Na drugiej stronie formularza znajdują się dane identyfikacyjne przesyłki, które są istotne dla prawidłowego przepływu towaru.

Identyfikacja podmiotów jedynie po numerze EORI

W celu identyfikacji podmiotów w dokumentach celnych, zaleca się korzystanie wyłącznie z numeru EORI (NIP, REGON). Ważne jest przeprowadzenie weryfikacji danych oraz, w razie potrzeby, aktualizacji informacji w systemie PUESC/EORI.

Komentarz eksperta

Procedura tranzytu polega na przemieszczeniu towaru pod dozorem celnym i ta zasada pozostaje bez zmian. Obligatoryjnie, towar niezwłocznie należy zgłosić w urzędzie celnym przeznaczenia, w celu objęcia go kolejną procedurą. Wygląd dokumentu towarzyszącego ulega zmianie, ale nadal widnieją tam elementy wymagane do ustalenia tożsamości towaru. Przesyłki nadawane siecią DHL identyfikowane są według numeru listu przewozowego wskazanego pod kodem N703.

EKSPORT – SYSTEM AES+ (WDROŻENIE SYSTEMU 31.10.2024)


CO POZOSTAJE BEZ ZMIAN?



Formalna odprawa celna

Niezależnie od formy, wszystkie przesyłki podlegają formalnej odprawie celnej. Wymagane dokumenty to faktura z tłumaczeniem.

Kanały do awizacji

Wszystkie aktualnie wykorzystywane kanały do awizacji przesyłek są dostępne dla naszych klientów. Zachęcamy do korzystania z systemów elektronicznych takich jak MyDHL+.

Komunikaty po odprawie

Otrzymasz komunikaty potwierdzające wywóz i wyprowadzenie towaru. Są wysyłane automatycznie na wskazane adresy e-mail, w formacie xml i html.

CO SIĘ ZMIENIA?



Wycofanie „procedury uproszczonej w miejscu”

Zrezygnowanie z „procedury uproszczonej w miejscu” oznacza, że odprawy wywozowe będą realizowane zgodnie z procedurą standardową, co wiąże się z koniecznością obsługi zgłoszeń przez Krajową Administrację Skarbową.

Nazwy komunikatów i dokumentów

Po wprowadzeniu nowych systemów do obsługi celnej eksportu zmienią się komunikaty IE529/IE599. Zostaną zastąpione przez CC529C oraz CC599C lub CD599C.

Struktura numerów zgłoszeń celnych

Przykładowy numer zgłoszenia celnego 24PL443020E1234567 ulegnie zmianie na 24PL4430200007YPB2. Ta informacja jest istotna dla firm, które korzystają z własnych mechanizmów automatyzacji pracy z danymi.

Dane podmiotów w dokumentach celnych:

W dokumentach celnych identyfikacja podmiotów będzie opierała się wyłącznie na numerze EORI (NIP, REGON). Wymagana jest weryfikacja oraz ewentualna aktualizacja danych w PUESC/EORI.

Komentarz eksperta

Proces nadawania przesyłek pozostaje bez zmian. Klienci którzy stosują na fakturach opisy towarów w formie indeksów lub symboli powinni zadbać o dołączanie tłumaczeń zawartości w formie opisowej, aby ułatwić klasyfikację towarową lub jej weryfikację. Przed datą wprowadzenia nowych systemów warto zweryfikować aktualność danych klienta w bazie EORI, w szczególności, gdy podmiot zmieniał siedzibę lub formę organizacyjną. Klienci którzy korzystają z formularza do wystawiania faktury eksportowej w aplikacji MyDHL+ powinni w danych nadawcy lub eksportera podawać identyfikator NIP lub EORI .

Sprawdź jak utworzyć elektroniczną fakturę celną w MyDHL+ 

SPRAWDŹ

PODSUMOWANIE ZMIAN W SYSTEMACH CELNYCH


Zmiany systemów celnych wynikają z regulacji unijnego kodeksu celnego. Celem jest ujednolicenie wszystkich systemów do jednego, wspólnego formatu danych.

Techniczne wprowadzenie zmian może spowodować zakłócenia. Zalecamy obserwację komunikatów przekazywanych przez KAS.

W przypadku niedostępności lub spowolnienia systemów celnych po stronie urzędu celno-skarbowego będziemy wdrażać wszystkie możliwe rozwiązania, aby zminimalizować ewentualne opóźnienia.

Aby zapewnić terminową dostawę priorytetowych przesyłek, zalecamy nadanie ich z wyprzedzeniem. Pozwoli to uwzględnić procedury celne i inne czynniki, które mogą wpływać na czas dostawy.

Zapewniamy, że usługi przewozowe, jak i formalności celne będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami w celu zachowania pełnej zgodności z przepisami.

Komentarz eksperta

Zalecamy przeprowadzenie następujących czynności:

Weryfikacja oraz ewentualna aktualizacja danych firmy w PUESC/EORI

Komunikacja zmian w organizacji, w szczególności powiadomić działy finansowe o zmianach nazw komunikatów eksportowych, zmianach układu danych na dokumentach

Prosimy uwzględnić w planach wysyłkowych możliwe perturbacje w okresie 31.10-08.11.2024

ŹRÓDŁA INFORMACJI I AKTUALNOŚCI

icon box

Aktualności

icon box

Informacje dotyczące wdrożenia AES/ECS2 PLUS I NCTS2 PLUS

icon box

Potwierdzenie wdrożenia
systemów PLUS

icon box

Weryfikacja numeru EORI

icon box

Zmiana danych firmy w PUESC

icon box

Powiązanie reprezentanta z firmą

icon box

Obsługa i proces celny

icon box

Słownik eksportowy DHL Express

icon box

Instrukcja wypełniania
zgłoszeń celnych

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.

Jeżeli posiadamy aktualne upoważnienie, nie ma konieczności jego zmiany. Jednakże w przypadku gdy posiadamy jeden rodzaj upoważnienia (np. tylko pośrednie), widzimy potrzebę uzyskania również upoważnienia bezpośredniego. W takich sytuacjach Agencja celna DHL będzie kontaktowała się z wybranymi klientami.

Opóźnienia, szczególnie w początkowym okresie są prawdopodobne szczególnie jeśli po stronie Ministerstwa Finansów wdrożenie systemów spowoduje przerwę techniczną w działaniu lub będą działały niestabilne.

Trudno przewidzieć też skutek likwidacji „procedury w miejscu”. Dotychczas, korzystając z procedury uproszczonej (w eksporcie), mieliśmy zagwarantowany czas odprawy 30 min, w nowym systemie bez tej możliwości, ostateczny czas obsługi zgłoszeń nie jest gwarantowany.

DHL jako firma kurierska będzie aktywnie korzystała z formy zgłoszenia celnego dla wielu przesyłek o wartości do 1000 EUR każda. Więcej informacji na temat tego rodzaju odprawy znajdziesz na naszej stronie Słownik eksportowy – DHL Express, w słowniku eksportowym, sekcja „Odprawa kurierska”.

Dla przypomnienia zgłoszeniem kurierskim nie mogą być obejmowane tylko towary podlegające reglamentacjom np.: towary akcyzowe, towary na wywóz, których wymagane jest pozwolenie.

W celu aktualizacji należy wypełnić i wysłać formularz WPR0002. Czynność te musi wykonać osoba, która jest zarejestrowana w PUESC jako „reprezentant firmy”.
Jeśli nie ma takiej osoby, w pierwszej kolejności należy zarejestrować nowe pełnomocnictwo dla pracownika firmy, a następnie zaktualizować dane firmy.
Rejestracja nowej osoby -> wniosek WRR0001.
Jeśli jest osoba upoważniona, ale nie może wysłać wniosku o aktualizacje, to konieczna jest: rejestracja w SZPROT -> WPE0001
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem webinaru o zmianie systemów celnych od 31.10.2024.

Numer TC to numer identyfikacji podatkowej nadany w kraju trzecim – rubryka jest przeznaczona dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza UE a rejestrujących się do potrzeb celnych w bazie EORI. Jeśli Państwa firma jest zarejestrowana w Polsce i siedzibę posiada w kraju, to pole można pominąć.

Numer REX – to numer rejestracji w bazie jako eksporter potwierdzający preferencyjne pochodzenie towarów. Więcej o tym narzędziu można poznać tu: System zarejestrowanych eksporterów (REX).

W przypadku zmiany danych firmy należy niezwłocznie o tym fakcie powiadomić DHL Express.
W tym celu zachęcamy do zapoznania się z informacjami w słowniku eksportowym, sekcja „Aktualizacja danych firmy”.

Formalnie nie, niemniej ze względu na manualną obsługę zgłoszenia celnego, prosimy o zweryfikowanie dołączonych do przesyłki dokumentów i potwierdzenie wyczerpujących opisów towarów w języku polskim.

Proces zamawiania kuriera oraz nadawania przesyłki w aplikacji MyDHL+ pozostaje bez zmian.

Podmioty posiadające status AEO korzystają z wielu przywilejów, jego posiadanie może mieć wpływ na szybkość realizacji odprawy celnej oraz częstotliwość kontroli.

Nie ma wymogu, aby osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej) ubiegały się o nadanie numeru EORI. Wyjątkowym przypadkiem, kiedy taka aplikacja będzie wymagana, dotyczy twórców występujących o ochronę ich własności intelektualnej do służby celnej.

Taryfa celna jest narzędziem dynamicznym, aktualizowanym w sposób ciągły, w szczególności, w przypadku narzędzi taryfowych, pozataryfowych oraz podatkowych. Zmiany dotyczące nomenklatury kodów są przeprowadzane 1 stycznia każdego roku. Służba celna w przeglądarce ISZTAR publikuje tablice korelacji.  Zmiany taryfy celnej oraz wdrożenie systemów PLUS nie są ze sobą bezpośrednio powiązane.

Nie ma potrzeby zmiany formularza zlecenia eksportowego. Zlecenia złożone w formie stałej nadal zachowują swoja ważność. Formularze do pobrania znajdują się w słowniku eksportowym, sekcja „Zlecenie odprawy eksportowej”.