e-commerce

Jak zoptymalizować sprzedaż w social mediach?

Media społecznościowe mogą być niezwykle opłacalnym i przynoszącym wymierne korzyści kanałem marketingowym dla Twojego biznesu e-commerce. Ale czy w pełni wykorzystujesz wszystkie możliwości jakie dają? Jak wybrać odpowiednią platformę, aby dotrzeć do swoich docelowych klientów? Zapoznaj się z przewodnikiem po najlepszych praktykach tworzenia strategii marketingowej dla mediów społecznościowych, która poprawi Twoje wyniki sprzedaży.

Media społecznościowe to klejnot w koronie marketingu. Na wszelki wypadek, gdybyś miał wątpliwości: 71% konsumentów, którzy mieli pozytywną interakcję z marką w mediach społecznościowych może polecić markę rodzinie i przyjaciołom, a 76% (USA) konsumentów kupiło produkt, który odkryli w mediach społecznościowych marki. Potrzebujesz więcej przekonywania?

Kluczem do budowania cyfrowej obecności Twojej marki jest zaangażowanie klientów, a platformy społecznościowe są TYM miejscem, w którym należy je budować. Oczywiście tak długo, jak to, co mówisz, rezonuje z klientem i wykracza poza nudny schemat sprzedaży.

Globalny rozwój handlu elektronicznego w czasie pandemii oznacza, że teraz, bardziej niż kiedykolwiek, marki powinny inwestować w swoje kanały internetowe. Rozmawialiśmy z Mattem Hurstem, Paid Social Managerem w agencji marketingu cyfrowego Dark Horse, który w ciągu ostatnich miesięcy na pierwszej linii frontu obserwował przemiany w branży.

„Pandemia zmieniła świat, wprowadzając cyfrowy styl życia. Zauważyliśmy, że marki, które chcą pozostać zawsze obecnymi, stosują niefiltrowane podejście do treści. W obecnej erze empatii i świadomości społecznej wartość takiego przekazu i jego autentyczności z pewnością wzrosły”.

Skoro media społecznościowe stały się ważniejsze niż kiedykolwiek, jaki jest sekret tworzenia treści, które wywierają wpływ? Co będzie najbardziej rezonować z Twoimi odbiorcami i zmieniać ich zainteresowanie w faktyczną sprzedaż? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem na temat wykorzystania mediów społecznościowych do rozwoju Twojego biznesu e-commerce.

Rozpoznawalność marki

Platformy społecznościowe to łatwy i stosunkowo tani sposób na zbudowanie zainteresowania wokół Twojego produktu, lub usługi wśród szerokiego grona odbiorców i doprowadzenie ich do Twojej właściwej strony e-commerce (choć możesz sprzedawać bezpośrednio na portalach społecznościowych – więcej o tym później). Unikalną rzeczą w mediach społecznościowych jest zdolność do komunikowania się i interakcji z odbiorcami bezpośrednio, w dokładnie taki sposób, jak chcesz. To miejsce, w którym możesz opowiedzieć historię swojej marki w taki sposób, w jaki chcesz. Im więcej wyobraźni, kreatywności i oryginalności będzie w tej historii, tym lepiej! Te wskazówki powinny pomóc Ci zacząć…

Znajdź swoich klientów

Po pierwsze, musisz określić, która platforma (albo platformy) najlepiej połączy Cię z Twoimi klientami docelowymi. Przeprowadzenie analizy konkurencji pokaże Ci, które platformy są wykorzystywane przez marki posiadające ofertę podobną do Twojej. Pozwolą też Tobie poznać sposób w jaki prowadzą dialog ze swoimi odbiorcami. Możesz zainspirować się ich najlepszymi praktykami projektując własne komunikaty reklamowe w mediach społecznościowych. Sprawdź nasz szablon do przeprowadzenia analizy konkurencji właśnie tutaj!

Pomyśl o „opowiadaniu historii”

Platformy społecznościowe są miejscem, gdzie powinieneś dzielić się przekazem swojej marki za pomocą autentycznych i angażujących treści. Opowiadanie ludziom o Twoich produktach jest oczywiście w porządku, ale postaraj się myśleć o tym, jak przyciągnąć użytkowników, opowiadając o historii Twojej marki i ideach stojących za Twoimi produktami. Pangaia jest innowacyjną firmą odzieżową, która angażuje się w wykorzystywanie ekologicznych materiałów w swoich produktach. Wykorzystuje swoje zdjęcia z Instagrama, aby opowiedzieć historie stojące za tymi materiałami. Mówi o tym skąd pochodzą i w jaki sposób są one lepsze dla środowiska. Łączy to z potężną strategią marketingową, wykorzystując swoją popularność wśród takich marek personalnych jak Pharrell Williams i Justin Bieber. Pomaga odbiorcom połączyć się z marką na głębszym poziomie, a następnie daje czytelnikom możliwość organicznego dzielenia się treściami.

Miej osobiste podejście

Sprzedawca internetowy SilkFred spędza dużo czasu rozmawiając z klientami i odpowiadając na ich pytania na Instagramie i zawsze podpisuje każdą odpowiedź imieniem członka obsługi klienta, który jej udzielił. Zespół ds. mediów społecznościowych marki monitoruje rozmowy między klientami na platformie i włącza się do nich z komplementami i sugestiami dotyczącymi stylizacji, gdy jest to na miejscu. Jest to jeden z kluczowych aspektów udanej strategii mediów społecznościowych – nie zakładaj, że ludzie będą sami z siebie dołączać do Twojego konta na Instagramie lub strony na Facebooku tylko dlatego, że je założyłeś. Czeka Cię dużo pracy, aby zdobyć uwagę publiczności, której zainteresowanie tak łatwo stracić. Szukaj stron lub kanałów, gdzie twój Klient docelowy się gromadzi i angażuj się w rozmowy, które już się tam toczą. Dawaj „like-i”, komentuj i dziel się treściami, aby stać się częścią społeczności.

Pokaż swój produkt w całej jego okazałości

To może wydawać się oczywiste, ale obrazy, które upubliczniasz muszą być tak dobre, żeby zapierać dech w piersiach, jeśli mają zyskać zainteresowanie Twoich odbiorców. Dlatego musisz dokładnie rozważyć, jak planujesz się zaprezentować. Jednym z najlepszych sposobów, aby to zrobić, jest wykorzystanie właściwej treści we właściwym miejscu:

  • filmy na Facebooku przyciągają więcej uwagi niż zdjęcia lub długie teksty,
  • zdjęcia na Instagramie mogą zaprezentować Twoje produkty jako będące częścią stylu życia,
  • kanały informacyjne Twittera są doskonałym sposobem na informowanie klientów o nowych produktach lub ofertach.

Firma meblarska Maker&Son zalała swoją stronę na Instagramie filmami prezentującymi w zwolnionym tempie ludzi biegnących i wskakujących na kanapy z ich oferty. Po wylądowaniu, skaczący praktycznie się w nich „zatapiali”. Komunikat jest tu jasny i wyraźny – spójrz, jakie wygodne są nasze kanapy! Proste, ale skuteczne. Nie trzeba wydawać dużo pieniędzy na reklamy, ale trzeba zainwestować czas i wysiłek, aby uczynić je jak najbardziej interesującymi.

Lepiej poznaj swoich klientów

„Platformy mediów społecznościowych to łatwy sposób na uzyskanie opinii, komentarzy, informacji zwrotnych i po prostu wysłuchanie, co klienci mają do powiedzenia” – mówi Petra Odak, dyrektor ds. marketingu w Better Proposals.

Regularnie analizuj dane, aby zrozumieć, jak zachowują się Twoi klienci – jakie treści im się podobają i jakie treści ignorują – a następnie wykorzystaj te spostrzeżenia do doskonalenia i rozwijania swoich produktów.

Bądź zabawny

Pamiętaj, że media społecznościowe to platforma, która przyciąga ludzi, ze względu na to, że mogą tam miło spędzić czas. Firma e-commerce Fast pojawiła się ostatnio na Twitterze, aby wyjaśnić swoje usługi stosując tylko GIF-y z musicalu Hamilton Wywołała lawinę polubień i retweetów od użytkowników i zdobywając zasłużoną uwagę innych mediów, które podziwiały pomysłowe podejście. Ludzie lubią udostępniać zabawne treści, więc nie bój się używać memów i GIF-ów, jeśli pasują one do Twojej marki. Można również retweetować, jak i repostować treści innych marek, aby dać własnemu kanałowi mediów społecznościowych pozytywny impuls. Pamiętaj tylko, aby stała za tym jakaś strategia udostępniaj treści, które są istotne dla marki lub produktu, a nie tylko rzeczy, które są rozrywkowe. Celem jest dzielenie się treściami, które oferują wartość dla osób, które Cię obserwują: im bardziej użyteczne są Twoje kanały mediów społecznościowych, tym więcej czasu spędzają oni na interakcji z Twoimi postami, co buduje zaufanie i lojalność dla Twojej marki.

Korzystaj z pomocy influencerów, żeby zwiększyć wartość marki

Nie tylko Twoje własne kanały mediów społecznościowych mogą zwiększyć świadomość Twojej marki. Możesz też korzystać z innych, które mogą przynieść Ci korzyść.

Może Ci się to podobać, lub nie, ale wpływ influencer marketingu jest niezwykle silny, szczególnie na Instagramie. 49% konsumentów polega na opiniach influencerów, aby potwierdzić swoje decyzje o zakupie. Dlatego płacenie komuś mającemu duże zasięgi, aby zareklamował Twój produkt może okazać się niezwykle opłacalne dla Twojej firmy. Oczywiście pod warunkiem, że jego publiczność odzwierciedla Twój rynek docelowy.

Influencer marketing może wydawać się szybkim sposobem do podnoszenia świadomości marki – w zasadzie, influencer wykona już prace u podstaw polegającą na stworzeniu i pielęgnowaniu zaufania wśród swoich odbiorców, z czego możesz skorzystać. Jednak marki powinny być ostrożne, przy wybieraniu go jako części szerszej strategii mediów społecznościowych. Alex Packham, założyciel i dyrektor generalny firmy technologii marketingowej ContentCal, wyjaśnił więcej w trakcie naszej rozmowy telefonicznej:

„Tak, infulencer marketing jest obecnie ważny, ale często odbywa się w odłączeniu od innych kanałów, co może zmniejszyć jego wpływ. Kolejnym dużym trendem będzie faza dojrzałości marketingu w mediach społecznościowych, co oznacza zastosowanie znacznie lepiej przemyślanej, holistycznej taktyki planowania. Z punktu widzenia marki, kiedy uruchamiasz kampanię, chcesz mieć holistyczne podejście do organicznych, płatnych i opartych na influencerach kampanii, oraz optymalizację konwersji tych z kanałów budujących świadomość marki wśród klientów, która przełoży się na faktyczną sprzedaż”.

Pamiętaj więc o tym, żeby zachować szerszą perspektywę. Influencer marketing może przynieść szybki sukces, ale aby zbudować długotrwałe relacje z klientami, powinien działać obok innych działań w mediach społecznościowych. Możesz sprawdzić w naszym poradniku, jak odpowiednio przygotować się do pracy z influencerami.

Programy afiliacyjne to kolejny sposób na wykorzystanie zewnętrznych twórców treści do kierowania ruchu na Twoją stronę e-commerce. Program partnerski to praktyka polegająca na zwracaniu się do wpływowych osób, blogerów i innych twórców treści z prośbą o zamieszczenie linków do Twojego produktu na własnej platformie w zamian za część wygenerowanej sprzedaży. Tak się składa, że napisaliśmy poradnik również na ten temat.

Sprzedawaj bezpośrednio na platformach społecznościowych

Poza podnoszeniem świadomości marki, wiele wiodących platform mediów społecznościowych umożliwia teraz firmom e-commerce sprzedaż bezpośrednio do klientów za pośrednictwem opcji zakupowych. Sam Instagram ma ponad 1 miliard użytkowników, a ponad 80% z nich korzysta z aplikacji do dokonywania zakupów lub oglądania produktów, które planują zakupić w najbliższej przyszłości. To ogromna baza klientów, której należy słuchać. Jeśli nie masz na Instagramie konta biznesowego, załóż je!

Ale która platforma społecznościowa będzie dla Ciebie najlepsza do prowadzenia sprzedaży?

Piękno platform społecznościowych polega na tym, że dają ogromną ilość danych o ich użytkownikach, które można wykorzystać do znalezienia i segmentacji rynku docelowego. Alex Packham wierzy, że te możliwości gromadzenia danych będą miały wpływ na kierunek rozwoju marketingu w mediach społecznościowych w przyszłości:

„Patrząc w przyszłość, myślę, że możemy spodziewać się, że portal społecznościowy będzie się stawał bardziej kanałem marketingowym nastawionym na wyniki, a nie budowania świadomości, bądź zarządzania społecznością marki, jak to było postrzegane dotychczas. Wiąże się to z postępem w uczeniu maszynowym, zarówno w organicznych algorytmach, jak i z punktu widzenia płatnej reklamy. Oznacza to, że łatwiej i skuteczniej jest dostarczać odpowiednie treści odpowiednim użytkownikom, w odpowiednich warunkach”.

Pew Research Center for Internet and Technology posiada poręczną stronę internetową, która pozwala badać dane demograficzne różnych użytkowników mediów społecznościowych w celu określenia, gdzie Twoi docelowi Klienci spędzają czas online. Można również skorzystać z rozwiązania badającego rynek, takiego jak SimilarWeb, aby określić dane demograficzne różnych platform mediów społecznościowych dotyczące liczby odbiorców i ich udziału w rynku.Kiedy już wiesz, gdzie znaleźć swoich klientów możesz zaczynać!

Wspomniane powyżej kanały marketingu w mediach społecznościowych mogą wspólnie przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu e-commerce. Traktuj każdy punkt kontaktowy jako część całościowej strategii, a zostaniesz nagrodzony autentycznymi relacjami z klientami, które w dłuższej perspektywie zwiększą Twoją sprzedaż.

Media społecznościowe powinny być tylko jednym z elementów strategii rozwoju Twojej marki. Porozmawiaj z ekspertem DHL już dziś, aby odkryć inne sposoby na globalny rozwój Twojej firmy.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami