Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.
Ta strona poświęcona jest AES PLUS/NCTS PLUS, czyli zmianom systemów do obsługi celnej eksportu i tranzytu, które będą miały wpływ na wszystkie przesyłki wymagające odprawy celnej. Pozwoli Ci zapoznać się z najnowszymi informacjami i przygotować się do nadchodzących zmian.
Zachęcamy też do obejrzenia webinaru, w którym eksperci DHL Express szczegółowo omawiają powyższe zmiany.
Od 31 października 2024 r. proces odprawy celnej, wysyłania przesyłek poza kraje Unii Europejskiej ulegnie zmianie, co jest związane z decyzją Unii Europejskiej i dotyczy wszystkich krajów członkowskich. Wdrożone zostaną nowe wersje systemów do obsługi celnej Eksportu (AES PLUS) i Tranzytu (NCTS PLUS).
Największą zmianę odczujemy w procesie eksportowym. Obecnie służba celna upoważnia DHL Express jako agencję celną, do realizacji samoobsługi celnej i stosowania tzw. odprawy uproszczonej w miejscu. Umożliwia to DHL Express samodzielną kwalifikację przesyłki klienta do wywozu, co w efekcie powoduje automatyczne zwalnianie zgłoszeń w ciągu 30 minut. To znacząco usprawnia cały proces celny.
Od dnia wdrożenia nowych systemów co do zasady składane zgłoszenia celne będą podlegały każdorazowo ocenie funkcjonariusza organu celno-skarbowego. Urząd celny będzie podejmować decyzje, czy potrzebuje dodatkowych wyjaśnień od przedsiębiorcy, by stwierdzić, czy przesyłka zostanie zwolniona do wywozu, co w efekcie może doprowadzić do opóźnień w transporcie.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami i uwzględnienia ich w planowanych na ten czas operacjach wywozowych. Zalecamy również śledzenie oficjalnych komunikatów Służby Celnej udostępnianych na platformie PUESC, w sekcji Aktualności
SPRAWDŹTRANZYT – SYSTEM NCTS+ (WDROŻENIE SYSTEMU 31.10.2024)
CO POZOSTAJE BEZ ZMIAN?
CO SIĘ ZMIENIA?
Procedura tranzytu polega na przemieszczeniu towaru pod dozorem celnym i ta zasada pozostaje bez zmian. Obligatoryjnie, towar niezwłocznie należy zgłosić w urzędzie celnym przeznaczenia, w celu objęcia go kolejną procedurą. Wygląd dokumentu towarzyszącego ulega zmianie, ale nadal widnieją tam elementy wymagane do ustalenia tożsamości towaru. Przesyłki nadawane siecią DHL identyfikowane są według numeru listu przewozowego wskazanego pod kodem N703.
Proces nadawania przesyłek pozostaje bez zmian. Klienci którzy stosują na fakturach opisy towarów w formie indeksów lub symboli powinni zadbać o dołączanie tłumaczeń zawartości w formie opisowej, aby ułatwić klasyfikację towarową lub jej weryfikację. Przed datą wprowadzenia nowych systemów warto zweryfikować aktualność danych klienta w bazie EORI, w szczególności, gdy podmiot zmieniał siedzibę lub formę organizacyjną. Klienci którzy korzystają z formularza do wystawiania faktury eksportowej w aplikacji MyDHL+ powinni w danych nadawcy lub eksportera podawać identyfikator NIP lub EORI .
Sprawdź jak utworzyć elektroniczną fakturę celną w MyDHL+
SPRAWDŹ
Zmiany systemów celnych wynikają z regulacji unijnego kodeksu celnego. Celem jest ujednolicenie wszystkich systemów do jednego, wspólnego formatu danych.
Techniczne wprowadzenie zmian może spowodować zakłócenia. Zalecamy obserwację komunikatów przekazywanych przez KAS.
W przypadku niedostępności lub spowolnienia systemów celnych po stronie urzędu celno-skarbowego będziemy wdrażać wszystkie możliwe rozwiązania, aby zminimalizować ewentualne opóźnienia.
Aby zapewnić terminową dostawę priorytetowych przesyłek, zalecamy nadanie ich z wyprzedzeniem. Pozwoli to uwzględnić procedury celne i inne czynniki, które mogą wpływać na czas dostawy.
Zapewniamy, że usługi przewozowe, jak i formalności celne będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami w celu zachowania pełnej zgodności z przepisami.
Zalecamy przeprowadzenie następujących czynności:
Weryfikacja oraz ewentualna aktualizacja danych firmy w PUESC/EORI
Komunikacja zmian w organizacji, w szczególności powiadomić działy finansowe o zmianach nazw komunikatów eksportowych, zmianach układu danych na dokumentach
Prosimy uwzględnić w planach wysyłkowych możliwe perturbacje w okresie 31.10-08.11.2024
Zmiana systemu AIS/IMPORT na AIS PLUS na tę chwilę jest planowana na dzień 01 maja 2025.
Jeżeli posiadamy aktualne upoważnienie, nie ma konieczności jego zmiany. Jednakże w przypadku gdy posiadamy jeden rodzaj upoważnienia (np. tylko pośrednie), widzimy potrzebę uzyskania również upoważnienia bezpośredniego. W takich sytuacjach Agencja celna DHL będzie kontaktowała się z wybranymi klientami.
Opóźnienia, szczególnie w początkowym okresie są prawdopodobne szczególnie jeśli po stronie Ministerstwa Finansów wdrożenie systemów spowoduje przerwę techniczną w działaniu lub będą działały niestabilne.
Trudno przewidzieć też skutek likwidacji „procedury w miejscu”. Dotychczas, korzystając z procedury uproszczonej (w eksporcie), mieliśmy zagwarantowany czas odprawy 30 min, w nowym systemie bez tej możliwości, ostateczny czas obsługi zgłoszeń nie jest gwarantowany.
DHL jako firma kurierska będzie aktywnie korzystała z formy zgłoszenia celnego dla wielu przesyłek o wartości do 1000 EUR każda. Więcej informacji na temat tego rodzaju odprawy znajdziesz na naszej stronie Słownik eksportowy – DHL Express, w słowniku eksportowym, sekcja „Odprawa kurierska”.
Dla przypomnienia zgłoszeniem kurierskim nie mogą być obejmowane tylko towary podlegające reglamentacjom np.: towary akcyzowe, towary na wywóz, których wymagane jest pozwolenie.
W celu aktualizacji należy wypełnić i wysłać formularz WPR0002. Czynność te musi wykonać osoba, która jest zarejestrowana w PUESC jako „reprezentant firmy”.
Jeśli nie ma takiej osoby, w pierwszej kolejności należy zarejestrować nowe pełnomocnictwo dla pracownika firmy, a następnie zaktualizować dane firmy.
Rejestracja nowej osoby -> wniosek WRR0001.
Jeśli jest osoba upoważniona, ale nie może wysłać wniosku o aktualizacje, to konieczna jest: rejestracja w SZPROT -> WPE0001
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem webinaru o zmianie systemów celnych od 31.10.2024.
Numer TC to numer identyfikacji podatkowej nadany w kraju trzecim – rubryka jest przeznaczona dla przedsiębiorców posiadających siedzibę poza UE a rejestrujących się do potrzeb celnych w bazie EORI. Jeśli Państwa firma jest zarejestrowana w Polsce i siedzibę posiada w kraju, to pole można pominąć.
Numer REX – to numer rejestracji w bazie jako eksporter potwierdzający preferencyjne pochodzenie towarów. Więcej o tym narzędziu można poznać tu: System zarejestrowanych eksporterów (REX).
W przypadku zmiany danych firmy należy niezwłocznie o tym fakcie powiadomić DHL Express.
W tym celu zachęcamy do zapoznania się z informacjami w słowniku eksportowym, sekcja „Aktualizacja danych firmy”.
Formalnie nie, niemniej ze względu na manualną obsługę zgłoszenia celnego, prosimy o zweryfikowanie dołączonych do przesyłki dokumentów i potwierdzenie wyczerpujących opisów towarów w języku polskim.
Proces zamawiania kuriera oraz nadawania przesyłki w aplikacji MyDHL+ pozostaje bez zmian.
Podmioty posiadające status AEO korzystają z wielu przywilejów, jego posiadanie może mieć wpływ na szybkość realizacji odprawy celnej oraz częstotliwość kontroli.
Nie ma wymogu, aby osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej) ubiegały się o nadanie numeru EORI. Wyjątkowym przypadkiem, kiedy taka aplikacja będzie wymagana, dotyczy twórców występujących o ochronę ich własności intelektualnej do służby celnej.
Taryfa celna jest narzędziem dynamicznym, aktualizowanym w sposób ciągły, w szczególności, w przypadku narzędzi taryfowych, pozataryfowych oraz podatkowych. Zmiany dotyczące nomenklatury kodów są przeprowadzane 1 stycznia każdego roku. Służba celna w przeglądarce ISZTAR publikuje tablice korelacji. Zmiany taryfy celnej oraz wdrożenie systemów PLUS nie są ze sobą bezpośrednio powiązane.
Nie ma potrzeby zmiany formularza zlecenia eksportowego. Zlecenia złożone w formie stałej nadal zachowują swoja ważność. Formularze do pobrania znajdują się w słowniku eksportowym, sekcja „Zlecenie odprawy eksportowej”.