e-commerce

Generacja Alfa – Twoi następni klienci

Dopiero co udało Ci się przyzwyczaić do generacji Z, a już za rogiem czego pokolenie Alfa. Co dadzą światu obecnie najmłodsi ludzie i dlaczego Twoja firma musi ich poznać już teraz?

Powtórka z pokoleń

Baby Boomers, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z i najnowsze z nich pokolenie Alfa – czym są te grupy ludzi i co wiemy o nich na podstawie tego, kiedy się urodzili? Więcej niż mogłoby Ci się wydawać. Chociaż definicje, którym podlegają poszczególne grupy są raczej płynne, można dzięki nim wskazać trendy w większej grupie ludzi. Te z kolei przekładają się na informacje, które mogą być pomocne dla sprzedawców e-commerce szukających nowych rynków, dla ich nowych produktów oraz sposobów w jaki mogą je sprzedawać.

Oto jak definiuje poszczególne grupy Pew Research

  • Baby Boomers – to urodzeni w latach 1946 – 1964
  • Pokolenie X – to urodzeni w latach 1966 – 1980
  • Pokolenie Y / Millenialsi – to urodzeni w latach – 1981 -1996
  • Pokolenie Z – to urodzeni w latach 1997 – 2012
  • Pokolenie Alfa – to urodzeni od roku 2013

Pokolenie Alfa

„Pokolenie Alfa jest następnym etapem po ludziach cyfrowo natywnych. To w jaki sposób rozumieją oni bycie połączonymi z innymi ludźmi, co znaczy coś posiadać i jak używać swoich doświadczeń, żeby stworzyć coś zupełnie nowego tworzy grupę młodych ludzi, jakiej jeszcze nie było. To grupa zupełnie niezależna od czasu, przestrzeni, miejsca i ludzi.” mówi Dr. Thalia R. Goldstein z George Mason Univeristy

Według Marka McCrindle, australijskiego demografa, który ukłuł termin „Pokolenie Alfa”, co tydzień rodzi się około 2,5 miliona nowych członków tej grupy. Oznacza to, że do roku 2025 będzie ich ponad dwa miliardy. Przewiduje się, że będzie to najbardziej innowacyjna, cyfrowo świadoma i kreatywna grupa młodych ludzi, jaką widzieliśmy. Tak że, zero presji dzieciaki.

Co wiemy o Pokoleniu Alfa?

Pierwszą z charakterystycznych cech tej generacji jest to, że 24% z nich spełnia ze swoimi przyjaciółmi więcej czasu w internecie, niż osobiście. Potrafią też budować relacje z ludźmi z całego świata od najmłodszych lat i mają styczność z różnorodnością w mediach i codziennym życiu, co pozwala im uniknąć stereotypów rasowych i płciowych. Często są dziećmi Millenialsów, których 76% używa inteligentnych technologii, żeby zapewnić swojemu dziecku bezpieczeństwo i upewnić się, że będzie się dobrze zachowywać.

W badaniu przeprowadzonym na 8000 członków Pokolenia Y z całego świata, którzy mają dzieci w wieku od 4 do 9 lat, 65% odpowiedziało, że zachowania ich dzieci, miały wpływ na ich ostatni zakup. Liczba ta rośnie do 81%, gdy weźmiemy pod uwagę tylko rodziców z USA. Technologia zdaje się być w sercu życia wielu członków Pokolenia Alfa. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

dziecko-komputer

Jak technologia wpływa na życie Pokolenia Alfa?

W 2018 roku siedmiolatek imieniem Ryan zarobił 22 milionów dolarów po prostu bawiąc się zabawkami. Brzmi jak spełnienie marzeń, prawda? Dzięki swojemu kanałowi na youtube, na którym udało mu się zdobyć 21 milionów subskrybentów, młody Teksańczyk stał się ikoną swojego pokolenia. Nieźle, jak na kogoś, kogo wiek, nawet teraz nie jest dwucyfrowy. Pomimo tego, że Pew Research może umieścić go w dolnej partii Pokolenia Z, to jest on typem influencera, którego już obserwuje Pokolenie Alfa.

W związku z tym ile mają styczności z technologią, członkowie Pokolenia Alfa nauczą się korzystać z ekranu dotykowego będąc jeszcze małymi brzdącami. Będą też zapewne lepiej posługiwać się technologią od swoich rodziców, kiedy będą w wieku 8 lat. Nie bojąc się uczyć poprzez wchodzenie w interakcję, bądź poznawanie sztucznej inteligencji (pomimo oczywistych problemów ze zrozumieniem mowy dzieci przez aplikacje sterowane głosem), te zwyczaje są znane i wykorzystywane przez marki do dotarcia do tych młodych odbiorców. Dla przykładu P&G zasponsorowało dwuminutowy podcast Chompers, aby zachęcić dzieci do mycia zębów. Sprytnie? Bezdyskusyjnie. Cynicznie? Być może.

Pomimo bycia ciągle eksponowanymi na działanie cyfrowych mediów potrzeby Alf nie są ograniczone do tego co widzą na ekranach. Wykazują też cechy, które można postrzegać jako bardziej tradycyjne. Rodzice dzieci z Pokolenia Y przyznają, że na ich dzieci mają wpływ:

  • 36% – zachowania oraz przedmioty posiadane przez ich kolegów i koleżanki
  • 22% – reklamy
  • 14% – osobowości internetowe

Prawie trzy czwarte (75%) członków Pokolenia Alfa uważa, że ważne jest poddawanie w wątpliwość tego, co jest im prezentowane w internecie, a 31% z nich wierzy, że potrafi wskazać fake newsa. Zauważyło to Google, którego głównym tematem programu nauczania Be Internet Awesome, było hasło „Don’t Fall For Fake”. Miało ono za zadanie nauczenia dzieci umiejętności, których potrzebują, żeby czuć się bezpiecznie w internecie. Generalnie, Pokolenie Alfa wie co lubi i potrafi przejrzeć na wylot brak autentyczności w internecie. Nieźle Pokolenie Alfa. Całkiem nieźle.

Tożsamość w Pokoleniu Alfa

Ciekawe badanie przeprowadzone przez Beano Studios dowiodło, że 58% dzieci poniżej 10 roku życia uważa, że płeć nie ma znaczenia, a 20% dzieci w wieku 5-9 lat było na marszu, bądź proteście związanym ze sprawami, które są dla nich ważne. Będąc przede wszystkim dziećmi Millenialsów, możliwe, że jest to związane z demonstrowaniem opinii ich rodziców. Może to jednak być też oznaką, tego, że nastroje na świecie naprawdę się zmieniają.

Marki zaczęły odpowiadać na poglądy Pokolenia Alfa tworząc odzież neutralną płciowo, oraz zabawki, które będą interesujące dla zmieniającej się klienteli. Abercombie & Fitch, John Lewis i Target posiadają neutralne oferty, a ostatni z nich pozbył się swoich różowych i niebieskich półek podzielonych ze względu na płeć, już w 2015 roku. Toys ‘R’ Us, Walmart i Kmart podążyły ich śladami, a amerykańskie Toy Industry Association zrezygnowało z nagród dla „chłopięcej zabawki roku” i „dziewczęcej zabawki roku”.

„Postrzegamy nasze marki jako bardziej świadome i otwarte, niż kiedykolwiek wcześniej. Nie interesuje nas kim są kupujący, a jedynie to, że podoba im się nasza marka” mówi Brian Goldner, dyrektor generalny Hasbro.

Okazja jaką daje Pokolenie Alfa

Choć nie można z absolutną pewnością przewidzieć jakimi dorosłymi będzie Pokolenie Alfa, już teraz, poprzez ich rodziców, można odczuć ich wpływ na zachowania konsumentów. W końcu to rodzice muszą odpowiadać na potrzeby i preferencje swoich dzieci podejmując decyzje zakupowe. Wszystko wskazuje na to, że tak jak ich matki i ojcowie Alfy będą zainteresowane spersonalizowanymi produktami, które korzystają z technologii, przystosowują się do ich zmieniających się potrzeb i są dla nich dostępne od ręki.

Generacja Alfa: czego oczekują od e-comemrce?

  • chętniej kupują od etycznych i mających pozytywny wpływ na otoczenie marek
  • chętniej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o zaufanie i autentyczność
  • posiadają bardziej otwarte umysły niż poprzednie pokolenia i są bardziej nietolerancyjny dla tych, którzy tej otwartości nie wykazują
  • będą oczekiwali wyjątkowego poziomu obsługi i satysfakcji
  • obeznani z technologią, będą dobrze reagowali na social marketing i polecenia swoich rówieśników, świetnie radząc sobie ze sztuczną inteligencją

„Świat biznesu będzie musiał zmierzyć się z najbardziej wymagającymi klientami i pracownikami w swojej historii, którzy oczekują szybkości, szybkiego reagowania i indywidualizacji w standardzie. Zdobycie zaufania i lojalności klientów będzie cięższym zadaniem i bardziej niż prawdopodobne jest, że niektóre marki z ugruntowaną pozycją zostaną przez nich porzucone.” mówi Joe Nellis, Profesor Ekonomii z Cranfield University.

Jako, że Alfy są jeszcze za młodzi żeby czytać i pisać, interface-y ekranowe i narzędzia uruchamiane głosem są kluczowe w komunikacji z nimi. Przynajmniej tymi z nich, którzy się już urodzili. Oprócz tradycyjnej rozrywki, wprowadzana jest także w 2020 roku rzeczywistość rozszerzona (AR). Dla przykładu Lego wprowadziło aplikację, w której można skorzystać z możliwości, jakie daje AR.

Jeśli spojrzymy poza ekrany, Alfy są w lepszej pozycji od Pokolenia Z, żeby częściej stawiać na zabawę w świecie rzeczywistym i używanie technologii z umiarem. W celu podniesienia aktywności dzieci w realnym świecie (i liczb w sprzedaży) Nike uruchomiło Adventure Club. Jest to usługa oparta na subskrypcji, oferująca buty dla dzieci w wieku od 2 do 10 lat. Dostarcza ona sprzęt Nike do ich drzwi, razem z przewodnikami do przygód, zabaw na świeżym powietrzu i aktywności, które cała rodzina może wykonywać wspólnie. W tym samym czasie Amazon STEM Club zachęca do uczenia się trzy i czterolatków, osobiście wybranymi przez ekspertów zabawkami, które zapoznają maluchów z takimi konceptami jak liczenie, budowanie i ciągi przyczynowo – skutkowe.

Co z COVID-19?

1,23 miliarda dzieci pozostaje w domu, w związku z zamknięciem szkół spowodowanym COVID-19. Jak już wspominaliśmy Pokolenie Alfa świetnie sobie radzi z obsługą różnych technologii. Tak, jak w przeszłości uważano, że czas spędzony przed ekranem może być dla dziecka problematyczny, tak teraz eksperci twierdzą, że interakcja z cyfrowymi narzędziami może wspomóc kreatywne myślenie u dziecka. W związku z zamknięciem parków, placów zabaw, sklepów, przedszkoli, i praktycznie większości miejsc, w których mogłyby spędzać czas najmłodsi, Alfy spędzają w domu więcej czasu niż dotychczas.

„Jednym z aspektów uczenia się przez zabawę jest nakierunkowana zabawa. W jej trakcie dorośli wyznaczają cel nauki, biorąc pod uwagę umiejętności swoich dzieci i nieustannie podsycają ciekawość dziecka, aby pomóc mu nauczyć się czegoś nowego. Jak udowodnili moi koledzy z uniwersytetów w Delaware i Temple, ma ona wiele zalet na wczesnych etapach nauczania” mówi doktor Laura Zimmerman.

Podczas kiedy ich rodzice starają się zachować równowagę między pracą, a życiem prywatnym Pokolenie Alfa korzysta z faktu, że może spędzać więcej czasu niż zwykle ze swoimi opiekunami i rodzicami. Dla tych ostatnich jest to okazja do tworzenia w domu zabaw, które jednocześnie uczą. Dodatkowo, dzięki komunikatorom internetowym członkowie rodziny z daleka mogą pozostawać z nimi w kontakcie, pomimo dzielących ich odległości.

W Niemczech COVID-19 traktuje się jako okazję do rozwinięcia nauki w domu. Jak mówi doktor Maya Goetz z International Central Institute for Youth and Educational Television przy Bavarian Broadcasting Federation:

“Dzieci nie miały żadnych testów, ale jak tylko zaczną otrzymywać oceny ulegnie to zmianie. Obecnie dzielą się one na te, które mogą się w ten sposób uczyć i te, które nie mogą. Jest to zawsze zależne od tego jak wygląda środowisko domowe.”

Uderzająca jest różnica między tymi grupami. Powszechność dostępu do urządzeń elektronicznych używanych w celach edukacyjnych zależy w takim samym stopniu od dostępu do samych urządzeń i inernetu, co rodziców którzy rozumieją oferowane przez technologię możliwości i chcą z nich skorzystać. W krajach rozwiniętych, dostęp do internetu jest często traktowany jako rzecz oczywista. W rzeczywistości jednak, wielu przedstawicieli Pokolenia Alfa go nie ma. Czas pokaże jakie mogą być tego długofalowe skutki.

Doktor Goetz mówi: „Zapominamy, że spora grupa dzieci cierpi z powodu życia w bardzo trudnych warunkach i nie może się uczyć ze względu na panującą w domu, napiętą atmosferę. Jeśli dzieci są zestresowane i nie są psychologicznie zdrowe, nie mogą się uczyć.”

Pokolenie Alfa ciągle szuka swojego miejsca na świecie, a w przypadku niektórych jego przedstawicieli, jeszcze na niego nie trafiło. Jednak to w jaki sposób go widzą, jak na niego reagują i jak go ukształtują na pewno będzie inny, niż ten, w jaki robiły to pokolenia przed nimi. Technologia stała się ich drugą naturą, granice zacierają się jak nigdy dotąd, a współpraca wysuwa się na pierwszy plan we wszystkich aspektach życia. Jeśli masz względem swojej firmy długofalowe plany nie możesz sobie pozwolić na to, żeby o nich zapomnieć. To mogą być najlepsi klienci, jakich dotąd miałeś.

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami