Budowanie marki od podstaw, w 5 prostych krokach
Tożsamość marki nie jest zarezerwowana jedynie dla dobrze znanych produktów, za którymi stoją olbrzymie budżety. Twoja marka mówi o Tobie wszystko. Zaczynając od cen, przez typografię i sposób w jaki Twój czat reaguje na każde zapytanie. Jeśli nie zrobisz tego prawidłowo czekają Cię problemy ze zdobyciem dobrej reputacji. Sprawdź na czym polega budowanie marki.
Kluczem do stworzenia rozpoznawalnej marki jest konsekwencja. Twoja marka powinna być łatwo rozpoznawalna, gdziekolwiek konsument się na nią natknie. Musisz upewnić się, że Twoi odbiorcy doświadczają tego samego widoku i uczucia we wszystkich wymiarach – od strony internetowej, przez kanały sprzedaży detalicznej online, media społecznościowe a kończąc na Twoich produktach i usługach.
Uczciwość i transparentność są cechami, które budują zaufanie do ludzi w codziennym życiu – stworzenie silnej, trwałej marki opiera się na tych samych zasadach. Dzielenie się szczerymi spostrzeżeniami, opiniami i wiadomościami ze swoimi odbiorcami automatycznie podnosi wiarygodność Twojej marki.
Tworzenie własnej marki: pierwsze kroki
Pomyśl co oferujesz, a czego nie oferują inni. Razem z zespołem spokojnie zdefiniujcie swoją markę. Ustalcie dlaczego Wasz produkt lub usługa jest ważna dla Waszych odbiorców, zamiast skupiać się na tym co może im dać. Przyjrzyjcie się głównym konkurentom i sprawdźcie jak skutecznie komunikują przesłanie swojej marki – starajcie się sięgnąć wyżej i poza istniejące standardy.
Gdy tworzysz swoją markę celem jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Nikt nie zna Twojej marki lepiej niż Ty, więc to Ty musisz o niej powiedzieć światu.
Ustal „ton głosu” by dać swojej marce odrębny i rozpoznawalny komunikat. Cała treść, jaką produkujesz musi być w tym samym tonie głosu – gdy ton jest konsekwentny Twoi odbiorcy zaufają sentymentowi związanemu z czytanymi słowami i w końcu nagrodzą Twoją markę lojalnością.
Marka to znacznie więcej niż logo. Prawdziwa dbałość o każdy szczegół, który może poruszyć odbiorcę to cecha profesjonalnie marki. Przejrzyj „księgi znaku”, które zleciły inne firmy (wpisując w wyszukiwarce „wskazówki dotyczące marki” otrzymasz tysiące wyników) i oceń wszystko, co może stanowić Twoją markę – od czcionki po sposób w jaki odbierasz telefon.
Przywitaj się z uśmiechem.
Od razu powiedz klientom swojego sklepu internetowego kim jesteś. Pomoże im to połączyć się z Twoją marką i ukształtuje ich doświadczenie zakupowe. Nazwa Twojej firmy, logo, doświadczenie i strategia marketingowa powinny wynikać z głównej narracji marki.
Mimo, że duzi sprzedawcy dominują w świecie handlu online, małe sklepy internetowe mają jedną wielką przewagę: możesz zaoferować bardzo osobiste doświadczenie zakupowe. Poszukaj sposobu na zbudowanie wizualnego połączenia z klientami gdy tylko trafią na Twoją stronę główną.
Każda marka powinna ewoluować w odpowiedzi na zmieniający się rynek. Jest szansa, że jeśli Twoje logo nie było zmieniane od lat, może nie odzwierciedlać już obecnej wizji lub tego, czym są Twoje usługi w danym momencie.
W chwili zatrudniania pracowników upewnij się, że wchodzą na pokład z misją, wizją i wartościami Twojej marki. Ostatecznie chodzi o to, by każdy w Twojej organizacji wierzył w to, co starasz się osiągnąć i przekazywał te wartości każdemu, z kim ma do czynienia, a to zaowocuje rozwojem biznesu.
Stwórz spójny wizerunek marki online i offline
Jeśli Twoja marka podchodzi do dystrybucji wielokanałowo (model bricks and cliks) używając dystrybucji internetowej i stacjonarnej, ważne jest by oba te elementy były równie dobrze i szczegółowo dopracowane. Łatwo jest zgubić spójność rzeczywistych i wirtualnych elementów identyfikacji marki, ponieważ są one często obsługiwane przez różne zespoły ludzi. Pamiętaj, Twoich klientów nie obchodzi, kto zajmuje się Twoim sklepem, a kto stroną internetową – dla nich Twoja marka to jeden podmiot i jeśli jakiś jej aspekt zawodzi, wpływa to na całą markę.
Zachęć do rozmowy
Twoi klienci szukają doświadczenia dopasowanego do nich, popartego szczerymi osobistymi interakcjami. Słuchanie Twojego klienta jest najprostszym sposobem na zbudowanie zaufania do marki. Za każdym razem, gdy ktoś wychodzi na przeciw Twojej marki – zostawiając recenzję na stronie produktu, komentując wpis na blogu lub post w mediach społecznościowych – poświęć czas i posłuchaj go. Zrozum jego punkt widzenia i odpowiedz mu osobiście, jak rozmówca – używając zwrotów „ja” i „ty”.
Recenzje i opinie klientów – o ile są prawdziwe – są świetnym sposobem na zdobycie zaufania. Umieść kilka na swojej stronie głównej oraz w postach w mediach społecznościowych. Oddaj głos swojej lokalnej klienteli – zachęć ich do komentowania lub dzielenia się treściami.
Idź na lekcję do mistrza
Nawet jeśli Twój biznes to po prostu Ty, możesz nauczyć się wiele od najlepszych marek na świecie. Nie musisz działać w branży sportowej by docenić to jak mistrzowsko Nike komunikuje swoje wartości i od wielu lat zachowuje świeżość swojego przekazu. Wszyscy znamy slogan „Just do it”, ale czy znamy przesłanie Nike?
Misja Nike to: „Dostarczyć inspiracje i innowacje każdemu sportowcowi na świecie.”
Używają również maksymy współzałożyciela Nike, legendarnego trenera z Uniwersytetu stanu Oregon, Billa Bowermana, który powiedział: „Jeśli masz ciało, to jesteś sportowcem.”
Misja Nike kieruje wszystkimi ich działaniami. Skupiają się na wszystkich sportowcach korzystających z produktów Nike, by pokazać najlepszą wersję siebie. Warto zainwestować w odrobinę pomocy z zewnątrz lub oderwać się na chwilę od codziennych obowiązków, by dostrzec to, czemu Twój biznes naprawdę służy, tak byś w przyszłości skupił na właściwych aspektach.
Strategia reklamowa Nike skupia się na wspieraniu sportowców światowej klasy.W 2017 roku firma wydała 3,34 mld dolarów na reklamę i promocję. Nike jest aktualnie warta 29,6 mld dolarów, co daje jej 16. miejsce wśród najbardziej wartościowych marek na świecie. Ale zaczynali od małej firmy z jasnym przekazem i przekonującą marką.
Szukasz inspiracji? Poznaj 8 sposobów na zwiększenie swojej kreatywności.
Na zmiany nigdy za późno
Zmiana kierunku może również być bardzo korzystna, jeśli dobrze ją rozegrasz. Firma Burberry pokazała, że marki mogą być z powodzeniem wymyślane na nowo poprzez adaptację do aktualnych trendów, z jednoczesnym poszanowaniem własnej historii. Na początku XXI wieku marka zaczęła być kojarzona z negatywnym stereotypem, co podminowało jej aspiracje.
Marka zareagowała przez zmniejszenie widoczności wyróżniającego ją wzoru kraty. w 2002 r. pojawił się on na 20% produktów. Do 2004 r. już tylko na 5% odzieży i dodatków. Dziś marka jest jedną z najwyżej cenionych marek luksusowych, wartą 4,34 mld dolarów. Burberry udowodniła, że odświeżenie marki może okazać się kluczowym posunięciem zapewniającym przetrwanie na rynku.