lepszy biznes

Kickstarter. Nie tylko model finansowania.

Anglia nie jest raczej znana na świecie z przepięknych krajobrazów, ale jeśli dokładnie poszukać, można natknąć się na naprawdę zapierające dech w piersiach obrazki. Pofalowane wzgórza Pick District w Derbyshire są tego doskonałym przykładem. I właśnie tam spotykamy przedsiębiorców Allena Hollanda i Willa Parsonsa.

Jesteśmy u podnóża parowu stromego wzgórza piaskowca, na który doświadczony we wspinaczce Allen ma zaraz wyruszyć. Sami grzecznie odmówiliśmy narażania swojego życia w trakcie wspinaczki. Wprawiony we wspinaczce Allen wie, co znaczą wyzwania czekające na nas w terenie. W 2018 roku wraz ze współzałożycielami firmy – Willem Parsonsem i Stevem Crosby – stworzyli Dark Peak. Ta firma z odzieżą turystyczną miała prosty cel: stworzyć najlepszą odzież turystyczną na świecie i pomóc w społeczeństwie tym, którzy tego najbardziej potrzebują.

Żyjąc w Sheffield, na progu Parku Narodowego Peak District trudno jest nie wykształcić w sobie pasji do otwartych przestrzeni. Allen, Will i Steve już od 2008 roku prowadzili firmę ze sprzętem sportowym, QuikPlay i to z niej narodził się Dark Peak. Will Parsons: „Pasją nas obu jest spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Allen jest wielkim fanem wspinaczki, ja lubię piesze wycieczki. Obaj też jesteśmy geekami na punkcie sprzętu. Dużo czasu spędzamy, oglądając go, przymierzając i kupując. To zawsze był rynek, na który patrzyliśmy z zewnątrz i jednocześnie myśleliśmy o tym, żeby spróbować w nim sił. Czuliśmy, że mieliśmy wystarczającą wiedzę, żeby stworzyć nasz własny, wysokiej jakości produkt z dziedziny odzieży sportowej”.

Allen Holland z Dark Peak kontynuuje:” Prowadziliśmy naszą już istniejącą firmę przez ponad 10 lat. Zyskaliśmy masę doświadczenia z zakresu designu i produkcji produktów. Biorąc pod uwagę to jak bardzo lubiliśmy przebywanie na świeżym powietrzu: spacery, wspinaczkę, jazdę na rowerze itp. byliśmy przekonani, że będzie to świetny rynek do wykorzystania naszych umiejętności”

Korzystając ze swojego doświadczenia w rozwoju produktów Allen, Will i zespół Dark Peak postanowili stworzyć kurtkę, która zapewni izolację przed zimnem, umożliwiając jednocześnie elastyczność górnych partii ciała, która pozwoli się swobodnie poruszać. Allen wraz ze swoim zespołem zakupił kurtki wszystkich najlepszych producentów odzieży sportowej i rozłożył je na stole, chcąc z każdej z nich zapożyczyć to, co miała najlepsze. „Chcieliśmy zebrać wszystkie ich najlepsze cechy i przełożyć ja na grunt naszego projektu”.

„Chiny były kiedyś jak Dziki Zachód”

„Przygotowaliśmy pierwsze projekty i zamówiliśmy próbki z Chin” – kontynuuje Allen. „Tak wiele zmieniło się w Chinach. To naprawdę jest fabryka dla świata. Ale 15 lat temu, kiedy zaczynaliśmy tam produkcję wszystko wyglądało inaczej. Brak regulacji i bariera językowa były dużymi problemami. Dzisiaj, platformy takie jak Alibaba zmniejszyły barierę utrudniającą poszukiwania dobrych dostawców do współpracy”. Zespół chciał mieć pewność, że ich produkt jest najlepszy, jakim mógłby być. Poświęcono więc dwa lata na próby, testy i poprawki, aby stworzyć kurtkę, z której mogliby być dumni.

Rezultatem tych prac była kurtka NESSH, super lekka kurtka premium, pełna możliwości. Ma wszystko, czego potrzeba w trakcie eksploracji świata. Od wysokiej klasy syntetycznej izolacji, wodoodporności, dwustronnego suwaka, po ochraniacze przeciwśnieżne na nadgarstki dla większej wygody i ciepła. Można ją nawet spakować do jej własnej kieszeni, dla łatwiejszego transportu. Waży przy tym tylko 340 gramów.

kurtka sportowa

Jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku?

„Oprócz świetnego produktu posiadającego wszystkie cechy, jakich mógłbyś oczekiwać od kurtki, wiedzieliśmy, że naszą przewagą był model dystrybucji”. Zespół Dark Peak mógł wybrać standardowe rozwiązania i dystrybuować swój produkt przez sklepy stacjonarne i online. Zamiast tego zdecydowali się trafić bezpośrednio do swoich klientów i pozyskać środki na produkcję poprzez zbiórkę na Kickstarterze. Allen mówi: „Przed wystartowaniem stworzyliśmy stronę, która pozwalała nam na zbieranie adresów internetowych. Następnie skorzystaliśmy ze zdobytych adresów, żeby dotrzeć z naszą kampanią do ludzi, którzy byliby zainteresowani wsparciem projektu. Reklamowaliśmy też swoją kampanię na Facebooku, żeby dotrzeć do ludzi, którzy nigdy wcześniej o nas nie słyszeli.”

Kampania okazała się wielkim sukcesem i zebrała blisko 110 tysięcy funtów w trakcie 35 dni trwania, pod koniec 2018 roku. Po kickstarterze przyszła kolej na następny etap kampanii sprzedażowej – bezpośrednie dotarcie do klienta za pomocą strony e-commerce DarkPeakGear.com. „Dzięki pominięciu pośredników i zewnętrznych dystrybutorów, typowych dla rynku odzieżowego, mogliśmy komunikować się bezpośrednio z klientami na całym świecie. Pozwoliło to sprzedawać kurtkę z segmentu premium za mniej niż wynosiła cena podobnych produktów u globalnych marek. Było to możliwe dzięki braku kosztów związanych z dystrybucją i marketingiem, typowych dla tradycyjnych kanałów dystrybucji”.

Jedna sprzedana, jedna oddana

Ale dla Dark Peak niewystarczające było zbudowanie biznesu opartego tylko na zysku. Allen, Will i Steve mieli wielką potrzebę zrobienia czegoś inaczej. Chcieli stworzyć biznes, który troszczy się też o innych. Postawili na prosty pomysł. Z każdej zakupionej kurtki Dark Peak przeznacza część środków oszczędzonych na modelu dystrybucji na przekazanie kurtki bezdomnym. Strategię tę najlepiej oddaje slogan ‘One Sold, One Given”, czyli „Jedna sprzedana, jedna oddana”.

Allen mówi: „Czuliśmy, że ważne dla nas jest od początku budowanie biznesu opartego na idei dzielenia się. Odpowiedź, z jaką dotychczas spotkał się nasz model „One Sold, One Given”, jest ogromnie pozytywna. Myślę, że to podoba się ludziom, bo wiedzą, że dzięki temu, że kupią nasz produkt, ktoś inny, komu jest zimno i desperacko potrzebuje ciepła, też dostanie kurtkę. To temat bliski naszym sercom i, o ile nam wiadomo, jest to rozwiązanie unikatowe na rynku odzieżowym. Współpracujemy z agencjami charytatywnymi i przytułkami, żeby opracować inną kurtkę, przystosowaną do potrzeb bezdomnych, którą będziemy przekazywać w większej ilości organizacjom i przytułkom na całym świeci”.

Pierwsze zamówienia z crowdfundingu

Dark Peak udało się zebrać ponad 700 osób wspierających kampanię na Kickstarterze i zebrać blisko 100 tysięcy funtów. Kiedy kampania dobiegła końca w grudniu 2018 roku, firma  złożyła u swojego dostawcy zamówienie na ponad 1000 kurtek i rozpoczęła tworzenie swojej strony e-commerce na potrzeby przyszłych sprzedaży. „Produkcja w Chinach nie należy do szybkich procesów. Wyprodukowanie pierwszego zamówienia zajęło trzy miesiące. Pomimo tego, że zazwyczaj wysłalibyśmy je w całości kontenerem morskim (co zajmuje miesiąc) zdecydowaliśmy się na wysyłkę zamówienia transportem lotniczym (co jest szybsze i droższe). Pozwoliło to na dostarczenie osobom, które nas wsparły kurtek jak najszybciej było to możliwe. Dzisiaj, mamy nasz asortyment na miejscu w UK, a kurtki wysyłamy indywidualnie z naszej bazy w Sheffield.”

Zapotrzebowanie na kurtkę Dark Peak NESSH okazało się wysokie, również wśród klientów z USA czy Japonii. Głównym rynkiem dla produktu jest jednak Unia Europejska, gdzie Dark Peak korzysta z DHL Express, żeby szybko i bezpiecznie dostarczać swoje kurtki. DHL Express jest też odpowiedzialny za obsługiwanie procesu zwrotów. Allen mówi: „DHL jest świetnym partnerem dla nas przez to, że ma ogromną sieć. Może dostarczyć produkty w dowolne miejsce na świecie, w przeciągu maksymalnie kilku dni. Możesz być na drugim końcu świata, w Australii i dostać swoją kurtkę dostarczoną pod same drzwi. To absolutnie wspaniałe”.

Wybierz rozwiązanie logistyczne, które zapewni Twoim klientom pozytywne doświadczenia zakupowe

Nie tylko DarkPeakGear.com

Zespół Dark Peak skupia się teraz na przyszłości. Początkowe miesiące 2019 roku spędzili tworząc swoją stronę e-commerce, która wystartowała w lutym. „Naszym celem było stworzenie schludnej, łatwej w użyciu strony, po której klienci będą mogli szybko się poruszać, znaleźć czego szukają i dokonać zakupu, mając do wyboru wiele walut. Międzynarodowe zamówienia są dla nas bardzo ważne”. Zespół Dark Peak zbudował swoją stronę od podstaw, inspirując się najlepszymi doświadczeniami sprzedażowymi i liderami rynku e-commerce. Pozwoliło to stworzyć świetne doświadczenie sprzedażowe. „Upewniliśmy się, że zaznaczyliśmy wszystkie pozycje, jakie przyszły nam na myśl. Kiedy zakupu dokonuje klient na drugim końcu świata, chce mieć pewność, że jego produkt do niego dotrze. Zintegrowanie naszej strony z DHL Express pozwala naszym klientom śledzić przesyłki i informacje o postępach w transporcie, jak tylko paczka opuści nasz magazyn”.

Czy użyliby raz jeszcze Kickstartera? „Zdecydowanie”  – mówi Allen. „Planujemy rozpoczynać wszystkie nasze główne projekty na Kickstarterze. To wspaniały sposób na budowanie napięcia przed pojawieniem się nowego produktu. Dodatkowo można znaleźć tam społeczność oddanych wspierających, którzy gotowi są podjąć ryzyko, żeby pomóc w sprawieniu, żeby pomysły i marzenia się spełniały. Nie bylibyśmy tu gdzie jesteśmy, gdyby nie Kickstarter”. Czy startup może być społecznie odpowiedzialny i odnieść sukces? Allen uważa, że tak:

”Kiedy jesteś nową, zaczynającą marką musisz mocno się zastanowić nad korporacyjną odpowiedzialnością społeczną. Nie wystarcza dążyć do profitów, które przyniosą zysk tylko garstce udziałowców. Twoi klienci troszczą się o świat, w którym żyją i Ty też powinieneś”.

Dowiedz się jak być efektownym przedsiębiorcą w 9 krokach

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami