lepszy biznes

Szczyt paczkowy – jak się do niego przygotować?

Przed nami 2 ostatnie miesiące roku. Co to oznacza? Wielkimi krokami zbliża się tak zwany „szczyt paczkowy”. Jest to okres w roku, kiedy Twoja dzienna liczba nadawanych przesyłek może wzrosnąć nawet o 41% w stosunku do przeciętnego wolumenu w trzecim kwartale roku. Prognozy mówią, że będzie o 25% większa niż w tym samym okresie w zeszłym roku. Ten okres potrwa do końca Świąt Bożego Narodzenia, a zacznie się już w drugim tygodniu listopada.

Black Friday

Za początek szczytu paczkowego przyjęto umownie Black Friday. To właśnie w piątek po Święcie Dziękczynienia w sklepach w całym USA, a od kilku lat, też w wielu sklepach na świecie, pojawiają się kuszące promocje, które wystawiają silną wolę konsumentów na poważną próbę. Ale też trudno się dziwić pokusie, skoro rabaty sięgają nawet 90% i więcej. W związku z rozwojem internetu i w jego konsekwencji e-commerce, szał zakupowy ogarnia nawet te miejsce na świecie, w których lokalni sprzedawcy nie świętują „Czarnego Piątku”. Badania wskazują wszak, że 77% konsumentów badanych na całym świecie wie czym jest „Czarny Piątek”. Tym bardziej warto zastanowić się, czy nie przyłączyć się do „zabawy”.  Zwłaszcza, że przychody z tego święta zakupowego mogą być nawet o 663% większe, niż z typowego dnia sprzedażowego. A pamiętajmy, że to dopiero początek, trwającego do Świąt Bożego Narodzenia szału zakupowego.

Jak więc przygotować swój biznes na ten gorący okres, tak żeby na nim jak najwięcej zyskać?

Zdaj się na profesjonalistów

Żeby upewnić się, że Twoja firma wyjdzie bez szwanku z okresu szczytu paczkowego i faktycznie dostarczy, to co zamówili klienci do właściwego miejsca, na czas i w jednym kawałku wybierz partnera logistycznego, któremu możesz zaufać. Pamiętaj, że partner logistyczny jest też w pewnym sensie ambasadorem Twojej firmy i to jak wywiąże się ze swojego zadania pójdzie też na Twój rachunek.

Wybierz wiec firmę, która ma doświadczenie w procesowaniu dużych liczb przesyłek w ekspresowym czasie oraz cieszy się nieposzlakowaną opinią wśród swoich klientów.

Pamiętaj jednak też, że bez względu na to, jaką firmę wybierzesz, w trakcie szczytu paczkowego może przyjść moment, kiedy nawet najwięksi profesjonaliści nie będą w stanie pomóc. Jak temu zapobiec?

Skorzystaj przy transporcie swoich międzynarodowych transportu z usług lidera na rynku przesyłek międzynarodowych

Zaplanuj harmonogram wysyłek

Jeśli planujesz na okres świąteczny promocję, której nikt się nie oprze, pamiętaj o tym, żeby ustalić ze swoim partnerem logistycznym ostateczne daty dostawy. Dzięki temu, może nie będziesz sprzedawać swoich produktów do ostatniej chwili, ale upewnisz się, że klienci, którzy już zrobili u Ciebie zakupy dostaną swoje produkty na czas. Pamiętaj, że lepiej mieć mniejszą liczbę zadowolonych klientów, którzy będą do Ciebie wracać w przyszłości, niż stworzyć armie niezadowolonych konsumentów. Zwłaszcza, że dodatkowo będą się oni zapewne chętnie dzielić negatywnymi opiniami o Twojej firmie.

Większość firm logistycznych oferuje przed świętami informacje, kiedy powinny zostać dostarczone do wysyłki towary, aby mieć możliwość ich dostarczenia „pod choinkę”. Upewnij się więc u swojego opera logistycznego, kiedy rozsądnie jest dokonać ostatnich transportów.

Miej też na uwadze, że Twoja firma nie będzie jedyną szukającą transportu dla swoich paczek, dlatego wybierz też odpowiednio wcześnie operatora logistycznego, żeby upewnić się, że będziesz miał wystarczająco dużo czasu na opracowanie procesu wysyłkowego.

Szczyt paczkowy

Pilnuj dokumentacji

Dopilnuj, żeby dokumentacja dołączona do przesyłki była prawidłowo i czytelnie wypełniona. Nawet jeśli będziesz się trzymać poprzednich kroków nie zda się to na nic, jeśli dokumenty przewozowe będą wypełnione w sposób, który uniemożliwi dostawę. Zwróć uwagę na to, żeby wszystkie wymagane pola były wypełnione. Dobrze też, żeby dokumentacja zawierała dane kontaktowe osoby, która będzie mogła wyjaśnić ewentualne nieścisłości.
W przypadku, kiedy przesyłasz towary za granicę, pamiętaj też, żeby zapoznać się z restrykcjami prawnymi kraju docelowego. W tym przypadku też warto pamiętać, żeby dokumentacja była prawidłowo wypełniona. Pozwoli to zasadniczo usprawnić proces odprawy celnej. Niestety, sytuacje, w których przesyłki zostają zatrzymane w odprawie celnej z powodu niejasnej, bądź niepełnej dokumentacji nie należą do odosobnionych. Ponad 60% opóźnień w dostawie produktów międzynarodowych można by uniknąć, gdyby nie nieścisłości związane z dołączoną do przesyłek dokumentacją.

Przygotuj swoje zaplecze na szczyt paczkowy

Jeśli sprzedajesz produkty w internecie, zanim ruszysz z promocjami sprawdź czy wszystko działa jak należy. Pamiętaj, żeby przetestować czy wszystkie promocje działają prawidłowo i czy w przygotowanych materiałach nie ma „literówek”. Nie raz i nie dwa zdarzyło się, że firma zaoferowała promocję o wiele większą niż planowała. Nie trudno, żeby gdzieś w materiałach, bądź sklepie internetowym zginęło jedno zero. Dobrze też, jeśli masz taką możliwość, zweryfikować wytrzymałość swojej strony internetowej na nagły przypływ klientów. Szkoda by było, żeby po wielu przygotowaniach, świetnie pomyślana kampania nie przyniosła żadnych zysków, bo zachęceni Twoimi promocjami liczni klienci sprawią, że Twoja strona przestanie działać, pod ich naporem. Dobrze też rozważyć zatrudnienie w tym okresie kilku par dodatkowych rąk do pracy, jeśli spodziewasz się zwiększonej aktywności swoich klientów.

Wyprzedaż

Nie bój się dawać prezentów

Skoro już planujesz promocje, może warto pomyśleć o rozwiązaniu, które też pozytywnie wpłynie na Twój budżet? W tym okresie klienci wyjątkowo oczekują prezentów i promocji, a te ostatnie niekoniecznie muszą wiązać się z drastycznymi obniżkami cen. Pamiętaj, że możesz na przykład zaproponować klientom darmową przesyłkę, kiedy odpowiednio zapełnią koszyk. Badania wykazują, że spora grupa kupujących jest gotowa zwiększyć wartość koszyka zakupowego, żeby tylko osiągnąć granicę, za którą czeka na nich darmowa dostawa. Z drugiej strony pamiętaj też, że koszty wysyłki mogą decydować nie tylko o wybraniu Twojej oferty. Mogą też zaważyć o jej odrzuceniu. Tak jak osoby badające zachowania konsumenckie zgadzają się, że darmowa dostawa może przekonać Twoich klientów do zostawienia kilkunastu złotych więcej w Twoim sklepie w zamian za darmową dostawę, tak nie mają oni także wątpliwości, że zbyt duże koszty wysyłki, bądź zbyt mały wybór opcji wysyłkowych prowadzi do szukania lepszych rozwiązań gdzieś indziej.

Przygotuj się na zwroty

Pamiętaj, że zgodnie z obowiązującym w Unii Europejskiej prawem, w przypadku towarów zakupionych „na odległość”, konsumentowi przysługuje ich zwrot w przeciągu 14 dni, bez podania przyczyny. Upewnij się, że Twoja sieć jest przygotowana na ewentualność, w której zwroty się pojawią w większej liczbie.
Jednocześnie nie muszą one być Twoim wrogiem. Możesz zaoferować w okresie świątecznym darmowe zwroty, co może być kolejnym języczkiem u wagi, który przekona potencjalnego klienta, żeby zakupy zrobić właśnie u Ciebie. Jeśli jego doświadczenie zakupowe będzie pozytywne, będzie bardziej prawdopodobne, że będzie chciał ponownie zostawić u Ciebie swoje pieniądze, nawet jeśli nie będzie już tej, czy innej promocji. Raz jeszcze jednak przypominamy, żeby pamiętać o zwiększonym w tym okresie wolumenie i być na niego odpowiednio przygotowanym.

Nowe trendy konsumenckie i społeczne

Warto mieć na uwadze istotne zmiany we wrażliwości i świadomości coraz większych grup konsumentów. Rosnąca świadomość ekologiczna, wiedza o procesie wytwarzania towarów oraz znajomość technik marketingowych stosowanych przez sprzedawców wśród konsumentów wpływają na podejmowane przez nich wybory zakupowe. Niskiej jakości ubrania, agd i elektronika, która psuje się od zwykłego użytkowania to tylko przykłady którym konsumenci się sprzeciwiają. Trendy te mogą wpłynąć na decyzje o rezygnacji z zakupów, szczególnie w tym okresie.

Nie taki szczyt paczkowy straszny

Czarny Piątek nie musi być dla Ciebie pechowy, a szczyt paczkowy może okazać się wierzchołkiem wartym zdobycia. Czy jest to okres pełen wyzwań? Tak. Ale też nie trzeba być właścicielem Amazona, żeby wiedzieć, że większa liczba przesyłek, to większa ilość pieniędzy zostawionych przez klientów w na Twoim koncie. Nie wszystko da się przewidzieć. Jeśli jednak upewnisz się, że rzeczy, o których wspomnieliśmy w powyższym tekście będą odpowiednio przygotowane za rok zapewne będziesz wyczekiwać tego okresu z utęsknieniem, a nie wspominać go w najczarniejszych snach.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami