e-commerce

Sprzedaż w social media w 9 krokach

Sprzedaż w social media to prawie 2 miliardy potencjalnych klientów. Na Facebooku aktywnych jest 1,8 miliarda osób, Instagram miesięcznie notuje 800 milionów aktywnych użytkowników, a 150 milionów użytkowników dziennie używa Snapchata. To tylko kilka przykładów na to jak ogromny zasięg mają media społecznościowe.

Badanie Nielsena potwierdza to, co zawsze podejrzewali sprzedawcy detaliczni – ludzie chętniej obdarzają zaufaniem osoby, które znają. Dlatego też na przestrzeni ostatnich 10 lat pieniądze płyną szerokim strumieniem do sprzedaży w social mediach.

Coraz częściej proces zakupowy w e-commerce jest napędzany przez klientów, którzy zaopatrują się w produkty wewnątrz samodzielnie wytworzonego doświadczenia zakupowego, w otoczeniu wybranych przez siebie ludzi, marek i usług.

Dla start-upów, które często mają małe budżety do przeznaczenia na marketing, właściwe wykorzystanie mediów społecznościowych jest relatywnie tanim sposobem na efektywne dotarcie do potrzebujących ich usług klientów.

Oto kilka sposobów, na zaprezentowanie się w social mediach w taki sposób, żeby zdobyć kupców i lojalność.

Sprzedaż w social media – 9 najważniejszych wskazówek na początek

Zacznij od odpowiedniej platformy dla Twojej grupy docelowej

Jest wiele platform społecznościowych. Każda z nich jest inna i przyciąga innych odbiorców. Snapchat i Instagram są popularne wśród młodszych ludzi. Linkedin służy budowania kontaktów zawodowych. Twitter to platforma dla twórców opinii. Ustal, gdzie są Twoi klienci i tam umieść swój biznes

W internecie dostępnych jest wiele darmowych narzędzi analitycznych. Pomogą Ci one wybrać odpowiedni kanał komunikacji i stworzyć właściwą kampanię marketingową.

Na przykład Facebook Audience Insights jest narzędziem analitycznym, które pozwoli poszeregować Twoich potencjalnych klientów ze względu na wiek, płeć, zawód i status związku.

Pozwoli też na dostęp do wiedzy o ich zachowaniach. Możesz dowiedzieć się, kiedy są na platformie najbardziej aktywni i ile spędzają na niej czasu. Mając tę wiedzę możesz odpowiednio zaplanować swoje działania komunikacyjne i promocyjne

Kolejną zaletą portali społecznościowych jest, w większości przypadków, ich globalny zasięg. Możesz być jednoosobowym zespołem sprzedającym swoje produkty w swoim salonie, ale jak udowodniła marka kostiumów kąpielowych – Kulani Kinis, nie jest to przeszkodą w docieraniu do każdego zakątka ziemi. Wystarczyło zbudowanie solidnej bazy potencjalnych klientów na Instagramie oraz pomoc DHL Express i właściciele firmy mogli się cieszyć ogromnymi przychodami sprzedażowymi. W zależności od platformy, możesz wykorzystywać media społecznościowe do sprzedaży lokalnej albo globalnej. Ta decyzja należy do Ciebie.

Upewnij się, że Twoi klienci dostaną swoje zamówienie szybko i bezpiecznie

Sprzedaż w social media – zrozum lejek sprzedaży

Jako że zaufanie jest fundamentem sprzedaży w mediach społecznościowych, oczywistym jest, że zbudowanie odpowiedniej renomy wśród potencjalnych klientów zajmie trochę czasu. „Miękka” okazuje się najczęściej być najbardziej skuteczną strategią. Poświęcenie czasu na zbudowanie bazy obserwujących, pozyskanie ich zaufania i stworzenie lojalności do marki na dłuższą metę tworzą powracających klientów.

Utrzymuj zainteresowanie

Twórz oryginalne i interesujące treści, które zaangażują Twoich odbiorców. Powoli to też im przez dłuższy angażować się w Twój biznes. Im dłuższe to zaangażowanie, tym większa szansa na to, że zaowocuje ono zakupem.

Jeśli tworzysz małe torty z zapierającymi dech w piersiach wzorami, Instagram będzie dla Ciebie idealną główną platformą reklamową.

Daje Ci on niepowtarzalną szansę na publikację kolorowych zdjęć z Twoimi wyrobami. Świetne treści na właściwej platformie zachęcają też do dzielenia się nimi z najbliższymi i znajomymi. Pozwoli Ci to dotrzeć ze swoim produktem do jeszcze szerszej rzeszy odbiorców.

#DajSięZauważyć

To właśnie hashtagi pomogą ludziom znaleźć Twoje treści. Mocno przyłóż się do ich doboru. Myśl nie tylko o produkcie, który chcesz sprzedać, ale też o związanych z nim rzeczach, które mogą doprowadzić do Ciebie potencjalnych klientów. Jeśli Twoja marka odnosi się np. do biżuterii, może warto pomyśleć w jakich przypadkach jest ona kupowana i zamiast skupiać się na modzie i biżuterii dodać też hashtagi związane z sytuacjami, w jakich Twój produkt się sprzedaje. Musisz znać swoich klientów i ich zachowania, żeby dobrać odpowiedni dla nich hashtag

Rozmawiaj z ludźmi

Słuchaj rozmów i włączaj się w nie. Odpowiadaj na pytania. Odpowiadaj na potrzeby ludzi i zbuduj relacje zarówno z obecnymi, jak i nowymi klientami. Pozwoli Ci to zbudować zaufanie i pozostać w ich pamięci, kiedy będą planowali dokonanie zakupu. Dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwolą Ci zarządzać Twoją internetową obsługą klienta.

Współpracuj z ambasadorami

Jednym z najlepszych organicznych sposobów na dzielenie się przesłaniem Twojej marki w mediach społecznościowych jest współpraca z influencerem. Są to osoby, które na wiele sposobów dostarczają treści i potencjalnych klientów. W związku z ich popularnością, polecenie przez nich jakiegoś produktu albo marki może być o wiele bardziej efektywne i autentyczne niż opłacane reklamy.

Dobrze wybierz Call To Action

Kiedy udała Ci się zainteresować użytkownika Twoimi treściami, przychodzi kluczowy moment – zamiana odwiedzającego w klienta. Upewnij się, że Twoje wezwanie do działania (Call To Action – CTA) będzie jasne i widoczne, a proces zakupowy prosty. Może to być coś tak prostego jak przycisk „Kliknij i kup” pod postem na Instagramie, który może wygenerować pozytywnego leada. Nie zmarnuj tej okazji.

Jeśli budujesz bardziej złożoną narrację, podziel ją na etapy. Nikt nie pobiera się na pierwszej randce, zwłaszcza jeśli starasz się go przekonać do zakupu kosztowniejszego przedmiotu. W takim przypadku używaj takich CTA, jak „Dalej”, czy „Dowiedz się więcej”, aby w naturalny sposób przeprowadzić klienta przez lejek sprzedażowy.

Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami

Ogromna liczba osób (według niektórych badań nawet 92%) szuka opinii użytkowników o produkcie jeżeli po raz pierwszy rozważają zakup. Opinie użytkowników są uważane za bardziej wiarygodne i autentyczne niż wiadomości od marki. Skorzystaj z tego tworząc przestrzeń, gdzie klienci będą mogli dzielić się pozytywnymi doświadczeniami związanymi z Twoim produktem. Miej jednak na uwadze, że może to być miecz obosieczny i mogą się też pojawić negatywne opinie o produkcie. Nie wyłączaj się i szybko odpowiadaj na zażalenia.

Stymuluj interakcje

Zadawaj pytania, zachęcaj do debaty. Dzięki temu masz szanse dowiedzieć się więcej o potrzebach i oczekiwaniach. Tak, jak Ty podążyłeś za pytaniem i znalazłeś się w tym miejscu, prawda?

Sprawdź jak być efektywniejszym przedsiębiorcą w 9, prostych krokach

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami