e-commerce

Łańcuch dostaw e-commerce. Jak generować oszczędności?

W świecie, gdzie nigdy wcześniej nic nie było tak bardzo „od ręki”, sprawny łańcuch dostaw może szybko dostosowywać się do zmian na rynku, przewidywać skoki popytu i spełniać oczekiwania klientów w zakresie dostaw. Czy łańcuch dostaw Twojej firmy e-commerce sprosta temu zadaniu? Czytaj dalej, aby odkryć kluczowe zagadnienia, które należy wziąć pod uwagę, aby zorganizować naprawdę zwinny łańcuch dostaw.

Pandemia zakłóciła globalne łańcuchy dostaw na niespotykaną dotąd skalę. Od jej wybuchu wiele firm skorzystało z okazji, aby przywrócić lepsze działanie łańcuchów dostaw w lepszej, dbając o to by stały się bardziej elastyczne, odporne i sprawniejsze. Wszystko to oznacza, że firmy te będą w stanie łatwiej poruszać się w zmieniającym się świecie i stawiać czoła przyszłym wyzwaniom.

Pojęcie zwinności („agile”) w łańcuchu dostaw nie jest nową koncepcją, zwłaszcza dla marek e-commerce. Weźmy na przykład rozwój marek „fast fashion” takich jak ASOS1, gdzie zdolność do generowania nowych trendów w krótkim czasie jest koniecznością.

Jeśli jesteś właścicielem firmy e-commerce, bez wątpienia rozumiesz, jak ważny jest szybki i sprawny łańcuchu dostaw. Od reagowania na zmiany na rynku w czasie rzeczywistym po usługę dostawy ekspresowej, którą oferujesz swoim klientom w sklepie. W naszym świecie „od ręki” sprawny łańcuch dostaw jest najlepszym sposobem na niezwłoczne dostarczanie produktów do klientów.

David M Gilgor przyjrzał się pięciu wymiarom zwinności w czasopiśmie Supply Chain Quarterly2. Pięć zidentyfikowanych miar to:

Czujność – Możliwość przewidywania nowych trendów poprzez słuchanie klientów i wymianę informacji z dostawcami.

Dostępność — Dostęp do danych udostępnianych za pośrednictwem łańcucha dostaw nie tylko przez dział IT, które pomogą zdecydować jak postępować.

Zdecydowanie – Podejmowanie decyzji o tym, jak reagować na pojawiające się
możliwości. Ponieważ łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone, sprawne
podejmowanie decyzji staje się coraz trudniejsze.

Prędkość – Szybka realizacja wybranego sposobu działania. Marki „fast fashion” polegają na szybkim wprowadzaniu nowych produktów do Internetu.

Elastyczność – Rozszerzanie sposobu, w jaki działasz, rynków, na których handlujesz, lub poziomu usług partnerów biznesowych, aby wykorzystać nadarzające się okazje.

Jak więc te pięć wymiarów przekłada się na praktyczne kroki, które możesz podjąć, aby zoptymalizować swój łańcuch dostaw? Czytaj dalej, aby poznać cechy, które warto wziąć pod uwagę.

Regularna i szybka komunikacja

Trzeba przyznać, że pandemia jest skrajnym przykładem zakłócenia łańcucha dostaw, ale istnieje wiele bardziej „typowych” zdarzeń takich jak pogoda, które również mogą mieć swój udział w problemach. Planów natury nie zawsze można przewidzieć, ale zapewnienie przejrzystej linii komunikacyjnej z dostawcami może pomóc.  

Firmy stosujące podejście ‚agile’ posiadają solidną komunikację między poszczególnymi oddziałami i pionami. Prowadzenie rozmów z dostawcami oznacza, że będziesz wiedzieć w czasie rzeczywistym, czy występują zakłócenia w dalszej części łańcucha dostaw i będziesz mógł odpowiednio zaplanować alternatywne procesy. W czasie kryzysu rozmowy te powinny być regularne, nawet codzienne, aby zapewnić efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw.

Systemy zarządzania zamówieniami

Rozwój e-commerce wiązał się z potrzebą istnienia systemów automatyzujących procesy w łańcuchu dostaw, dzięki którym więcej zamówień zostanie przetworzonych z mniejszymi opóźnieniami.

Odpowiedzią jest system zarządzania zamówieniami (OMS). Pomyśl o tym jak o superinteligentnym mózgu Twojego łańcucha dostaw, który wszystko wie i wszystko widzi. System ten może monitorowa dane z różnych źródeł, aby śledzić sprzedaż, zamówienia, zapasy i realizację. Dzięki temu możesz szybciej i taniej dostarczać zamówienia do klientów. Zasadniczo dzięki niemu wszystko idzie do przodu, ku zadowoleniu klienta i z zapewnieniem ochrony reputacji firmy.

OMS natychmiast wie o przypadkach anulowania zamówień, zmiany ilości zapasów lub opóźnień w realizacji. Na przykład w przypadku opóźnienia zamówienia klienta oprogramowanie do obsługi klienta może zostać zintegrowane z systemem zarządzania zamówieniami, umożliwiając pracownikom wsparcia pełny wgląd w konto klienta i ręczną pomoc w rozwiązaniu jego problemów. Gwarantuje to lepsze ogólne wrażenia klientów, począwszy od zakupów online, aż po dostawę.

Systemy OMS są skalowalne, dzięki czemu mogą rosnąć wraz z Twoją firmą.
Wystarczy trochę poszukać, aby znaleźć ten, który najlepiej odpowiada Twoim
potrzebom.  

Magazyn wysyłkowy

Podaż i popyt: nie zostawaj z pustym magazynem…

Dla firm e-commerce zawsze będą okresy szczytowe, na które trzeba się przygotować. Na przykład święta takie jak Walentynki, Black Friday i Boże Narodzenie. Jednak sama natura zakupów online, zamawianie czegokolwiek, o każdej porze, z dowolnego miejsca, sprawia, że czasami trendy mogą być nieprzewidywalne.

Aby zarządzać zmiennością podaży i popytu, inteligentne oprogramowanie, takie jak systemy POS (punktów sprzedaży), może zapewnić dostęp do danych, które zapewnią podgląd stanów magazynowych w czasie rzeczywistym.

Ostatecznie znajomość zachowań, nawyków i motywacji zakupowych klientów oznacza, że możesz dokładniej przewidywać okresy szczytu i zapewnić sobie dostateczne zapasy, aby zaspokoić popyt. Wykorzystaj dane klientów z ankiet, platform mediów społecznościowych i plików cookie, aby prognozować przyszłe zapotrzebowanie na produkty, a także korzystaj z rozwiązań analitycznych (takich jak Google Analytics).

…lub niesprzedawalnym towarem

Na drugim końcu skali sprawny łańcuch dostaw pozwala uniknąć nadmiernych zapasów. Mądrzejsze planowanie oznacza mniej marnotrawstwa i niesprzedanych rzeczy. Raport McKinsey & Company3 wykazał, że aż 94% firm, które wdrożyły praktyki łańcucha dostaw wraz z innymi rozwiązaniami, było w stanie realizować kompletne zamówienia na czas, bez utrzymywania zapasów przekraczających 85 dni. Z kolei firmy, które nie wdrożyły zwinnych praktyk, często miały poziom zapasów w magazynie przekraczający 108 dni, a tylko 87% dostaw było terminowych4. Wszystko to oznacza większe koszty dla firmy i niezadowolonych klientów.

Dlatego integracja OMS z platformą handlową jest kluczem do pomocy w zarządzaniu zapasami. Dzięki widoczności możesz odpowiednio dostosować swoją strategię sprzedaży, na przykład oferując zniżki lub błyskawiczną wyprzedaż, aby przesunąć nadmiar zapasów.

Wejdź we współpracę z międzynarodowym ekspertem

Jeśli prowadzisz firmę e-commerce, istnieje duża szansa, że już realizujesz wysyłkę za granicę. W końcu innowacje cyfrowe oznaczają, że połączenie Twojego sklepu internetowego z rynkami na całym świecie nigdy nie było tak łatwe, jak teraz. Jednak nadal ważne jest, aby wziąć pod uwagę przeszkody, które możesz napotkać podczas sprzedaży transgranicznej. Poruszanie się po wymaganiach celnych, opłatach i podatkach oraz przepisach granicznych może być skomplikowane i zależy od kraju. Wydarzenia polityczne takie jak Brexit, również mogą zakłócić globalne szlaki handlowe.

W tym przypadku opłaca się współpracować z międzynarodowym ekspertem w dziedzinie logistyki, takim jak DHL, który ma globalną wiedzę i jest obecny na lokalnych rynkach, aby zająć się wysyłką w Twoim imieniu i sprawić, że Twoje towary dotrą tam, gdzie powinny być, bez opóźnień. 

Końcowa dostawa

Pamiętaj o dostawie końcowej (last mile)

Dla klientów liczy się szybkość. Oczekują oni przy zapłacie możliwości wyboru opcji dostawy ekspresowej, na następny dzień lub nawet tego samego dnia. Dodatkowo chcą być na bieżąco informowani o postępach w realizacji swoich zamówień dzięki śledzeniu i powiadomieniom w czasie rzeczywistym.

Aby sprostać tym oczekiwaniom klientów, firmy coraz częściej integrują rozwiązania w zakresie widoczności łańcucha dostaw. Niedawny raport przygotowany przez Zebra Technologies5 wykazał, że 72% sprzedawców detalicznych pracuje nad cyfryzacją swoich łańcuchów dostaw w celu uzyskania widoczności w czasie rzeczywistym6.

Oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw pozwoli Ci zobaczyć, na jakim etapie procesu realizacji znajduje się produkcja, magazynowanie i wysyłka, dzięki czemu możesz w przejrzysty sposób informować klientów o tym, kiedy dotrą ich zamówienia. Weź również pod uwagę bliskość magazynu (magazynów) do klientów – im bliżej się znajdują, tym szybciej możesz zrealizować ich zamówienia.

Porozmawiaj z DHL już dziś o tym, jak zoptymalizować swój łańcuch dostaw, aby Twoi klienci zawsze otrzymywali zamówienia na czas. Pamiętaj, zadowoleni klienci wracają!

Odniesienia

1 – ASOS

2 – Supply Chain Quarterly, październik 2015 r.

3 – McKinsey & Company

4 — Raport McKinsey & Company, LinkedIn, kwiecień 2017 r.

5 – Zebra Technologies

6 – Raport Zebra Technologies,Detego, kwiecień 2020 r.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami