e-commerce

Okres świąteczny w e-commerce

Rosnące znaczenie Black Friday sprawiło, że będący gorącym okresem dla handlu sezon świąteczny zaczyna się jeszcze wcześniej i trwa jeszcze dłużej.

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku i tak tradycyjnie najbardziej pracowite dla sklepów e-commerce ostatnie miesiące roku, będą wyjątkowe. Strach przed Covid-19, niepewność czy rodziny będą mogły spędzać ten czas razem i obawy finansowe wynikające z wpływu pandemii na rynek pracy i gospodarkę, to tylko niektóre z czynników, które odciskają się na tegorocznym okresie świątecznym. Choć odmieniano to słowo przez wszystkie przypadki, w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy nie można inaczej powiedzieć o wydarzeniach, których jesteśmy świadkami inaczej niż używając określenia „bezprecedensowe”. W przypadku osób, które nie mogą spędzić tego okresu z bliskimi dawanie prezentów może nabrać nowego znaczenia. Po trudach minionych miesięcy ludzie mogli oszczędzić trochę środków na huczniejsze świętowanie, chcąc nadać końcówce 2020 roku bardziej pozytywny wydźwięk, głębiej sięgając do swoich portfeli.

W nieco bardziej tradycyjnych okolicznościach wydatki w okresie świątecznym były bardzo zróżnicowane. W 2019 roku w Stanach Zjednoczonych wydano ponad 1 bilion dolarów, podczas gdy kupujący w Wielkiej Brytanii wydali ponad 2 miliardy funtów. Byliśmy świadkami postępowania zmian przyzwyczajeń zakupowych, ponieważ konsumenci zaczęli korzystać ze stron internetowych e-commerce i robić zakupy online, ale przez wydarzenia związane z pandemią, prawdopodobnie nastąpi przyspieszenie tego procesu. Salesforce przewiduje, że ze względu na Covid-19 aż 30% światowej sprzedaży detalicznej w trakcie tegorocznego okresu świątecznego będzie odbywać się w internecie.

Gdzie kupują klienci online?

Według badań przeprowadzonych przez Astound Commerce, w Wielkiej Brytanii i Europie wskaźniki zakupów online rosną aż o 129% z tygodnia na tydzień. Dodatkowo, w okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia 58% brytyjskich konsumentów twierdzi, że robi więcej zakupów online niż w czasach przed Covid-19. Także ponad 60% amerykańskich klientów ankietowanych przez Deloitte stwierdziło, że woli kupować swoje prezenty online, podczas gdy spośród tych, którzy wolą zakupy w sklepie, 60% twierdzi, że robi to, ponieważ daje im to szansę na interakcję z produktem (produktami), który kupują.

Wyniki uzyskane przez Bazaarvoice wskazują na silny wzrost sprzedawców internetowych, którzy oferują dostawy do domu – z 45% w 2019 r. do 56% w 2020 r. – dlatego upewnij się, że zapoznasz się z naszymi poradami dotyczącymi wysyłki w okresie świątecznym. Nieznacznie wzrósł również odsetek respondentów wybierających usługi typu „kliknij i odbierz”, a także ilość zakupów z serwisów społecznościowych, które obejmowały dostawę do domu. Jest to jednak zła wiadomość dla pop-up shopów i marketów, gdyż ich atrakcyjność spadła wśród badanych o 4%.

Tim Hinckley, CCO z Radial, skomentował to następująco:

„Tegoroczny sezon świąteczny jest prezentem dla sprzedawców detalicznych z całego świata. Zamiast powtarzających się i sezonowych cykli popytu, do których detaliści są przyzwyczajeni, w związku z COVID-19, marki muszą zmagać się z niezmiennie wysokim popytem na e-handel przez cały rok. W tym roku sezon szczytowy zasadniczo rozpoczął się w marcu… Detaliści muszą wykorzystać unikalne strategie, takie jak wykorzystywanie sklepów jako centrów realizacji zamówień i kreatywne techniki zarządzania zamówieniami w połączeniu z zaawansowaną technologią, aby utrzymać płynność dostaw poprzez uwzględnienie odbioru z dowolnego miejsca i innych pojawiających się oczekiwań konsumentów „.

Co kupują klienci online?

Badanie przeprowadzone w tym roku przez Voxware wykazało, że 62% kupujących zamierza w 2020 roku kupić online mniejsze prezenty i niespodzianki w ostatniej chwili. Tezę tę wspierają Bazaarvoice, którzy twierdzą, że trzech na pięciu kupujących na całym świecie jest mniej skłonnych do dawania fizycznych prezentów, podczas gdy 54% jest niechętnych dawaniu prezentów w postaci doświadczeń przyjaciołom i rodzinie, a 55% nie jest skłonnych z powodu COVID-19 do dawania w prezencie zakupionych wcześniej usług.

Jako że rodziny spędziły w tym roku w domu znacznie więcej czasu niż zwykle, wiele z nich będzie dawać w ramach prezentów gry, subskrypcje usług streamingowych i kupony na przyszłe podróże, jak wynika z badań The Huffington Post. Podobnie twierdzi Dana Marineau, CMO w Rakuten, która mówi, że „…kupujący będą szukać rzeczy lub doświadczeń, które zbliżą ich do rodziny i przyjaciół ” Ludzie będą również decydować się na odrobinę luksusu, co zwiększy ilość oczekiwanych prezentów z branży zajmującej się zdrowiem i urodą. Wraz z trwaniem pandemii, CNBC przewiduje również, że konsumenci prawdopodobnie wydadzą więcej na domowy sprzęt fitness, wygodne ubrania i wystrój mieszkań, aby jak najlepiej wykorzystać swój czas w domu.

Jak kupują klienci online?

W 2017 r. 46% przebadanych przez Deloitte respondentów twierdziło, że używa swoich telefonów komórkowych do zakupów świątecznych. W tym samym badaniu, przeprowadzonym w 2019 r., liczba ta wzrosła do ogromnych 70%. W czasach Covid-19, zakupy w sklepie internetowym osiągnęły kolosalne rozmiary. Badanie przeprowadzone przez Appsflyer wykazało wzrost o 35% instalacji aplikacji do zakupów elektronicznych w całej Europie. Pokazuje to, jak ważne jest przekierowanie sprzedaży do własnych systemów sprzedażowych, a także jak można czerpać korzyści z możliwości naśladowania zwyczajów zakupowych Klientów. Dowiedz się, jak sprawić, by Twoja strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych, korzystając z naszego artykułu na temat podstaw mobilnego handlu.

Badania Deloitte’a wykazały również, że im większe są dochody gospodarstwa domowego, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będzie ono dokonywać zakupów przez Internet. Ich wyniki pokazały, że 59% gospodarstw domowych o wysokich dochodach robi zakupy przez internet, w porównaniu z około 46% rodzin o niskich dochodach, i 53% osób o średnich dochodach robiących świąteczne zakupy przez internet. Ankieta przeprowadzona przez Statistę wskazuje, że liczby te stale rosną, a z jej wyniki dowodzą, że 49% amerykańskich konsumentów jest bardziej zainteresowanych zakupami online w czasie świąt.

Ile wydają klienci online?

Badania przeprowadzone przez Radial wykazały, że kupujący nie planują w tym roku wydawać mniej niż w 2019 roku. Jednak McKinsey opublikował raport, w którym stwierdza, że Amerykanie o niskich i średnich dochodach z ostrożnością podchodzą do świątecznej fali wydatków, przewidując 25% spadek wydatków netto.

Większość Klientów ankietowanych przez Bazaarvoice jest zdania, że w te święta wydadzą tyle samo, co w latach ubiegłych, ale są też regiony, w których skutki Covid-19 uderzają w kupujących nieco bardziej.

75% meksykańskich respondentów zgadza się, że pandemia wpłynęła na ich budżet, podobnie jak 51% Amerykanów i 50% Australijczyków.

Jeśli szukać pozytywniejszych wiadomości dla sprzedających do Europy Północnej, tylko 27% niemieckich i 34% francuskich konsumentów uważa, że podobna sytuacja ma miejsce w ich przypadku. Warto więc skorzystać z nadarzających się okazji.

Jak można w pełni wykorzystać najdziwniejszy sezon świąteczny jaki pamiętamy?

Upewnijcie się, że jesteście gotowi na szczyt paczkowy i w pełni wykorzystajcie ten okres.

Pamiętaj, żeby wybrać odpowiedniego partnera logistycznego, który będzie w stanie sprostać wyzwaniom jakie stawia okres świąteczny.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami