E-commerce

Analiza konkurencji w E-commerce

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego analiza konkurencji jest tak ważna dla firm z branży e-commerce i podpowiada, jak krok po kroku można taką analizę przeprowadzić. Załączyliśmy też za darmo formularz do analizy konkurencji, żeby ułatwić Ci to zadanie

Analiza konkurencji – dlaczego jest taka ważna?

Biorąc pod uwagę, że kupujący online są przyzwyczajeni do przeskakiwania ze sklepu do sklepu za pomocą jednego kliknięcia, zdobycie ich uwagi może być ogromnym wyzwaniem. Bez względu na to, jak wyspecjalizowany lub niszowy może być sprzedawany przez Ciebie produkt, w internecie zawsze będziesz konkurował z setkami (jeśli nie tysiącami) podobnych sklepów. A każdy z Twoich internetowych konkurentów jest zagrożeniem dla Twojej rentowności.

Przeprowadzenie gruntownej analizy konkurencji powinno być kluczową częścią Twojej strategii biznesowej.

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji, pomoże Ci:

  • Nauczyć się najlepszych praktyk marketingowych i efektywniej sprzedawać
  • Zidentyfikować nisze na rynku, w których potrzeby zakupowe klientów nie są zaspokajane – potrzeby, które Twoja firma może pomóc zaspokoić.
  • Odkryć trendy rynkowe, które mogą mieć wpływ na Twoje strategie biznesowe w przyszłości

Wszystko to może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży w Twojej firmie.

Analiza konkurencji krok po kroku

Skuteczna analiza konkurencji sprowadza się do przeprowadzenia szeregu badań. Pierwszy przystanek: Google. Najłatwiej jest zacząć od starego, dobrego przeglądania wyszukiwarki. Zacznij od googlowania różnych słów kluczowych związanych z Twoim produktem lub usługą i przyjrzyj się pierwszym trzem lub czterem wynikom, które pojawią się w wyszukiwaniu. W świecie Google, ranking stron jest wszystkim. Dlatego też, marki, które znalazły się na najwyższych pozycjach na stronie wyszukiwania będą Twoimi największymi konkurentami o klienta. Dogłębnie zanurz się w ich witrynach internetowych i sprawdź:

  • Przegląd produktów/usług. Co oferują Twoi konkurenci? Kim są ich docelowi klienci? Gdzie ich oferta pokrywa się z twoim biznesem?
  • Jakie są ich mocne strony? Czy ich produkt posiada unikatowe cechy, które dają mu przewagę konkurencyjną?
  • Jakie są ich słabe strony? Gdzie możesz usprawnić ich ofertę?
  • Jak wycenione są ich produkty Czy sprzedają coś podobnego do ciebie, ale za dużo mniej? Czy może oferują wyższą cenę, którą możesz bezpiecznie obniżyć?
  • Jakie opcje dostawy oferują? Może wydawać Ci się to dziwne, ale jest to bardzo ważny punkt . W ostatnim badaniu konsumenckim 66% kupujących w e-handlu stwierdziło, że kupowało towary jednej marki, a nie innej, ponieważ oferowane usługi dostawy były bardziej atrakcyjne.1
  • Jak prezentują się w mediach społecznościowych? Czy korzystają ze strategii multichannel, która kieruje ruch na ich stronę internetową? Jak się promują na portalach społecznościowych?
  • Sprawdź dane analityczne, takie jak ruch na stronie, czy dane o sprzedaży. To będzie Twoja tajna broń, o której opowiemy w dalszej części artykułu

Tak, to dużo pytań. Ale uprościliśmy ten proces dla Ciebie i zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie kluczowe kwestie w darmowym szablonie do analizy konkurencji, który pobierzesz na końcu artykułu.

Oczywiście, będziesz musiał porównać uzyskane informacje z własnym biznesem e-commerce, aby zobaczyć, w jaki sposób można zmierzyć – co robisz dobrze, a gdzie jest miejsce na poprawę.

Pomoże Ci to zrobić analiza SWOT.

Analiza SWOT

  • STRENGTHS (silne strony)- gdzie twoja firma ma przewagę nad konkurencją? To są rzeczy, które musisz wykorzystać!
  • WEAKNESSES (słabości)- jakie są obszary, które wymagają poprawy i inwestycji?
  • OPPORTUNITIES (szanse) – w jakich obszarach może rozwijać się Twoja firma? Jak możesz dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć swój udział w rynku?
  • THREATS (zagrożenia) – jakie są zewnętrzne czynniki, które zagrażają Twojej rentowności i jak możesz je zneutralizować?

Analiza ta pozwoli Ci ustalić priorytety działań, które możesz włączyć do swojej strategii biznesowej na przyszłość. Włączyliśmy również punkty SWOT do naszego szablonu. Zaczynajmy!

Narzędzia do analizy konkurencji

Zostawmy na chwilę przeglądanie wyników wyszukiwania w Google. Aby naprawdę poznać swoich internetowych konkurentów, trzeba będzie głębiej zanurzyć się w analizę wydajności ich rozwiązań. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci to zrobić. Przede wszystkim zaś tych, które pozwolą Ci poprawić pozycję Twoich SERP-ów (Searh Engine Result Pages, czyli pozycji w wynikach wyszukiwania). Analiza przeprowadzona przez specjalistów SEO Backlinko wykazała, że najlepszy wynik w organicznych wynikach wyszukiwania Google ma średni wskaźnik klikalności na poziomie 31,7%3. Co więcej, tylko 0,78% szukających czegoś w Google kliknęło na pozycje z odległej i zapomnianej drugiej strony wyników wyszukiwania. Nie jest więc zaskoczeniem, że istnieje cała branża SEO-zorientowana na pomoc firmom e-commerce w znalezieniu się na premiowanych, szczytowych miejscach na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania.

Możesz zacząć od SpyFu4, narzędzia do wyszukiwania, które pomoże Ci przeanalizować słowa kluczowe których używa konkurencja, środki jakie zostały zainwestowane w Google AdWords i każdy test kampanii reklamowej jaki przeprowadziła. SpyFu4 ujawnia słowa kluczowe, w jakie celuje Twoja konkurencja, dzięki czemu możesz przeanalizować, które z linków mają wpływ na ich pozycje i użyć tej wiedzy do własnych kampanii.

SEMrush jest pakietem do marketingu cyfrowego all-in-one. Jest imponujący nawet z samego względu na skalę danych, które może pozyskać. Oprogramowanie SEMrush analizuje SEO, PPC (pay-per-click) reklamy, słowa kluczowe, media społecznościowe i treści – by wymienić tylko kilka. Możesz dopasować narzędzie do swoich własnych potrzeb, bez względu na to czy będzie to identyfikacja słów kluczowych konkurentów, ich strategii i budżetów, czy też ich najlepiej wyświetlających się reklam produktowych.

Nie tylko pozycjonowanie

Poza narzędziami zorientowanymi na pozycjonowanie, poniższe rozwiązania pomogą Ci również lepiej zrozumieć jak Twoja konkurencja prezentuje się w Internecie:

BuiltWith

Dzięki ciągle rosnącej bazie danych zawierającej 42 237 rekordy technologii sieciowych i ponad ćwierć miliarda stron internetowych, to narzędzie business intelligence pokaże Ci, jakie technologie wykorzystują Twoi konkurenci na swoich stronach internetowych – np. koszyki na zakupy – i jak się one sprawdzają. Tak więc, jeśli budujesz stronę e-commerce po raz pierwszy, te informacje posłużą jako przewodnik po najlepszych praktykach. A to nie wszystko. BuiltWith dostarczy Ci również informacje o sprzedaży konkurentów i raporty analityczne. Możesz skorzystać z tych informacji, aby zbudować listę konkurentów i zidentyfikować kluczowe segmenty rynku, w które idealnie wpasuje się Twoja marka.

SimilarWeb

Narzędzie do badania rynku, regularnie używane przez DHL Express, które pomaga firmom z branży e-commerce w identyfikacji i kwalifikacji nowych klientów. Dogłębne raporty analityczne firmy SimilarWeb dadzą Ci wgląd w wyniki konkurentów, z uwzględnieniem ich strategii internetowych, liczby odwiedzających witrynę (i współczynnik odrzuceń), działań konsumentów i ich struktury demograficznej.

Po zebraniu niezbędnych danych analitycznych, dodaj je do szablonu analizy konkurencji. Powinny one służyć jako KPI, które pozwolą zmierzyć wyniki Twojej firmy i pomogą Ci wyznaczyć cele na przyszłość.

Klient

Abstrahując od analizy, czasami nie ma lepszego sposobu na zrozumienie sukcesu marki niż poznanie motywacji klientów. Przeglądanie stron internetowych zawierających recenzje klientów, takich jak Trustpilot, pozwala monitorować opinie na temat Twojej konkurencji. Co im się podoba w tym produkcie? Jakie są jego negatywne cechy? Możesz wykorzystać te spostrzeżenia, aby ulepszyć lub dostosować swój produkt. Podobnie, warto przyjrzeć się również szybkiej wyszukiwarce Talkwalker’s Quick Search. Wyszukiwarka społecznościowa skanuje sieci społecznościowe, strony informacyjne, blogi i fora, aby w czasie rzeczywistym znaleźć opinie klientów i trendy.

DHL Express

I wreszcie, co nie mniej ważne, bezkonkurencyjna wiedza branżowa DHL. Jako eksperci w dziedzinie spedycji międzynarodowej, możemy pomóc Twojej firmie e-commerce w sprzedaży na rynkach, na których nie ma konkurencji. Nasza ocena funkcjonowania e-commerce przeanalizuje Twoją firmę w kilku prostych krokach i zidentyfikuje sektory, gdzie może ona zwiększyć swój eksport. Zacznij już teraz!

Pomożemy Ci wdrożyć opcje finalizacji sprzedaży, sprawdzone pod kątem poprawy jej skuteczności – takie jak ekspresowa dostawa lub międzynarodowe opcje walutowe. Nie pozwól, aby potencjalny klient wybrał produkt konkurencji zamiast Twojego tylko dlatego, że jego produkty dotrą do niego szybciej!

Analiza konkurencji