Cło, podatki, chaos

Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą uniknąć zawikłania się w gąszczu międzynarodowych przepisów celnych? 

Warszawa, 2 czerwca 2020 r.

  • Dla prawie połowy biznesów na całym świecie jednym z głównych wyzwań w e-handlu transgranicznym są opłaty celne[1].
  • Z kolei dla 42 proc. przedsiębiorców globalnie zajmujących się obsługą łańcuchów dostaw w międzynarodowym e-handlu najczęstszym wyzwaniem jest pomoc klientom w poruszaniu się w gąszczu przepisów celnych[2].
  • Na jakie aspekty powinni zwracać uwagę przedsiębiorcy, którzy chcieliby zacząć eksportować towary za granicę?

 

W 2020 roku – z uwagi na zakłócenia związane z koronawirusem[3] – wartość światowego handlu ma spaść nawet o 32 proc.

W trudnych czasach otwarcie się na wiele rynków może poskutkować pożądanymi i potrzebnymi wpływami do budżetu. Myślę, że warto, aby przedsiębiorcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, zastanowili się nad rozpoczęciem skalowania swojego biznesu i wysyłki swoich produktów za granicę – radzi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express. – Różne kraje są na różnym etapie obostrzeń związanych z koronawirusem. To oznacza, że gdy poszczególne dziedziny gospodarek krajów ościennych powoli się odmrażają, biznesy w Polsce – nawet te działające w jeszcze zamkniętych obszarach rynku – mogą skorzystać z okazji, aby sprzedać swoje produkty.

W sprzedaży transgranicznej kluczową rolę odgrywać będzie sprawna dostawa. W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki na całym świecie wzrosło o 183 procent[4]. Jednak każda paczka przekraczająca granicę musi przejść określone procedury celne i podatkowe.

W takich okolicznościach firmy sprowadzające towary do Polski lub wysyłające swoje produkty globalnie powinny szczególnie zwrócić uwagę na zachowanie sprawności takich procedur. Dla wielu przedsiębiorców może to być kłopotliwe, biorąc pod uwagę, że dla prawie połowy biznesów na całym świecie opłaty celne stanowią wyzwanie w e-handlu transgranicznym. Jakie są obowiązki biznesów, którzy aspirują do międzynarodowej ekspansji? Można je sprowadzić do trzech zasad.

Po pierwsze: Sprawdzić przepisy dotyczące wysyłki towarów

Wszystkie towary przekraczające granicę podlegają różnym obowiązkom prawnym i podatkowym. W ramach unijnego rynku przepisy są dość proste, jednak poza wspólnotą europejską może być trudniej. Ile rynków, tyle zasad i obowiązków związanych z przewożonymi towarami.

Po drugie: Przygotować odpowiednią dokumentację celną

Co należy zgłosić? Jak należy to zgłosić? W których systemach należy to wpisać? Faktury handlowe, proformy, kody rejestracyjne czy kody Systemu Zharmonizowanego – przedsiębiorcy eksportujący na cały świat powinni być zaznajomieni ze wszystkimi narzędziami wykorzystywanymi do kontrolowania transgranicznego przepływu towarów.

Po trzecie: Uiścić cła i podatki

Po ustaleniu klasyfikacji towaru i obliczeniu należności, kolejną kwestią pozostaje uiszczenie opłat celnych oraz potencjalnych podatków. To z reguły leży po stronie odbiorcy produktu, ale w przypadku, gdy jest nim klient detaliczny, taki układ powoduje dodatkowy obowiązek dla niego. Tymczasem kupowanie od przedsiębiorców powinno być tak łatwe, jak to możliwe.

Biznesy muszą nie tylko pamiętać o wielu formalnościach, ale czasami są również zmuszone do scedowania obowiązków na swoich klientów – wskazuje Edwin Osiecki. – Rozwiązaniem może być np. skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która nie tylko zadba o sprawność doręczenia, ale także zajmie się procedurami, odciążając w tym przedsiębiorców. Przykładowo, DHL Express ma do dyspozycji własne agencje celne, które posiadając szeroką wiedzę i doświadczenie z dziedziny odpraw na całym świecie, umożliwiają efektywne i sprawne procesowanie przesyłek.

[1] Statista, Top challenges with cross-border e-commerce in the supply chain, marzec 2020

[2] Statista, Top challenges helping customers with e-commerce in the supply chain industry, marzec 2020

[3] Światowa Organizacja Handlu, Trade set to plunge as COVID-19 pandemic upends global economy, kwiecień 2020

[4] Kount, Kount unveils eCommerce and Fraud Trend Tracker for Spring 2020, kwiecień 2020