Więcej o procesie celnym

Dowiedz się więcej o procesie odprawy celnej, wymogach czy specjalnych procedurach

Odprawa na osobę fizyczną:

Wartość towaruImporter: osoba fizyczna
do 150 EUR „niska wartość”Prezenty nieodpłatne od osób fizycznych wartość do 45 euro.
Wymagane dokumenty: faktura proforma

Paczki do 150 euro:
Odbiorca i miejsce dostarczenia to osoba fizyczna.
Wymagane dokumenty: faktura / proforma umożliwiająca tłumaczenie i określenie zawartości paczki
powyżej 150 EUR „wysoka wartość”
  • Faktura lub zamówienie ze sklepu
  • Jeśli jest to prezent (powyżej 45 EUR) to oświadczenie, dlaczego klient nie posiada kopii zamówienia oraz potwierdzenia płatności

    Inne, jeżeli będą wymagane:
  • Tłumaczenie faktury
  • Potwierdzenie przelewu
  • Potwierdzenie zamówienia np. screen ze strony www
  • Inne
  •  

    Faktura handlowa / pro forma (więcej)

    Upoważnienie (jeśli jest potrzebne) (więcej)

    Tłumaczenie (więcej)

     

    Odprawa dokonywana na firmę:

    Wartość towaruImporter: Firma
    do 150 EUR „niska watość”Paczki do 150 euro z firmy do firmy zawierające próbki/wzory/prototypy.
    Wymagane dokumenty: faktura proforma z dopiskiem „sample” lub „no commercial value”

    Zgoda na odprawę na zestawieniu zbiorczym. Bez niej przesyłka traktowana jest jak taka powyżej 150EUR za wyjątkiem preferencji (nie są potrzebne, ponieważ przesyłki o wartości do 150 EUR są zwolnione z cła).
    powyżej 150 EUR „wysoka wartość”
  • Poprawna faktura (numer faktury, koszty transportu (kwota, zgoda na IATA/cennik DHL, warunki dostawy, impex), data, podsumowanie, kod waluty (lub w przypadku GBP lub EUR – sam symbol)
  • Poprawne dane firmy na fakturze, zgodne z bazą klientów w MagCS lub oświadczenie o rozbieżności w nazwie/adresie
  • Tłumaczenie pozwalające na zataryfikowanie towaru (do czego służy, z czego jest wykonane) np. koszulka z bawełny, uszczelka z gumy
  • W przypadku towarów medycznych – informacja na jaki % VAT odprawa, Deklaracja Zgodności (DoC) oraz Certyfikat (chyba, że na DoC jest wskazana Klasa I to bez Certyfikatu)
  • W przypadku urządzeń elektrycznych, zabawek elektronicznych – DoC chyba, że jest mała ilość
  • Upoważnienie: pośrednie lub jeśli towar tego wymaga, lub jest to procedura gospodarcza np. Uszlachetnianie – bezpośrednie
  • Jeżeli towar ma kontakt z żywnością (lub jest żywnością): Opinia/kontrola z sanepidu
  • Faktura handlowa / pro forma

    EORI (więcej)

    Upoważnienie (więcej)

    Tłumaczenie (więcej)

    Dokumenty dodatkowe (dotyczy towarów wymagającej dodatkowej dokumentacji)

    Czasami zdarza się, że potrzebujemy od Ciebie tłumaczeń faktury. Ta jest niezbędnym dokumentem do wykonania odprawy celnej. Na jej podstawie dokonamy zgłoszenia Twojej przesyłki do Urzędu Celnego. Abyśmy mogli rozpocząć proces odprawy, potrzebujemy dokładnej informacji o zawartości adresowanej do Ciebie przesyłki.

    Jeżeli faktura dołączona przez nadawcę do przesyłki, posiada precyzyjny dla nas opis towaru, to z tłumaczeniem poradzimy sobie sami. Natomiast jeżeli będziemy mieć wątpliwości, to Ty masz obowiązek zadeklarować nam co jest zawartością przesyłki.

    Jak przygotować tłumaczenie faktury?

    Opisz w języku polskim rodzaj towaru, który jest w przesyłce.

    • Nie musisz wysyłać faktury do tłumacza przysięgłego – możesz ją przetłumaczyć samodzielnie.
    • Nie używaj określeń ogólnych (np. próbki, części, elementy, materiały).
    • Opisz towary dokładnie i wyczerpująco, ważna jest także informacja z czego są wykonane oraz jakie jest ich zastosowanie – im dokładniej to zrobisz, tym mniej pytań do Ciebie będzie miał Urząd Celny i Agencja Celna DHL.
    • Przykład prawidłowego tłumaczenia to „damska koszulka bawełniana” „gumowa uszczelka do drzwi”

    Jeżeli złożone przez Ciebie zamówienie, różni się od faktury otrzymanej od nas w awizacji, koniecznie poinformuj nas o tym. Umożliwi nam to poprawne wykonanie odprawy celnej i nie spowoduje opóźnienia dostawy. Szczególną uwagę zwróć na kwotę, opis zawartości, dane nadawcy i odbiorcy.

    Kod taryfy celnej to ciąg cyfr służący do klasyfikacji produktów w procesie celnym. Opiera się na Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (w skrócie HS) i jest najpowszechniej stosowanym systemem identyfikacji towarów w obrocie międzynarodowym. Wykorzystywany jest przez ponad 200 krajów w tym Unię Europejską, Stany Zjednoczone, Chiny czy Japonię.

    Kod HS składa się z sześciu cyfr i jest wykorzystywany do klasyfikowania produktów w handlu międzynarodowym. Kolejne cyfry, oparte na Nomenklaturze Scalonej, określane są mianem kodu CN. Stanowią one uzupełnienie pełnego kodu taryfy, stosowanego na potrzeby odpraw celnych, realizowanych na terenie Unii Europejskiej.

     

    Do czego służy kod taryfy celnej ?
    Pozwala na określenie klasyfikacji towaru oraz zawarta jest w nim m.in. informacja dotycząca stawki cła, podatku VAT oraz ograniczeń przywozowych lub wywozowych.

    Ustalenie prawidłowego kodu taryfy celnej jest niezbędne do realizacji odpraw indywidualnych. Podanie kodu, może mieć wpływ na przyśpieszenie czasu odprawy. W przypadku jego braku, a jednocześnie niedokładnym opisie zawartości przesyłki może być wymagany dodatkowy kontakt z naszej strony. Może to powodować wydłużenie procesu odprawy celnej.

    Gdzie znajdę informację o kodach taryfy celnej?
    Wyszukiwarka kodów dostępna jest na stronach informacyjnego systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej.

    Do sprawdzenia kodu konkretnego produktu przydatne będą systemy taryfowe
     TARIC (unijny) lub ISZTAR (polski).

    System TARIC to zbiór najważniejszych, ogólnych informacji mających zastosowanie podczas odprawy celnej towarów.

    Polski system ISZTAR zawiera dodatkowe informacje odnośnie cła, obowiązującej akcyzy, stawki podatku VAT czy też ograniczeń w przywozie lub wywozie.

    Możesz również skorzystać z wyszukiwarki kodów HS podczas tworzenia listu przewozowego w MyDHL+

     

    Wiążąca Informacja Taryfowa

    Wiążąca informacja taryfowa (w skrócie WIT) wydawana jest w formie decyzji, a jej uzyskanie daje pewność prawidłowej klasyfikacji towaru.

    Więcej informacji na temat WIT znajdziesz na stronie Krajowej Informacji Skarbowej lub serwisie informacyjnym dla przedsiębiorców

    Karnet ATA to międzynarodowy dokument, dzięki któremu usprawnisz odprawę czasową towarów.  Karnet ATA obowiązuje obecnie w 78 krajach i umożliwia bezcłowy przewóz towarów wysyłanych w określonym celu. Są to m.in:

    1. Wzory towarów lub próbki handlowe wywożone w celu: demonstracji wzorów przez zawarciem kontraktu, akwizycji lub rozpoznania rynku
    2. Towary wykorzystywane na: wystawach, targach, kongresach, pokazach z dziedziny sztuki, handlu, przemysłu, rzemiosła, rolnictwa, imprezach charytatywnych
    3. Towary będące wyposażeniem zawodowym: sprzęt filmowy i telewizyjny, rekwizyty teatralne, instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy, aparatura badawcza, narzędzia

    EORI to unijny system identyfikacji i rejestracji podmiotów gospodarczych prowadzących wymianę międzynarodową. System zawiera regulacje celne dla towarów wysyłanych poza obszar Wspólnoty i importowanych do Unii Europejskiej.

    Rozporządzenie ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych oraz przepisy ustawy VAT dają możliwość wnioskowania w trakcie realizacji zgłoszenia celnego o zastosowanie zwolnień z należności przywozowych.  Aby z takich zwolnień skorzystać, towary muszą być przywożone w określonym celu oraz należy spełnić szereg warunków.

    Poniżej znajdziesz kilka najczęściej spotykanych sytuacji wraz z opisem wymagań.

     

    Próbki/wzory towarów przywożone przez podmioty gospodarcze w celu zbierania zamówień.

    Zwolnienie z należności przywozowych dotyczy towarów o niewielkiej wartości, które mają służyć jedynie w celu uzyskania zamówień na produkty, których rodzaj reprezentują.

    Ilość, rodzaj oraz sposób pakowania ma uniemożliwiać wykorzystanie próbek i wzorów do innego celu niż uzyskanie zamówień. Ponadto organy celne mogą uzależnić zastosowanie zwolnienia od pozbawienia ich na stałe wartości użytkowej.

    Oprócz wymagań związanych z ilością, postacią produktu lub jego oznaczeniem (o czym pisaliśmy powyżej) elementem, po którym specjalista agencji celnej DHL Express rozpozna, że ma do czynienia z tego typu importem jest jasno określony cel umieszczony na fakturze.

    Poniżej znajdziesz przykłady, które określają przeznaczenie produktów (jest to katalog otwarty). Kluczowe jest, aby zapis jasno wskazywał cel przywozu towarów.

    Próbki towarów do dalszych zamówień

    Samples for new orders

    Product samples for future orders

    Merchandise samples for future orders

    Sample of goods for continued orders

    Trial products for future purchases

    etc.

    POBIERZ Przykład faktury

    Podstawa prawna zastosowania zwolnienia:

    art. 86 Rozp. Rady WE 1186/2009; art.67 ustawy o VAT

     

    Towary przywożone w celu poddania ich testom lub badaniom

    Zwolnienie z należności przywozowych może być stosowane również dla towarów przeznaczonych do badań, analiz lub prób, których celem jest określenie składu, jakości lub innych parametrów technicznych. Badania takie powinny być prowadzone w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym. Zwolnienia nie stosuje się do towarów stanowiących promocję handlową.

    Towar musi być przywożony jedynie w ilościach niezbędnych do wykonania badań i przeznaczony wyłącznie do tego celu.

    Co ważne, zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że towary zostaną w całości zużyte lub zniszczone w trakcie wykonywania badań/testów.

    Oprócz wymagań związanych z ilością, postacią produktu i oczekiwanym efektem badania (o czym pisaliśmy powyżej) elementem, po którym specjalista agencji celnej DHL Express rozpozna, że ma do czynienia z tego typu importem jest jasno określony cel umieszczony na fakturze.

    Poniżej znajdziesz przykłady, które określają przeznaczenie produktów (jest to katalog otwarty). Kluczowe jest, aby zapis jasno wskazywał cel przywozu towarów.

    Próbki do testów analitycznych, badania ich składu i zawartości

    Testing samples for laboratory testing

    Samples for analysis

    Goods for content examination

    Samples for laboratory analysis

    POBIERZ Przykład faktury

    Podstawa prawna zastosowania zwolnienia:

    art. 95 z zastrzeżeniem art. 96 – 101 Rozp. Rady WE 1186/2009; art.71 ustawy o VAT

     

    Druki, materiały reklamowe

    Zwolnieniu z należności przywozowych podlegają artykuły spełniające wyłącznie funkcje reklamowe i nieposiadające wartości handlowej. Towary takie przesyłane są nieodpłatnie przez dostawcę swoim klientom.

    Oprócz wymagań, o których pisaliśmy powyżej elementem, po którym specjalista agencji celnej DHL Express rozpozna, że ma do czynienia z tego typu importem jest jasno określony cel umieszczony na fakturze.

    Poniżej znajdziesz przykłady, które określają przeznaczenie produktów (jest to katalog otwarty). Kluczowe jest, aby zapis jasno wskazywał cel przywozu towarów.

    Druki reklamowe dotyczące oferty

    Marketing brochures

    Advertising leaflets

    Promotional flyers

    POBIERZ Przykład faktury

    Podstawa prawna zastosowania zwolnienia:

    art. 89 Rozp. Rady WE 1186/2009; art. 69 ustawy o VAT

     

    Wzory produktów przeznaczone do rozdania na targach lub podobnych imprezach

    Zwolnienie z należności przywozowych może zostać zastosowane również w związku z przywozem towarów na wystawy, targi i podobne imprezy o charakterze handlowym, przemysłowym lub rzemieślniczym, a także takich, które organizowane są w celach charytatywnych, naukowych lub podobnych.

    Zwolnienie stosuje się m.in. do wzorów i próbek artykułów przywożonych bezpłatnie w celu reklamy, w ilościach odpowiadających charakterowi imprezy.

    Towary takie mają niewielką wartość jednostkową, a rodzaj opakowania wyklucza ich zastosowanie w obrocie handlowym.

    Produkty takie przeznaczone są wyłącznie do bezpłatnego rozdania lub konsumpcji wśród uczestników wystawy.

    Zwolnienia nie stosuje się do wyrobów alkoholowych, tytoniowych ani paliw.

    Oprócz wymagań związanych z ilością lub postacią importowanych produktów (o czym pisaliśmy powyżej) elementem, po którym specjalista agencji celnej DHL Express rozpozna, że ma do czynienia z tego typu importem jest jasno określony cel umieszczony na fakturze.

    Poniżej znajdziesz przykłady, które określają przeznaczenie produktów (jest to katalog otwarty). Kluczowe jest, aby zapis jasno wskazywał cel przywozu towarów.

    Wzory, próbki do rozdania na targach

    Samples for fairs or exhibitions

    Samples for distribution at trade shows

    Promotional samples for expos

    Sample products for trade fairs

    Free samples for trade events

    POBIERZ Przykład faktury

    Podstawa prawna zastosowania zwolnienia:

    art. 90 Rozp. Rady WE 1186/2009; art.70 ustawy o VAT

     

    Dokumenty firmowe lub urzędowe

    Ta kategoria dotyczy zwolnienia z należności dostaw o charakterze niekomercyjnym.

    Katalog produktów jest szeroki i obejmuje m.in. różnego rodzaju dokumenty takie jak: karty do głosowania wykorzystywane w placówkach konsularnych w Polsce, listy wyborcze, dokumenty stanowiące dowód przed sądami lub innymi organami władzy publicznej, formularze i inne dokumenty wykorzystywane podczas międzynarodowych spotkań lub konferencji, plany, rysunki techniczne lub podobne dokumenty przywożone w celu realizacji zamówień, lub w związku z uczestnictwem w konkursach,  dokumenty egzaminacyjne, dokumenty handlowe lub urzędowe, urzędowe druki dokumentów wydawanych przez władze państw trzecich oraz inne.

    Zwolnienia z należności celno-podatkowych nie stosuje się np. dla dostaw materiałów drukowanych na zamówienie np. kalendarze firmowe wykonane przez drukarnię w kraju trzecim.

    Oprócz wymagań związanych z asortymentem importowanych towarów (o czym pisaliśmy powyżej) elementem, po którym specjalista agencji celnej DHL Express rozpozna, że ma do czynienia z tego typu importem jest jasno określony cel umieszczony na fakturze.

    Poniżej znajdziesz przykłady, które określają przeznaczenie produktów (jest to katalog otwarty). Kluczowe jest, aby zapis jasno wskazywał cel przywozu towarów.

    Dokumenty urzędowe, firmowe, np druki, formularze

    Company documents

    Corporate documents

    Business records

    Company files

    Business documentation 

    POBIERZ Przykład faktury

    Podstawa prawna zastosowania zwolnienia:

    art. 104 Rozp. Rady WE 1186/2009; art. 74 ustawy o VAT

     

    Poniżej przedstawiamy jeszcze dwie dodatkowe kategorie produktów. To zwolnienie zarezerwowane jest dla instytucji wyspecjalizowanych. W przypadku importu takiego rodzaju próbek prosimy o kontakt z naszą infolinią pod numerem 42 63 45 100 lub bezpośrednio z Agencją Celną.

     

    Próbki przywożone przez instytucje badawcze, naukowe w celu przeprowadzenia badań.

    Cel szczególny dotyczy substancji biologicznych lub chemicznych niewytwarzanych w kraju, przywożonych w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe; do wykorzystania jedynie przez uprawnione podmioty.

    Podstawa art. 53 Rozp. Rady WE 1186/2009; art.57 ustawy o VAT

     

    Próbki laboratoryjne

    Dotyczy przywozu o charakterze niehandlowym określonej kategorii produktów takich jak: substancje lecznicze pochodzenia ludzkiego, odczynników służących do określania grupy krwi lub typów tkanek

    Zwolnienie możliwe jest do wykorzystania przez instytucje/ laboratoria prowadzące działalność medyczną lub naukową niemającą charakteru handlowego.

    Podstawa art. 54 Rozp. Rady WE 1186/2009; art. 58 ustawy o VAT

     

    Uwaga o charakterze uzupełniającym:

    Fakt kwalifikacji przesyłki do kategorii umożliwiającej zwolnienie z należności celno-podatkowych nie zwalnia importera z obowiązku spełnienia ograniczeń powiązanych z tzw. środkami pozataryfowymi.

    Niektóre towary, bez względu na ilość są objęte dodatkowymi kontrolami granicznymi lub powinny posiadać pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.

    Takimi towarami są np.: wyroby akcyzowe (np.: napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, oleje smarowe, paliwa), produkty spożywcze odzwierzęce (np.: mięso, nabiał), żywe rośliny, pasze i dodatki paszowe dla zwierząt, leki, środki ochrony roślin, nawozy.

    Dodatkowo, bez względu na ilość, stosowane są ograniczenia przywozu towarów z krajów objętych sankcjami np.: Rosja, Białoruś, Iran, Korea Północna.

    W ww. przypadkach (i podobnych) specjalista Agencji Celnej może się z Tobą kontaktować z prośbą o uzupełnienie niezbędnych informacji/ dokumentów warunkujących dokonanie odprawy celnej.

    W przypadku braku kwalifikacji do całkowitego zwolnienia towar do równowartości 150 EUR jest zwolniony z cła (z mocy prawa) i pozostaje do opłaty tylko podatek VAT.

    Upoważnienie to rodzaj pełnomocnictwa, które umożliwia nam reprezentowanie Twojej firmy lub osoby przed organami administracji celno-skarbowej.
    Daje Ci możliwość korzystania z kompleksowej obsługi celnej we wszystkich Agencjach Celnych DHL EXPRESS w Polsce.
    Zakres czynności został wskazany w druku upoważnienia i dotyczy spraw związanych z zagranicznym obrotem towarowym.

    Ważne dla Ciebie, abyś zapoznał się z pierwszą stroną formularza. Umieszczone są tam wszystkie potrzebne informacje oraz instrukcja jak przesłać do nas ten druk.

    Rodzaj przedstawicielstwa uzależniony jest od stosowanej procedury oraz ograniczeń wynikających z przepisów prawa celnego.

    Jakie są rodzaje i kiedy stosujemy?

    • upoważnienie pośrednie –> wykorzystujemy do odpraw celnych w procedurze uproszczonej. Taka procedura pozwala na skrócenie czasu odprawy do 30 minut. Dotyczy towarów niepodlegających reglamentacji.
    • upoważnienie bezpośrednie –> wykorzystujemy m.in. w przypadku procedur specjalnych oraz odprawy celnej towarów podlegających ograniczeniom (np. towary akcyzowe, podwójnego zastosowania). Każde upoważnienie należy podpisać zgodnie z reprezentacją firmy. Bądź ECO – rekomendujemy wykorzystanie dostępnych metod podpisu elektronicznego.Instrukcję dotyczącą składania podpisu, np. przy użyciu Profilu Zaufanego e-PUAP, znajdziesz tutaj.

    Druki upoważnień pobierz tutaj:

    Firmy i instytucje

    POBIERZUpoważnienie dla firmy

    Osoby fizyczne

    POBIERZUpoważnienie dla osoby fizycznej

    Wzory i instrukcję jak wypełnić upoważnienie znajdziesz tutaj:

    POBIERZWzór → upoważnienie dla firmy POBIERZWzór → upoważnienie dla osoby fizycznej

    Jeśli zmienił się adres siedziby Twojej firmy lub osoby kontaktowe, które wcześniej były podane w upoważnieniu, prześlij nam aktualizację danych.

    Jeśli REGON/NIP/EORI pozostały bez zmian, nowe upoważnienie nie będzie nam potrzebne.

    Ten formularz możesz także wykorzystać jeśli nie pamiętasz, jakie adresy były wcześniej podawane i chcesz przekazać nam aktualne.

    Pobierz, wypełnij i wyślij go nam na adres: administracja_centralna@dhl.com.

    W temacie wiadomości podaj: „FORMULARZ AKTUALIZACJI DANYCH”

    POBIERZFORMULARZ AKTUALIZACJI DANYCH POBIERZWZÓR WYPEŁNIENIA

    DHL Express, zgodnie z informacją zawartą w cenniku, może wymagać przedpłaty należności celno-podatkowych. Opłacenie takiej przedpłaty jest warunkiem przekazania przesyłki do odprawy celnej.

    W przypadku braku wymaganej wpłaty realizacja odprawy celnej nie jest możliwa, a co za tym idzie może prowadzić do odesłania przesyłki do nadawcy.

    Przedpłata może zostać uiszczona wyłącznie w formie przelewu na numer konta wskazany w przesłanej przez DHL wiadomości email lub wg załączonej tam faktury. Wpłaty należy dokonać niezwłocznie – optymalnie jeszcze tego samego dnia, w którym zostało przesłane zawiadomienie. Zwłoka w płatności może oznaczać rozpoczęcie procedury naliczania kosztów magazynowania.

    Szczegółowe informacje w sprawie kosztów magazynowania, jak również innych opłat oraz naszych usług, mogą Państwo sprawdzić na stronie internetowej https://dhlexpress.pl/nasze-uslugi/uslugi-celne/

    Poniżej znajdują się możliwe powody, dla których DHL Express prosi o dokonanie przedpłaty:

    Odbiorcą przesyłki jest osoba prywatna:

    • wysokość należności odprawy celnej dla osoby prywatnej przekroczyła kwotę 500 PLN lub 1 000 PLN (próg wartości zależny od konkretnego przypadku i wewnętrznej oceny ryzyka) lub
    • klient jest cudzoziemcem i nie posiada polskiego numeru PESEL.

    Odbiorcą przesyłki jest firma/podmiot gospodarczy:

    • wysokość należności celno-podatkowych dla przesyłki przekroczyła kwotę 11 000 PLN – dla firmy bez umowy kredytowej lub
    • wysokość należności celno-podatkowych dla przesyłki przekroczyła kwotę 40 000 PLN – dla firmy z umową kredytową lub
    • firma została zakwalifikowana do obowiązkowej przedpłaty z uwagi na historię kredytową / wewnętrzną ocenę ryzyka (np. wcześniejsze zaległości/opóźnienia w płatnościach faktur wystawionych przez DHL Express).

    Poznaj podstawowe informacje o cłach i podatkach, aby dowiedzieć, się, kto płaci i dlaczego.

    Towary zakupione w Internecie do użytku osobistego

    • Cła i podatki zazwyczaj nie są wliczane w cenę towarów zakupionych online i mogą nie być uwzględnione w podsumowaniu na fakturze, którą opłaciłeś sprzedającemu.
    • Kiedy kupujesz towary w Internecie, część z nich może pochodzić z krajów trzecich (spoza Unii Europejskiej). Rozwój portali pokroju AliExpress, Alibaba, Rockauto, Amazon oraz wiele innych znacznie zwiększa ilość przesyłek wprowadzanych na teren Unii Europejskiej z krajów trzecich.
    • Jeśli towary są wysyłane z krajów trzecich (spoza Unii Europejskiej) zobowiązany jesteś do zapłacenia wszelkich opłat celnych i podatkowych związanych z importem tych towarów, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wyjątek stanowią przesyłki nadane na warunkach DDP/DTP czyli jeżeli nadawca (eksporter) odpłaca cła / podatki za odbiorcę (importera).
    • Aby zapewnić wysokie tempo dostawy przesyłki firma DHL opłaca w Twoim imieniu wyliczone należności do Urzędu Skarbowego, dzięki czemu przesyłka może być dostarczona jeszcze tego samego dnia, którego przylatuje do Polski.
    • Należności pokryte przez DHL zwracasz kiedy przesyłka jest już odprawiona. Istnieje opcja opłacenia należności poprzez przelew lub bezpośrednio kurierowi przy odbiorze przesyłki
    • Należności celno-skarbowe zależą od kilku kluczowych czynników.  Między innymi jest to: wartość towaru, rodzaj towaru (od rodzaju towaru zależy stawka cła; inna stawka obowiązuje dla telefonu komórkowego, a inna dla spodni dresowych), koszt za transport, ubezpieczenie przesyłki i pochodzenia towarów. Od wartości na przedstawionej fakturze doliczany jest także podatek VAT obowiązujący w naszym kraju.

    Zamawiając towar w sprzedaży internetowej upewnij się skąd zostanie wysłany, czy z Polski, z innego kraju Unii Europejskiej, czy z krajów trzecich (spoza Unii Europejskiej). Ma to wpływ na dodatkowe opłaty, które będziesz musiał ponieść w związku z importem towaru. Pracownicy DHL kontaktując się mailowo, bądź telefonicznie postarają się przeprowadzić Cię przez proces odprawy. Pamiętaj jednak, że jako importer masz obowiązek udzielić wszystkich wymaganych oraz rzetelnych informacji, a także przekazać niezbędne dokumenty do odprawy celnej.

    Import One Stop Shop

    Import One Stop Shop, czyli tzw. procedura IOSS to sprzedaż na odległość towarów importowanych z państw trzecich lub terytoriów trzecich w przesyłce o wartości nieprzekraczającej 150 euro. IOSS jest to indywidualny numer sprzedawcy z kraju spoza UE, który pozwala na pobranie kwoty wartości podatku VAT w momencie zakupu towaru.

    Prezenty zakupione przez Internet

    Prezent zwykle definiuje się, jako towar, przesyłany bezpośrednio od jednej osoby fizycznej do drugiej osoby fizycznej. Towary takie nie podlegają, należnościom celno-podatkowym, jeśli ich wartość nie przekracza określonego progu (45 EUR) oraz spełniają inne wymogi wynikające z przepisów celno-podatkowych. Bardzo istotnym jest to, że prezenty przede wszystkich muszą mieć charakter okazjonalny, co oznacza, że jeżeli częstotliwość otrzymywania prezentów jest zbyt wysoka to wówczas przesyłka zostanie potraktowana jako taka, która podlega odprawie celnej oraz naliczeniu należności celno-podatkowych.

    Odbiorca docelowy zostanie wówczas uznany za importera przesyłki i będzie musiał opłacić należności celno-skarbowe.

    Należności przy odprawie przesyłki

    Opłaty w imporcie to najczęściej suma cła oraz podatku VAT. Podstawą do obliczenia tych należności jest Wartość celna.

    Wartość celna to suma wartości towaru i kosztów jego dostarczenia (transport, pakowanie, ubezpieczenie).

    Reguły INCOTERMS 2020® określają zakresy odpowiedzialności w transakcjach handlowych pomiędzy stronami. Poniżej poznasz podstawowe informacje o regułach.

    Wykorzystując reguły INCOTERMS 2020® najlepiej wskazać taki zamiar w umowie, warunkach dostawy, fakturze najlepiej używając kodu reguły i miasta docelowego np: DDP Katowice, EXW Berlin, DAP Warszawa

    Reguły obowiązujące dla różnych rodzajów transportu:

     

    To konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem, zwana także Konwencją Waszyngtońską (ang. Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora). To porozumienie między rządami, którego celem jest zapewnienie, aby międzynarodowy handel okazami dzikich zwierząt i roślin nie zagrażał ich przetrwaniu.

    Jaki jest cel?

    Celem jest ochrona dziko występujących populacji zwierząt i roślin gatunków zagrożonych wyginięciem poprzez kontrolę i ograniczanie międzynarodowego handlu nimi, ich rozpoznawalnymi częściami i produktami pochodnymi, a także zapewnienie międzynarodowej współpracy na rzecz ograniczania nielegalnego handlu okazami gatunków zagrożonych wyginięciem i podnoszenie świadomości na temat presji człowieka na dziko żyjące gatunki roślin i zwierząt.

    Konwencja stanowi ramy, których powinna przestrzegać każda ze Stron, która musi przyjąć własne ustawodawstwo krajowe, aby zapewnić wdrożenie CITES na poziomie krajowym. Konwencja nie zabrania obrotu a jedynie określa warunki jakie musza być spełnione, aby handel dzikimi gatunkami roślin i zwierząt nie stanowił zagrożenia dla występowania tych gatunków.

    IATA – są to uśrednione koszty transportu lotniczego przesyłki o danej wadze z danego kraju ustanowione pomiędzy Członkami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych.

    W przypadku gdy na fakturze/ zamówieniu nie będzie kosztów transportu lub będą one określone jako FREE bądź 0 do wyliczenia należności celno-podatkowych brane są pod uwagę koszty statystyczne IATA transportu.

    Wynika to z Art. 71 Unijnego Kodeksu celnego, wskazuje, co należy rozumieć za wartość celną importowanego towaru jak również co wchodzi do wartości celnej takiego towaru. A więc jakie koszty związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia są wliczane do wartości zakupionego towaru.

    Informacja o pochodzeniu towarów, odpowiednio udokumentowana jest podstawą do stosowania preferencyjnych lub niepreferencyjnych stawek celnych.

    Dopuszczenie do obrotu

    Procedura dopuszczenia do obrotu ma zastosowanie w przypadku przywozu towarów nieunijnych na obszar celny Unii Europejskiej. Objęcie tą procedurą nadaje towarowi nieunijnemu status celny towaru unijnego. Procedura ta wymaga spełnienia wielu formalności wymaganych przy przywozie towarów, jak również uiszczenia opłat prawnie należnych, w szczególności należności celnych przywozowych.

    Objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu następuje na podstawie zgłoszenia celnego

    Poniżej znajduje się lista najczęściej wymaganych dokumentów, niezbędnych do przeprowadzania odprawy celnej:

    • Faktura importowa
    • List przewozowy
    • Upoważnienie do reprezentowania przed UC
    • Tłumaczenie zawartości przesyłki
    • W zależności od rodzaju importowanego towaru wymagane mogą być dodatkowe dokumenty np. CE, karta charakterystyki

    Cesja (powiadomienie brokera)

    Cesja – inaczej powiadomienie brokera – to nic innego jak możliwość podjęcia decyzji, która Agencja Celna odprawi Twoją przesyłkę. W tym celu potrzebujemy takiej informacji poprzez dokument ( wstawić hiperłącze). Po otrzymaniu dyspozycji DHL Express wyśle drogą mailową dokumenty potrzebne do dokonania odprawy przez wybraną Agencję Celną.

    Przesyłka będzie znajdować się na naszym magazynie do czasu otrzymania potwierdzenia dokonania odprawy (ZC299). Po otrzymaniu takiego potwierdzenia dostarczymy ją do Ciebie.

    Uwaga! Jeśli broker będzie potrzebował więcej czasu na odprawę przesyłki, opłata magazynowania leży po Państwa stronie zgodnie z naszym cennikiem (wstawić hiperłącze do cennika)

    Tranzyt

    Procedura tranzytu polega na tym, iż towar zostanie finalnie przetransportowany i odprawiony w innej Agencji Celnej, niż DHL Express.

    Jeśli posiadasz Agencję Celną, która posiada od Ciebie upoważnienie do reprezentowania przed UC i posiada miejsce uznane, potrzebne do odbioru przesyłki możemy ją skierować w procedurze tranzytu do Twojej Agencji celnej. By wykonać DHL Express musi przygotować zgłoszenie tranzytowe i objąć towar zabezpieczeniem. Usługę tranzytu świadczymy wyłącznie dla przesyłek kierowanych do firm.

    Odprawa czasowa

    Procedura odprawy czasowej pozwala przywieźć towary na określony czas na obszar celny Unii Europejskiej, stosując zawieszenie należności celno-podatkowych całkowicie lub częściowo*

    *Należności celno-podatkowe są wpłacane jako depozyt na konto UC i są zamrożone na czas użytkowania towaru w PL. Po dokonaniu odsyłki są one zwracane na wniosek importera.

    Czas na jaki może zostać otwarta procedura to 6, 12 i 24 miesiące.

    Odprawa czasowa jest możliwa dla podmiotów, które

    • mają siedzibę poza UE i chcieliby na jakiś czas przywieźć na obszar celny Unii swoje towary, np. zaprezentować je na targach,
    • mają siedzibę w UE i chcą użytkować czasowo towar nieunijny

    Odprawa czasowa może być stosowana wyłącznie, gdy:

    • nie jest planowane poddanie towarów żadnym zmianom (poza wymaganymi – np. konserwacją),
    • możliwe jest zapewnienie identyfikacji towarów,
    • towar należy do osoby, która ma siedzibę poza obszarem celnym Unii,
    • spełnione są określone w przepisach prawa celnego wymagania dotyczące całkowitego lub częściowego zwolnienia z należności celnych

    Wymagane – dodatkowe – dokumenty:

    • Upoważnienie bezpośrednie do reprezentowania przed UC
    • Numery seryjne towaru, które pozwolą na identyfikację towarów

    Powrót z naprawy (płatnej/bezpłatnej), tj. powrót z uszlachetnienia biernego.

    Uszlachetnianie bierne ma miejsce, gdy ulepszamy/naprawiamy towar poza granicami UE. Aby skorzystać z procedury uszlachetniania biernego, przy wysyłce towaru do naprawy lub ulepszenia należy wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na zastosowanie tej procedury.

    Następnie gdy towar wraca z naprawy, podlega odprawie importowej. W zależności od typu naprawy (płatna lub bezpłatna) możesz zostać zwolniony w całości lub częściowo z należności celno-podatkowych.

    Uwaga! Faktura musi zawierać dane identyfikacyjne towaru np. numery seryjne.

    Wymagane – dodatkowe – dokumenty:

    • Pierwotne dokumenty eksportowe ( faktura eksportowa umożliwiająca identyfikację towaru, Komunikat  IE599, list przewozowy)
    • Upoważnienie bezpośrednie do reprezentowania przed UC

    Uszlachetnienie czynne

    Uszlachetnianie czynne ma zastosowanie, gdy importujemy towar spoza UE po to by go ulepszyć/ naprawić (np. w ramach naprawy gwarancyjnej) a następnie odesłać.

    Importowe należności  celno-podatkowe będą być zabezpieczone przez importera poprzez przelanie jako depozyt na konto UC oraz zwrócone (na wniosek wpłacającego) w momencie zakończenia procedury (czyli odsyłki poza obszar UE).

    Wymagane dokumenty w odprawie importowej

    • Faktura proforma na importowany towar – umożliwiająca identyfikację przedmiotu importu
    • Informacja czy towar będzie naprawiany płatnie czy bezpłatnie
    • Oświadczenie, gdzie będzie się odbywać i jak długo np. naprawa
    • Upoważnienie bezpośrednie do reprezentowania przed UC

    Towary powracające

    Towarem powracającym możemy określić towar, który został wysłany poza UE i wraca do nas w stanie niezmienionym (np. po targach czy testach).

    Przepisy prawa umożliwiają zastosowanie zwolnienia z należności celno-podatkowych podczas odprawy importowej towaru powracającego.

    (…) Zwolnienie z należności celnych przywozowych towarów powracających w stanie niezmienionym jeśli upłynęło nie więcej niż 3 lata od pierwotnego wywozu towaru.  (art. 203 Unijnego Kodeksu Celnego) (…)

    Wymagane dokumenty

    • Pierwotne dokumenty eksportowe (faktura, list przewozowy, dokument potwierdzający wywóz IE599)
    • Faktura importowa (odbicie lustrzane faktury eksportowej, list przewozowy)
    • Oświadczenie o towarze powracającym (hiperłącze do oświadczenia)

    23 czerwca 2023 r. Unia Europejska (UE) przyjęła 11. pakiet sankcji przeciwko Rosji, który obejmuje nowy zakaz dotyczący importu niektórych wyrobów z żelaza i stali przetwarzanych w państwach trzecich, zawierających wyroby z żelaza i stali pochodzące z Rosji. Nowy zakaz ustanowiony został w Rozporządzeniu Rady 833/2014, art. 3 lit. g).

    Importerzy z UE są obecnie zobowiązani do przedstawienia dowodów dotyczących kraju pochodzenia materiałów do produkcji żelaza i stali wykorzystanych do przetworzenia produktu w państwie trzecim, w przypadku gdy produkt objęty jest zakresem stosowania rozporządzenia. Wykaz wyrobów z żelaza i stali podlegających temu nowemu wymogowi wymieniony jest w załączniku XVII do rozporządzenia.
    W przypadku uzasadnionych wątpliwości organy celne mogą zażądać od importerów dodatkowych dowodów.

    Dowody zgodności z przepisami

    Rozporządzenie nie wprowadza zamkniętego katalogu dokumentów, potwierdzających pochodzenie materiałów użytych do ich produkcji. Zalecane przez Komisję dokumenty potwierdzające ten fakt to: np. „Certyfikat składu chemicznego i właściwości mechanicznych” (MTC) jak również oświadczenie lub deklaracja eksportera lub producenta potwierdzająca, że przywożony produkt nie zawiera rosyjskiej stali ani żelaza. W przypadku uzasadnionych wątpliwości organy celne mogą zażądać dodatkowych dowodów.
    Importer odpowiedzialny jest za informacje złożone organom celnym Państwa Członkowskiego, a tym samym ma obowiązek posiadania dowodów podczas importu.

    Aby uniknąć opóźnień w procedowaniu odpraw, importerzy (odbiorcy z UE):

    • Zapewniają pełne zrozumienie i przestrzeganie sankcji UE wobec Rosji.
    • Uzyskują niezbędne dokumenty i informacje wymagane jako dowód dla potrzeb importu.
    • Przekazują DHL podpisane Oświadczenie lub inny dokument potwierdzający ten fakt.

    Aby uzyskać dodatkowe informacje warto zapoznać się z poniższymi stronami internetowymi służb celnych Unii Europejskiej:
    • Rozporządzenie Rady 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (EUR-Lex – 02014R0833-20231001 – EN – EUR-Lex (europa.eu))
    • Skonsolidowane FAQ Komisji dotyczące wdrażania rozporządzenia Rady nr 844/2014 i rozporządzenia Rady nr 269/2014 (Często zadawane pytania – sankcje wobec Rosji (Europa.eu))

    Z dniem 1 października 2023 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

    Czego dotyczy i jakie nakłada obowiązki?

    CBAM, czyli Carbon Border Adjustment Mechanism to program, którego zadaniem jest skuteczne wspieranie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Rozporządzenie CBAM wprowadziło dodatkowe wymogi dotyczące importu określonych towarów z krajów i terytoriów spoza Unii Europejskiej.

    Jakich towarów dotyczy program CBAM?

    CBAM dotyczy importu towarów, których produkcja uznana została za wysokoemisyjną, takich jak: cement, energia elektryczna, nawozy, żeliwo i stal, aluminium oraz chemikalia. Zakres ten z czasem zostanie poszerzony.

    Szczegółową listę towarów objętych CBAM, znajdziesz w załączniku I do Rozporządzenia 2023/956.

    Program CBAM nie ma zastosowania:
    – dla przywozu towarów o łącznej wartości rzeczywistej nieprzekraczającej 150 EUR,
    – dla importu towarów z krajów i terytoriów wymienionych w załączniku III do rozporządzenia 2023/956, takich jak: Norwegia, Islandia, Lichtenstein, Szwajcaria, Ceuta, Melilla, Büsingen am Hochrhein, Helgoland oraz Livigno.

    Kogo dotyczy program CBAM?

    Rozporządzenie obejmuje wszystkich importerów, którzy wykorzystują wspomniane produkty zarówno w procesie produkcji jak i w handlu.

    Jakie obowiązki nakłada program CBAM?

    Podstawowym wymogiem nałożonym na importerów jest obowiązek sprawozdawczy.
    W praktyce oznacza to konieczność składania raportów kwartalnych dotyczących emisji CO2 dla zaimportowanego towaru.

    Wszystkie niezbędne informacje, z którymi powinieneś się zapoznać znajdziesz na stronach Komisji Europejskiej oraz KOBiZE

    W jaki sposób rozpoznasz, czy przesyłka dostarczona przez DHL Express podlega obowiązkowi sprawozdawczemu?

    Agencja Celna DHL Express dokonując odprawy na rzecz importera, w zgłoszeniu celnym, określa kod taryfy celnej. We wspomnianym wyżej rozporządzeniu znajdują się informacje, które towary podlegają obowiązkom sprawozdawczym. Po zakończeniu odprawy celnej importer otrzymuje komunikat, w którym zawarta będzie informacja czy realizowana odprawa/ towar podlega obowiązkowi sprawozdawczemu.
    Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

    Na kim spoczywa obowiązek sprawozdawczy?

    Obowiązek sprawozdawczy spoczywa na importerze towaru wskazanym w zgłoszeniu celnym. DHL Express uprzejmie informuje, iż nie świadczy usług w tym zakresie.