Program DHL Express „Where Everything clicks” – przeszkody rozwojowe w e-commerce
Startupy ciągle w niedostatecznym stopniu wykorzystują swoje szanse na sukces w sprzedaży online. Dzieje się tak, gdyż nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z podstawowych przeszkód, jakie na nich czyhają. Przyjrzyjmy się temu, jakie przeszkody rozwojowe w e-commerce mogą stanąć na drodze Twojego biznesu.
Kampania informacyjna DHL Express „Where Everything clicks” jest merytorycznym wsparciem dla firm działających na światowym rynku e-commerce.
W poprzednich częściach cyklu skupialiśmy się na obsłudze klienta w e-commerce i wyszukiwarkach. W tym artykule zajmiemy się przeszkodami, jakie mogą czaić się na drodze do rozwoju Twojego biznesu.
Jakie przeszkody rozwojowe w e-commerce czekają na przedsiębiorców i jak je pokonać?
Kuszące jest myślenie, że świetny produkt, wiara w siebie oraz ciężka praca od świtu do zmierzchu wystarczą, żeby osiągnąć sukces. Ale byłbyś zdziwiony gdybyś wiedział, ilu początkujących przedsiębiorców walczy, żeby w ogóle wystartować ze swoim biznesem.
Oto sześć najbardziej powszechnych przeszkód, które hamują rozwój w świecie e-commerce:
Entuzjazm
Masz znakomity produkt, który wzbogaci życie milionów. Świetnie, ale zanim ruszysz z wielką kampanią marketingową, upewnij się, że twój pomysł nie został już przez kogoś wykorzystany.
Upewniłeś się, że twój produkt jest unikatowy? To dobrze. Ale zanim zaprezentujesz go światu, musisz się dowiedzieć kim są twoi potencjalni klienci. Co robią? Gdzie żyją? Ile będą w stanie zapłacić za twój produkt? Czego używają obecnie jako zamiennika dla twojego produktu? Jak będą postrzegać twoją firmę i przesłanie reklamowe? Jak sobie poradzisz z ich wysokimi wymaganiami?
Na te pytania musisz sobie odpowiedzieć zanim wystartujesz ze sprzedażą. Ponieważ poleganie wyłącznie na przeświadczeniu i entuzjazmie to największy błąd, jaki popełniają przedsiębiorcy online. To również główny powód tego, że 80% nowych firm online kończy swoją działalność po pierwszych 18 miesiącach. Zanim zaczniesz sprzedaż i akcje marketingową przeprowadź badania dotyczące rynku, klientów i ich potrzeb.
Założenie, że klienci masowo ruszą do twojego sklepu
Nie, nie ruszą. Musisz sam wygenerować ruch na twojej stronie. Co oznacza, że powinieneś w swojej komunikacji zastosować zasady SEO, PPC, wysyłkę emaili, działania w social media, reklamy displayowe, targetowanie i wiele innych. Równie ważne jest, aby dostosować prawidłową komunikację do każdego kanału reklamowego. Co dobrze działa na Instagramie, niekoniecznie sprawdzi się na Twitterze. A zupełnie inne podejście będzie potrzebne przy pracy nad email marketingiem.
Wybieranie niewłaściwych ludzi
Jak w każdej firmie, czy zespole ważne jest, aby ludzie z którymi współpracujesz, czy których zatrudniasz nadawali na tych samych falach, co Ty. Bez tego nie pomogą ci osiągnąć zaplanowanych celów. Skompletowanie odpowiedniego zespołu podwładnych, czy zdobycie odpowiednich partnerów biznesowych to jeden z kluczy do sukcesu w tej branży.
Pamiętaj o wyborze właściwego operatora logistycznego i kuriera dla ecommerce, który zapewni Twoim klientom pozytywne doświadczenia sprzedażowe.
Źle dobrane słowa
W e-commerce komunikacja jest sercem wszystkiego, co robisz. Każde słowo, które znajdzie się na twojej witrynie, w twoich newsletterach czy reklamach może zdecydować o sukcesie lub porażce. Cytując znaną piosenkę zespołu Kult: „gdy źle napiszesz słowo, to szybko potem wróć. Ale ważne jest by między sobą dobrze się czuć”. „Między sobą” czyli między Tobą (sprzedającym) a klientem.
W związku z tym, emaile muszą być przekonywujące, treści zawarte na stronie angażujące, a opisy produktów przykuwać uwagę. Nie ignoruj pozornie nieistotnych szczegółów: przycisków, linków, podpisów i narzędzi „call to action”. To wszystko sprawia, że internauta zamieni się w twojego klienta. Nazwa strony justpizzas.com może idealnie pasować do twojego biznesu teraz, ale może się również okazać problemem, kiedy przyjdzie moda na meksykańskie tacos.
Myślisz, że możesz sobie odpuścić fora internetowe i social media? Nic z tego! To wylęgarnie negatywnych opinii i czarnego pijaru, które zostawione odłogiem podetną skrzydła twojej firmie.
Pragnienie, aby korzystać z social mediów na zasadzie „strzelaj i zapomnij” jest silna, ale zdecydowanie powinieneś odrzucić spontaniczne działania na Twitterze, FB czy Instagramie. Zanim cokolwiek opublikujesz zastanów się dwa, a nawet trzy razy! I najlepiej trzymaj się z dala od tematów politycznych. Więcej o social media w kontekście branży e-commerce.
Ignorowanie urządzeń mobilnych
Kiedyś ludzie przeszukiwali sieć na swoich smartfonach i tabletach, ale kupowali na laptopach i PC.
Dziś ludzie szukają i kupują w sieci za pomocą czegokolwiek, co mają pod ręka.
Ostatnie badania pokazują, że wizyty na stronach e-commerce za pomocą narzędzi mobilnych są częstsze niż za pomocą komputerów stacjonarnych. Dlatego optymalizacja twojego sklepu online dla urządzeń mobilnych jest niesłychanie ważna. 46% klientów posługujących się urządzeniami mobilnymi porzuca stronę internetową, jeśli nie załaduje im się ona w ciągu 20 sekund. A 16% tego typu klientów nie daje stronie więcej niż 5 sekund na załadowanie.
Lekceważenie społecznego dowodu słuszności
Są dwie restauracje. Jedna jest pełna klientów, druga prawie pusta. Która restauracja zyska kolejnych klientów? Jasne, że ta, która już jest pełna ludzi.
Oto siła społecznego dowodu słuszności. Ludzie wiedząc, że inni kupili i są zadowoleni z twojego produktu będą mieli większą pewność i odwagę, żeby również kupować na twojej stronie. Tego typu społeczny dowód słuszności potencjalni klienci mogą znaleźć wszędzie: w pozytywnych komentarzach na twojej stronie, na forach internetowych, na blogach, na Twitterze – ważne, żeby mogli go znaleźć.
Jeśli nie zrozumiesz tego, że ludzie kierują się opinią innych, możesz stracić 47% potencjalnych klientów. Tyle kupujących sprawdza opinie o sprzedawcy i produkcie zanim dokona zakupu.
Stanowcze “nie” dla ignorancji
Te sześć przeszkód możesz łatwo pokonać. Wystarczy trochę pracy, inwestycji czy zwrócenia baczniejszej uwagi na rzeczy do tej pory ignorowane.
Zobacz też:
Program DHL Express „Where Everything clicks“ – wyszukiwarka
Program DHL Express „Where Everything clicks” – obsługa klienta e-commerce