Więcej o procesie celnym

Dowiedz się więcej o procesie odprawy celnej, wymogach czy specjalnych procedurach

Planujesz wysyłkę towaru?
Przygotuj zlecenie odprawy i przekaż je nam wraz z dokumentami eksportowymi.
Jest ono niezbędne, aby prawidłowo przygotować zgłoszenie celne. Jeśli jednak ciągle nadajesz przesyłki w ten sam sposób, skorzystaj ze stałego zlecenia odprawy eksportowej.

1. Wysyłasz jednorazowo? Wypełnij ten dokument:
Indywidualne zlecenie odprawy eksportowej POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ

Przykłady wypełnionych zleceń:

Odprawa kurierska POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
Odprawa Indywidualna (sprzedaż towarów) POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
Odprawa indywidualna (wywóz w celu naprawy towaru) POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
Odprawa indywidualna (wywóz towarów strategicznych) POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ

2. Stałe zlecenie odprawy eksportowej

Wysyłasz przesyłki w tym samym celu oraz korzystasz stale z tej samej procedury?
Mamy dla Ciebie dedykowane zlecenie.
Forma stała zlecenia zmniejszy ilość formalności podczas przygotowywania dokumentacji eksportowej.
Zlecenie stałe odprawy eksportowej POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ

Jeśli chciałbyś skorzystać ze zlecenia stałego, skontaktuj się z naszym Działem Obsługi Klienta pod nr telefonu +48 42 63 45 100.

Odprawa kurierska jest najprostszym rodzajem zgłoszenia celnego wywozowego, pozwala na szybką odprawę Twojej przesyłki.

W odróżnieniu od odprawy indywidualnej, w tym przypadku nie jest wymagane:

  1. Upoważnienie
  2. Nr EORI
  3. Techniczny opis towaru
  4. Pełny kod taryfy celnej na fakturze
  5. Dodatkowa dokumentacja poza wymienioną poniżej

Aby dokonać odprawy w tej formie, potrzebujemy jedynie:

– Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
– Zlecenia odprawy eksportowej, chyba że już wcześniej przekazałeś stałe zlecenie eksportowe. Wzór znajdziesz tutaj

Podstawowym warunkiem, aby skorzystać z odprawy kurierskiej, jest wartość i waga przesyłki, która nie może przekroczyć 1000 EUR i/lub 1000 Kg.

Zachęcamy do skorzystania z tej formy odprawy, ponieważ jest najwygodniejsza, zapewnia minimum formalności oraz ogranicza kontakt w sprawie przesyłki.

W przypadku odprawy kurierskiej eksporterzy najczęściej nie potrzebują dowodu wywozu. Potwierdzeniem wysyłki może być:

  • historia drogi przesyłki, którą możesz sprawdzić na naszej stronie internetowej: https://dhlexpress.pl/sprawdz-przesylke/
  • potwierdzenie odbioru przesyłki przez odbiorcę (dostępne w aplikacji mydhl+)

Jeżeli natomiast potrzebujesz dodatkowego dowodu wywozu przesyłki, na życzenie przedstawimy stosowny dokument.

Jak otrzymać potwierdzenie odprawy kurierskiej?

W celu otrzymania dokumentu potwierdzającego odprawę dla Twojej przesyłki wyślij nam wiadomość na adres mailowy: dhlkomunikatycelne@dhl.com o tytule: „Potwierdzenie wywozu dla AWB [tutaj wpisz numer przesyłki]”
W treści wiadomości podaj nam poniższe informacje:

Miasto odbioru przesyłki
Nazwa firmy/imię i nazwisko nadawcy
Data nadania
Wartość przesyłki
Rodzaj transportu ( drogowy/lotniczy)
Telefon kontaktowy
Adres mailowy do wysyłki potwierdzenia

Wymienione dane stanowią integralną część procesu weryfikacji Klienta, dlatego prosimy o każdorazowe ich uzupełnienie. Brak pełnych informacji może spowodować konieczność dodatkowej weryfikacji, co będzie powodowało opóźnienie w dostarczeniu potwierdzenia lub całkowitą odmowę jego przedstawienia.

Poniżej znajdziesz przykłady wiadomości:



Jak będzie wyglądał dokument, który otrzymasz?

Odprawa indywidualna jest jednym z rodzajów odprawy celnej dopuszczonym przez prawo.
Stosujemy ją, gdy Twoja przesyłka nie kwalifikuje się do odprawy kurierskiej.

Są to sytuacje, kiedy:

  • Przesyłka przekracza wartość 1000 EUR i/lub wagę 1000 kg
  • Chcesz skorzystać z procedur specjalnych. Więcej dowiesz się tutaj
  • Potrzebujesz indywidualnego komunikatu potwierdzającego wywóz. Więcej dowiesz się tutaj
  • Wywozisz towary strategiczne. Więcej dowiesz się tutaj

Poniżej znajdziesz rodzaje standardowych odpraw indywidualnych realizowanych w naszej agencji.

Odprawa indywidualna (sprzedaż) stosowana jest, gdy wywozisz towary, za które otrzymujesz zapłatę

Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Fakturę. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenie odprawy eksportowej, chyba że już wcześniej przekazałeś stałe zlecenie eksportowe. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Inne wymagane przepisami dokumenty (np.: zaświadczenie Konserwatora zabytków, kiedy wywozisz dzieła sztuki).

Pamiętaj, że w określonych sytuacjach możesz skorzystać też z dużo prostszej odprawy kurierskiej.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj

Odprawa indywidualna (dostawa bezpłatnych próbek, wzorów lub prezentów) stosowana jest, jeśli wywozisz towary, za które nie otrzymujesz zapłaty.

Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Fakturę. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenie odprawy eksportowej, chyba że już wcześniej przekazałeś stałe zlecenie eksportowe.
    Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Inne wymagane przepisami dokumenty (np.: zaświadczenie Konserwatora zabytków, kiedy wywozisz dzieła sztuki).

Pamiętaj, że w określonych sytuacjach możesz skorzystać też z dużo prostszej odprawy kurierskiej.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj

Jeśli wysyłasz przesyłkę w określonym celu na przykład:

  • do naprawy/wymiany
  • na targi
  • na wystawy
  • do testów

to możemy dokonać odprawy w ramach procedur specjalnych.
Zapoznaj się również z informacjami, co jest wymagane, gdy odsyłasz towar np. po naprawie lub testach.
Każda z tych sytuacji opisana jest poniżej.

Pamiętaj, aby koniecznie określić cel wysyłki na POBIERZ DOKUMENTzleceniu eksportowym i dołącz wymagane dokumenty.

Niektóre rodzaje odpraw celnych w procedurze specjalnej możliwe są jedynie w wybranych lokalizacjach DHL Express.
Prosimy o potwierdzenie możliwości odprawy poprzez kontakt z Działem Obsługi Klienta pod nr telefonu +48 42 63 45 100.

Jeśli chcesz wysłać towar do naprawy (wymiany), możesz skorzystać z procedury specjalnej (uszlachetnianie bierne) w dwóch wariantach:

  • Bezpłatna naprawa lub wymiana.
    Procedura specjalna jest realizowana w ramach gwarancji lub innych ustaleń z kontrahentem zagranicznym. Wymaga uzyskania pozwolenia i bez jej otwarcia, przy powrocie towaru, nie będziesz mógł skorzystać z wnioskowania o zwolnienie z należności przywozowych.
  • Naprawa płatna.
    Procedura dotyczy towaru wysyłanego do naprawy za opłatą. Wymaga uzyskania pozwolenia.
    Przy powrocie towaru opłacisz należności przywozowe od kosztów wykonanej usługi oraz innych wymaganych (np. kosztów transportu).

Każda taka wysyłka wymaga wydania pozwolenia przez Urząd Celno-Skarbowy. Pozwolenie możesz uzyskać:

Pamiętaj, że wydane pozwolenie ma termin ważności. Przesyłka podczas powrotu nie może przekroczyć wskazanych dat.

Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Fakturę. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenie odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz tutaj
  • Zlecenie otwarcia procedury. Wzór znajdziesz tutaj
  • Potwierdzenie, że wysyłany towar jest objęty gwarancją. Może to być np.: karta/umowa gwarancyjna, korespondencja z gwarantem*

(*) Dotyczy tylko naprawy lub wymiany bezpłatnej.

Wywóz towarów po naprawie lub wymianie – zamknięcie uszlachetniania czynnego

Chcesz odesłać towar, który był objęty procedurą uszlachetniania czynnego? Możemy ją zamknąć wywozem.

Aby, dokonać odprawy potrzebujemy:

  • Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Dokumentacji z odprawy importowej. Jeśli przesyłka była odprawiona przez DHL Express to wystarczy numer listu przewozowego, podaj nam go na zleceniu.

Natomiast jeśli odprawa była dokonana przez inną Agencję Celną to przedstaw nam potwierdzenie odprawy importowej ZC299 (lub analogicznego w przypadku zmiany przepisów), pozwolenie w trybie pełnym (jeśli posiadasz) list przewozowy i fakturę oraz inne dokumenty, które były załączone do zgłoszenia.

Rozliczenie procedury
Uwaga, obecnie po zakończeniu procedury wymagane jest jej rozliczenie, które polega na saldowaniu ilości towarów przywiezionych i wywiezionych. Rozliczenie jest możliwe poprzez złożenie formularza elektronicznego RPS100 za pomocą platformy PUESC. Z uwagi na konieczność dwustopniowego powiązania agencja DHL nie świadczy tej usługi.

  • Rozliczenie może być wykonane przez upoważnionego pracownika Twojej firmy jako podmiotu wnioskującego.
  • Musisz mieć dostęp. Należy uzyskać dostęp do platformy PUESC wraz z rozszerzonym zakresem uprawnień.
  • Wniosek RPS100 musisz złożyć do 30 dni od daty zamknięcia procedury na dokumencie wywozowym.
  • Zwrot należności zabezpieczonych podczas importu jest możliwy jedynie po rozliczeniu procedury.

Rejestracja i powiązanie pełnomocnictwa znajdziesz: https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/rejestracja-na-PUESC-zakladanie-konta

Opis usługi oraz instrukcja wypełnienia jest dostępna również na platformie PUESC:
https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-spis-inwentaryzacyjny?inheritRedirect=true

Wysyłkę można zrealizować na trzy sposoby:

1.POBIERZ DOKUMENTFormularz INF 3 (Towary Powracające)

Formularz INF 3 stosowany jest, gdy wysyłasz towary i spodziewasz się, że do Ciebie wrócą np.: na targi, wystawy lub do testów.

W tym przypadku INF3 oraz zgłoszenie celne przygotowuje nasza Agencja Celna, a po odprawie otrzymasz komunikat potwierdzający wywóz.

Zastosowanie Formularza INF 3 będzie dawało możliwość wnioskowania o zwolnienie z należności przywozowych, gdy towar wróci do Polski w ciągu trzech lat oraz w stanie niezmienionym.

Bardzo ważne, aby towar, który wysyłasz, był w pełni identyfikowalny, dlatego przy wysyłce potrzebujemy jego nr. seryjne, model lub zdjęcia.

Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Informacji lub dokumentu potwierdzającego tożsamość towaru.

2. Czasowy wywóz procedura 2300

Procedura stosowana jest gdy wysyłasz towary i spodziewasz się, że do Ciebie wrócą np.: na targi, wystawy lub do testów.

W tym przypadku zgłoszenie celne przygotowuje nasza Agencja Celna, a po odprawie otrzymasz komunikat potwierdzający wywóz.

Zastosowanie tej procedury będzie dawało możliwość wnioskowania o zwolnienie z należności przywozowych, gdy towar wróci do Polski w ciągu trzech lat oraz w stanie niezmienionym.

Bardzo ważne, aby towar, który wysyłasz, był w pełni identyfikowalny, dlatego przy wysyłce potrzebujemy jego nr. seryjne, model lub zdjęcia.

Aby, dokonać odprawy potrzebujemy:

  • Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienia dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Informacji lub dokumentu potwierdzającego tożsamość towaru.

3.POBIERZ DOKUMENTKarnet ATA

Karnet ATA stosowany jest, gdy wysyłasz towary i spodziewasz się, że do Ciebie wrócą np.: na targi, wystawy lub do testów.

Zastępuje on indywidualne zgłoszenie, nie otrzymujesz w tym przypadku komunikatu potwierdzającego odprawę celną.

Dzięki niemu ograniczasz czynności podczas odprawy w kraju docelowym oraz przy powrocie towaru do Polski.

Karnet uzyskujesz samodzielnie w Krajowej Izbie Gospodarczej, przekazujesz go kurierowi przy wysyłce wraz z innymi dokumentami.

Wysyłka jest możliwa jedynie do krajów objętych Konwencją ATA. Nie stosuje się go w przypadku wysyłki towaru w celu naprawy.


    Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:
  • Karnetu ATA (oryginał)
  • Upoważnienia dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj

Porównanie możliwości wywozu towarów do odprawy czasowej

  INF3 Procedura 2300 ATA
1. Czy stosowane przy wysyłce na targi, wystawy i testy?TakTakTak
2. Czy uzyskanie dokumentu jest obowiązkiem eksportera?NieNieTak
3. Czy wymagana jest faktura do odprawy?TakTakNie
4. Czy wymagana jest identyfikacja towaru?TakTakTak
5. Czy wymagana jest odprawa indywidualna?TakTakNie
6. Czy eksporter otrzymuje komunikat wywozowy?TakTakNie
7. Czy występują ułatwienia przy odprawie w kraju docelowym?NieNieTak
8. Jaki jest maksymalny czas powrotu towaru do Polski?36 mc36 mc36 mc
9. Czy możliwe jest wnioskowanie o zwolnienie z należności celno-podatkowych przy powrocie do Polski?TakTakTak

Chcesz odesłać towar, który był objęty procedurą odprawy czasowej?
W zależności od sposobu otwarcia możemy ją zamknąć na dwa sposoby.

1. Wywozisz towar, który był objęty indywidualnym zgłoszeniem celnym.

Aby dokonać odprawy eksportowej, potrzebujemy:

  • Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienia dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj
  • Dokumentacji z odprawy importowej. Jeśli przesyłka była odprawiona przez DHL Express to wystarczy nr listu przewozowego, podaj nam go na zleceniu.

Natomiast jeśli odprawa była dokonana przez inną Agencję Celną to przedstaw nam potwierdzenie odprawy importowej ZC299 (lub analogicznego w przypadku zmiany przepisów), pozwolenie w trybie pełnym (jeśli posiadasz) list przewozowy i fakturę oraz inne dokumenty, które były załączone do zgłoszenia.

Rozliczenie procedury

Uwaga, obecnie po zakończeniu procedury wymagane jest jej rozliczenie, które polega na saldowaniu ilości towarów przywiezionych i wywiezionych. Rozliczenie jest możliwe poprzez złożenie formularza elektronicznego RPS100 za pomocą platformy PUESC.
Z uwagi na konieczność dwustopniowego powiązania agencja DHL nie świadczy tej usługi.

  • Rozliczenie może być wykonane przez upoważnionego pracownika Twojej firmy jako podmiotu wnioskującego.
  • Musisz mieć dostęp. Należy uzyskać dostęp do platformy PUESC wraz z rozszerzonym zakresem uprawnień.
  • Wniosek RPS100 musisz złożyć do 30 dni od daty zamknięcia procedury na dokumencie wywozowym.
  • Zwrot należności zabezpieczonych podczas importu jest możliwy jedynie po rozliczeniu procedury.

Rejestracja i powiązanie pełnomocnictwa znajdziesz:
https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/rejestracja-na-PUESC-zakladanie-konta

Opis usługi oraz instrukcja wypełnienia jest dostępna również na platformie PUESC:
https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-spis-inwentaryzacyjny?inheritRedirect=true

2. Wywozisz towar, który był objęty Karnetem ATA.

Karnet ATA zastępuje indywidualne zgłoszenie. W tym przypadku nie otrzymujesz komunikatu potwierdzającego odprawę celną. Pamiętaj, że wysyłka jest możliwa jedynie do krajów objętych Konwencją ATA.

Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Karnetu ATA (oryginał). Pamiętaj, aby przekazać go kurierowi.
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj:
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj

Jeśli sprowadziłeś towar spoza Unii Europejskiej i chcesz go odesłać, możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • Wybierz w zleceniu odprawę kurierską, jeśli odsyłasz towar niewielkiej wartości i nie będziesz występował z wnioskiem o zwrot należności przywozowych. Więcej informacji znajdziesz tutaj
  • Wybierz w zleceniu odprawę indywidualną oraz cel wywozu, jeśli odsyłasz towar i będziesz wnioskował do Urzędu Celno-Skarbowego o unieważnienie zgłoszenia i zwrot należności przywozowych.

Aby dokonać odprawy indywidualnej, potrzebujemy:

  • Faktury. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienia dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją znajdziesz tutaj
  • Zlecenia odprawy eksportowej. Pamiętaj, aby określić cel wywozu. Wzór znajdziesz POBIERZ DOKUMENTtutaj

Dodatkowo potrzebujemy:

  • Dokumentację z odprawy importowej.
    Jeśli przesyłka była odprawiona przez DHL Express, to wystarczy nr listu przewozowego, podaj nam go na zleceniu.

Natomiast, jeśli odprawa była dokonana przez inną Agencję Celną to przedstaw nam potwierdzenie odprawy importowej ZC299 (lub analogicznego w przypadku zmiany przepisów), list przewozowy i fakturę oraz inne dokumenty, które były załączone do zgłoszenia.

Zgłoszenia celne realizowane są w formie elektronicznej, a przebieg odprawy polega na wymianie komunikatów pomiędzy Agencją Celną a Urzędem Celno-Skarbowym.
W wyniku tego procesu Urząd Celno-Skarbowy generuje dwa kluczowe komunikaty wywozowe:

  • Komunikat IE529 (lub analogiczny w przypadku zmiany przepisów), który jest potwierdzeniem zgody na wywóz towaru.
  • Komunikat IE599 (lub analogiczny w przypadku zmiany przepisów), który jest potwierdzenie wyprowadzenia towaru poza obszar celny Unii Europejskiej.

Komunikaty generowane są w formacie xml, jest to jedyna forma dopuszczalna przez prawo.
Pamiętaj, aby je trwale zarchiwizować.

W zależności od zrealizowanej odprawy otrzymasz:

  1. Odprawa kurierska.
    Po zakończonej odprawie komunikaty nie są do Ciebie przesyłane.
    Więcej informacji na temat dokumentacji po odprawie znajdziesz tutaj
  2. Odprawa indywidualna.
    Po zakończonej odprawie komunikaty przesyłane są automatycznie na adresy wskazane w upoważnieniu.

Kiedy otrzymasz komunikaty?

IE529 zostanie przesłany w dniu odprawy.
IE599 w zależności od wybranego produktu DHL, czas generowania może być różny:

  • Dla przesyłek transportowanych drogą lotniczą najczęściej między 2, a 5 dniem roboczym po wysyłce.
  • Dla przesyłek transportowanych drogą lądową najczęściej między 5, a 15 dniem roboczym od
    wywozu przesyłki poza Unię Europejską.

Nie otrzymałeś komunikatów po odprawie indywidualnej?

W tym przypadku:

  • Upewnij się, czy nasza wiadomość nie trafiła do spamu.
  • Zweryfikuj adresy e-mailowe podane w upoważnieniu.
  • Sprawdź w zleceniu wybrany rodzaj odprawy.

Jeśli zlecałeś nam:

  • Odprawę kurierską oznacza to, że nie otrzymasz komunikatu, a jeśli potrzebujesz
    potwierdzenia odprawy zapoznaj się z Potwierdzenie odprawy kurierskiej
  • Odprawę indywidualną i wykluczyłeś powyższe, wtedy:
    – skontaktuj się z nami pod adresem: dhlkomunikatycelne@dhl.com.
    – w tytule wiadomości podaj: „Brak komunikatu dla AWB … [ tutaj wpisz numer przesyłki]”

Brakujący komunikat zostanie rozesłany do osoby/osób, które zostały podane w upoważnieniu DHL.
Jeśli wcześniej podane adresy są już nieaktualne, prześlij nam formularz.

Towary o znaczeniu strategicznym to takie, które mogą być użyte do celów cywilnych jak i wojskowych.

Zaliczamy do nich:
– uzbrojenie – broń, amunicja, materiały wybuchowe, wyroby, ich części i technologie.
– produkty podwójnego zastosowania – towary, technologie i oprogramowanie.

Pamiętaj, aby przy wysyłce towarów strategicznych, koniecznie umieścić taką informację na zleceniu eksportowym.

Sprawdź, czy Twój Towar podlega ograniczeniom w obrocie. Gdzie?

  1. W ustawie o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Możesz też ją znaleźć pod numerem: Dz. U. 2023 poz. 1582.
  2. W wykazie towarów podwójnego zastosowania. Aktualną listę znajdziesz w Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) nr 2023/66 z dnia 21 października 2022 r.
  3. W Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu uzbrojenia na obrót, którym jest wymagane zezwolenie. Znajdziesz je pod numerem Dz.U. 2023 poz. 1344

Obrót towarami podwójnego zastosowania:

Jeśli wywozisz towary podwójnego zastosowania:
– pobierz i wypełnij oświadczenie dostępne poniżej, a następnie dołącz go do dokumentów eksportowych
Oświadczenie dotyczące towarów strategicznych POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
– lub przedstaw nam pozwolenie.

Poniżej przykład wypełnionego zlecenie wysyłki towarów strategicznych, które występują na liście towarów podwójnego zastosowania POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
Aby dokonać odprawy, potrzebujemy:

  • Fakturę. Wzór idealnej faktury znajdziesz tutaj
  • Upoważnienie dla DHL (jeśli nam go jeszcze nie przekazałeś). Formularz upoważnienia z instrukcją
    znajdziesz tutaj
  • Zlecenie odprawy eksportowej Pamiętaj, aby zaznaczyć na zleceniu, że w przesyłce znajdują się towary
    strategiczne.
  • Oświadczenie dla towarów strategicznych POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ
  • Inne wymagane przepisami dokumenty (np. pozwolenie na wywóz).

Przed wysłaniem przesyłki za pośrednictwem DHL Express sprawdź, czy Twój towar nie jest zabroniony lub ograniczony w transporcie.

Sprawdź poniżej:

TOWARY ZABRONIONE
TOWARY OGRANICZONE
TOWARY PODROBIONE (ZABRONIONE)

Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami przed wysłaniem przesyłki. Aby uzyskać więcej informacji na temat towarów zabronionych lub objętych ograniczeniami, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48/42 63 45 100.

Upoważnienie to rodzaj pełnomocnictwa, które umożliwia nam reprezentowanie Twojej firmy lub osoby przed organami administracji celno-skarbowej.
Daje Ci możliwość korzystania z kompleksowej obsługi celnej we wszystkich Agencjach Celnych DHL EXPRESS w Polsce.
Zakres czynności został wskazany w druku upoważnienia i dotyczy spraw związanych z zagranicznym obrotem towarowym.

Ważne dla Ciebie, abyś zapoznał się z pierwszą stroną formularza. Umieszczone są tam wszystkie potrzebne informacje oraz instrukcja jak przesłać do nas ten druk.

Rodzaj przedstawicielstwa uzależniony jest od stosowanej procedury oraz ograniczeń wynikających z przepisów prawa celnego.

Jakie są rodzaje i kiedy stosujemy?

  • upoważnienie pośrednie –> wykorzystujemy do odpraw celnych w procedurze uproszczonej. Taka procedura pozwala na skrócenie czasu odprawy do 30 minut. Dotyczy towarów niepodlegających reglamentacji.
  • upoważnienie bezpośrednie –> wykorzystujemy m.in. w przypadku procedur specjalnych oraz odprawy celnej towarów podlegających ograniczeniom (np. towary akcyzowe, podwójnego zastosowania).

Druki upoważnień pobierz tutaj:

Firmy i instytucje

POBIERZUpoważnienie dla firmy

Osoby fizyczne

POBIERZUpoważnienie dla osoby fizycznej

Wzory i instrukcję jak wypełnić upoważnienie znajdziesz tutaj:

POBIERZWzór → upoważnienie dla firmy POBIERZWzór → upoważnienie dla osoby fizycznej

Jeśli zmienił się adres siedziby Twojej firmy lub osoby kontaktowe, które wcześniej były podane w upoważnieniu, prześlij nam aktualizację danych.

Jeśli REGON/NIP/EORI pozostały bez zmian, nowe upoważnienie nie będzie nam potrzebne.

Ten formularz możesz także wykorzystać jeśli nie pamiętasz, jakie adresy były wcześniej podawane i chcesz przekazać nam aktualne.

Pobierz, wypełnij i wyślij go nam na adres: administracja_centralna@dhl.com.

W temacie wiadomości podaj: „FORMULARZ AKTUALIZACJI DANYCH”

POBIERZ DOKUMENTFORMULARZ AKTUALIZACJI DANYCH POBIERZ DOKUMENTWZÓR WYPEŁNIENIA

Czym jest numer EORI i dlaczego jest ważny w przypadku indywidualnej odprawy celnej?

Numer EORI (à Economic Operators Registration and Identification Number) jest identyfikatorem podmiotu gospodarczego i wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby związane z realizacją odpraw celnych. Nadawany jest tylko raz i obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.

Jeśli Twoja firma będzie importować towary z krajów spoza Unii Europejskiej lub eksportować je poza ten obszar, to będzie Ci potrzebny numer EORI.

Czy Twoja firma ma nadany numer EORI? Czy jest aktywny?

Numer EORI dla podmiotów krajowych składa się z liter „PL”, numeru NIP oraz dodatkowych pięciu zer np.: PL555001122200000.

Dla podmiotów spoza Unii Europejskiej (gdy numer nadano w Polsce) składa się z liter „PL”, ciągu 14 cyfr z literą „Z” na końcu.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy masz aktywny numer EORI oraz, czy dane są aktualne, wejdź na stronę Komisji Europejskiej: Weryfikacja numeru EORI i podaj swój numer.

Jak uzyskać numer EORI?

Wszystkie informacje oraz instrukcje, w jaki sposób go uzyskać znajdziesz na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC. Wejdź tu: Rejestracja EORI

Incoterms to skrót od International Commercial Terms, czyli międzynarodowe warunki sprzedaży. Określają zakresy odpowiedzialności w transakcjach pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Dotyczą między innymi: transportu towaru, jego ubezpieczenia czy wyładunku.

Poniżej poznasz reguły obowiązujące dla różnych rodzajów transportu: POBIERZ DOKUMENTPOBIERZ

Incoterms w odprawie celnej

Wykorzystując reguły INCOTERMS 2020® do celów odprawy celnej, najlepiej wskazać taką informację na fakturze lub specyfikacji podając –> kod reguły + miasto np.:

  • W przywozie:
    DDP Katowice, EXW Shenzhen, DAP Warszawa
  • W wywozie:
    EXW Katowice, DAP Shenzhen, EXW Warszawa

Kod taryfy celnej to ciąg cyfr służący do klasyfikacji produktów w procesie celnym. Opiera się na Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (w skrócie HS) i jest najpowszechniej stosowanym systemem identyfikacji towarów w obrocie międzynarodowym. Wykorzystywany jest przez ponad 200 krajów w tym Unię Europejską, Stany Zjednoczone, Chiny czy Japonię.

Kod HS składa się z sześciu cyfr i jest wykorzystywany do klasyfikowania produktów w handlu międzynarodowym. Kolejne cyfry, oparte na Nomenklaturze Scalonej, określane są mianem kodu CN. Stanowią one uzupełnienie pełnego kodu taryfy, stosowanego na potrzeby odpraw celnych, realizowanych na terenie Unii Europejskiej.


Do czego służy kod taryfy celnej ?
Pozwala na określenie klasyfikacji towaru oraz zawarta jest w nim m.in. informacja dotycząca stawki cła, podatku VAT oraz ograniczeń przywozowych lub wywozowych.

Ustalenie prawidłowego kodu taryfy celnej jest niezbędne do realizacji odpraw indywidualnych. Podanie przez Ciebie kodu, może mieć wpływ na przyśpieszenie czasu odprawy. W przypadku jego braku, a jednocześnie niedokładnym opisie zawartości przesyłki może być wymagany dodatkowy kontakt z naszej strony. Może to powodować wydłużenie procesu odprawy celnej.

Gdzie znajdę informację o kodach taryfy celnej?
Wyszukiwarka kodów dostępna jest na stronach informacyjnego systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej.

Do sprawdzenia kodu konkretnego produktu przydatne będą systemy taryfowe
TARIC (unijny) lub ISZTAR (polski).

System TARIC to zbiór najważniejszych, ogólnych informacji mających zastosowanie podczas odprawy celnej towarów.

Polski system ISZTAR zawiera dodatkowe informacje odnośnie cła, obowiązującej akcyzy, stawki podatku VAT czy też ograniczeń w przywozie lub wywozie.

Możesz również skorzystać z wyszukiwarki kodów HS podczas tworzenia listu przewozowego w MyDHL+


Wiążąca Informacja Taryfowa

Wiążąca informacja taryfowa (w skrócie WIT) wydawana jest w formie decyzji, a jej uzyskanie daje pewność prawidłowej klasyfikacji towaru.

Więcej informacji na temat WIT znajdziesz na stronie Krajowej Informacji Skarbowej lub serwisie informacyjnym dla przedsiębiorców